Hereniging of niet?

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 24 jaar die net uit een verbroken relatie komt. Ik heb hier al maanden verdriet van om meerdere redenen. Een is dat wij na maanden gewacht te hebben en deze weg ook biddend bewandeld te hebben, toch seks met elkaar hebben gehad tijdens onze relatie. Ik heb altijd de indruk gehad dat ik meer met geloof bezig was dan mijn vriend. Hij wist dat het geloof erg belangrijk voor mij was en toch heb ik me tijdens onze relatie nooit echt gesteund gevoeld door hem om te wachten, eerder aangemoedigd om het wel te doen.

Nu onze relatie verbroken is voel ik mij hier schuldig, maar ook diep bedroefd over. Het was namelijk mijn oprechte intentie en ook vurige verlangen om met hem te trouwen en nog steeds zou ik erg graag met hem willen trouwen. Mijn ex heeft echter meerdere malen duidelijk aangegeven niet meer verder met mij te willen en mijn vriendinnen en familie raden een relatie met hem ook sterk af. Het is mijn oprechte verlangen om God in alles te volgen en ik ben mij uiterst bewust van de ernst van het zevende gebod. Mijn vraag aan u is wat ik nu het beste kan doen en waar ik nu het beste voor kan bidden, een hereniging of niet?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller, wat verdrietig dat je relatie verbroken is en dat de weg anders gaat en gelopen is dan je vooruit dacht en denkt. Nu zit je bij de brokstukken van een verbroken relatie neer en bent intens verdrietig om meer dan een reden. Het is uit, maar daarnaast heb je de meest intieme zaken met elkaar gedeeld: letterlijk jezelf bloot gegeven aan de ander. Daarbij voel je je door hem onder druk gezet, omdat hij een seksuele relatie wilde. Hoe frustrerend!

Ik denk aan Paulus: het goede dat ik wil, doe ik niet! Natuurlijk moet de hand ook in eigen boezem, want je kunt niet als 'Adam' de schuld op de vrouw afschuiven enzovoort. Je bent er zelf bij geweest. Jij hebt toegehapt en jezelf niet rein bewaard (vgl. Jak. 1:14-15). Wat staat me nu te doen?, zo vraag je jezelf af.

Denk aan Psalm 32: schuld belijden voor God, want ik heb gezondigd en gedaan wat kwaad was in Uw oog (Ps. 51). Wanneer je voor God in de schuld komt, dan zal Hij je te zijner tijd verhogen. Dat neemt wat gebeurd is niet meer weg, want dat kan nooit meer ongedaan worden gemaakt, maar dan begint God wel opnieuw met je. Want God is geen God, Die ondanks onze zonde(n) ons wegwerpt. God is een God van tweede kansen (vgl. Matth. 18:22).

Praktisch: mocht het weer tot een (her)nieuw(d)e relatie komen, spreek dan duidelijk met elkaar af waar de (Bijbelse) grenzen liggen. En besef: je bent pas zeker van de zaak, dus wettelijk man en vrouw, als de akte bij de ambtenaar van de burgerlijke stand gepasseerd is. Bewaar jezelf dus rein, want je bent te kostbaar om het meest intieme met een vriend te delen.

Een tweede vraag van je: moet ik om een hereniging bidden? Dat is moeilijk voor mij om te beoordelen. Ik ken jou niet, ik ken de hele achtergrond niet... dat is dus koffiedik kijken. Wat wel van belang is: luister naar je ex-vriend... hij wil niet met jou verder. Daar zal een bepaalde reden voor zijn. Luister naar de stem van vriendinnen en familie, die je deze relatie afraden, ook daar zal een goede reden voor zijn. God werkt in de middellijke weg. Stel jezelf eerlijk de vraag: Waarom wil ik per se met mijn ex-vriend verder?

Je geeft zelf aan dat het geloof bij hem geen hoge ogen gooit. Nu zegt het geloof me niet zoveel, want de duivelen geloven ook... Ik stel jou de vraag: wat betekent de Heere Jezus voor jou? Wie zeggen de mensen dat Ik ben? Wie zeg jij dat Ik ben? (vgl. Matth. 16:16). Geef daar eens antwoord op. Ga geen relatie aan met iemand die een hindernis opwerpt naar Christus. Als Christus in je leven en in je relatie niet de eerste prioriteit hebben, dan is het een verkeerde zaak. Zoals wel vaker gezegd: eerst bekering, dan verkering! (vgl. 2 Kor.6:14). Als je zorgt voor je ziel, dan zorgt God ook voor de rest (vgl. Matth. 6:33). Bid wat mij betreft eerst voor een relatie met de Heere Jezus, dan komt dat wat God voor jou nodig vindt vanzelf. Misschien is dat een relatie met die ex... misschien is dat een relatie met een andere jongen die Christus vurig bemint en misschien is het geen relatie. Maar geborgen in Christus geeft echte vreugde en voldoening en vrede voor het (lege) hart.

Ik wens je sterkte in de voorliggende weg en vreugde in God,

Ds. E. Gouda

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk