Meer dan twaalf discipelen

Ds. A.A. Egas / Geen reacties

Vraag

In Mattheus 27:57 lees ik: “Toen het avond geworden was, kwam er een rijke man van Arimathea, van wie de naam Jozef was en die ook zelf een discipel van Jezus was.” Over deze discipel van Jezus heb ik nog nooit eerder gehoord. Had Jezus meer dan de twaalf discipelen? En zo ja; wat maakt dan dat er eigenlijk alleen maar over de twaalf discipelen van Jezus gesproken wordt? In vers 56 staat: “Onder hen was Maria Magdalena en Maria, de moeder van Jakobus en Joses, en de moeder van de zonen van Zebedeüs.” Wie waren deze mannen en zonen?

Antwoord

Waarde vriend(in),

Inderdaad wordt er op verschillende plaatsen over discipelen van de Heere Jezus gesproken. Nu moeten we daarbij letten op de betekenis van het woord ‘discipel’. Dat betekent letterlijk: een volgeling, leerling of aanhanger van een leraar. In dit opzicht kun je begrijpen dat Jozef van Arimathea ook een discipel genoemd wordt. In principe is iedereen die in de Heere Jezus gelooft Zijn discipel.

In het Bijbels spraakgebruik denken wij discipel in de eerste plaats aan die twaalf leerlingen van de Heere Jezus, die drie jaar lang Hem gevolgd hebben. Dat zijn de twaalf discipelen die Hij uitgezonden heeft om Zijn evangelie te verkondingen en wonderen in Zijn Naam te verrichten. Net als Jacob, die twaalf zonen had, die later de stamvaders van het volk Israel geworden, zo zijn de twaalf discipelen de eerste vertegenwoordigers van de christelijke kerk. Tenslotte, Jakobus en Joses zijn twee broers van de Heere Jezus. Johannes en Jacobus zijn de zonen van Zebedeus en twee discipelen van de Heere Jezus.

Van harte bid ik je toe, dat ook jij een discipel van de Heere Jezus mag zijn, geroepen om ook Hem na te volgen!

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas