Zoon wil jazz en pop op conservatorium

Ds. M.F. van Binnendijk / 5 reacties

Vraag

Een vraag aan een muziekkenner. Onze zoon is een echte muziekfanaat (piano). Hij wil graag naar het conservatorium. En dan de richting jazz en pop, omdat deze stijl hem meer aanspreekt dan klassiek. Volgens hem is dit best te combineren met een christelijke levensstijl, maar wij hebben daar onze twijfels bij... Kunt u hier iets over zeggen?

Antwoord

Ik begrijp uw zorg als ouders voor uw zoon. Vanuit uw vraag heb ik de indruk dat u zich meer zorgen maakt over de muziekstijl dan over uw zoon zelf. Laat uw zoon zijn gaven maar ontdekken en zien waar zijn hart ligt.

Wat u als ouders (en anderen) aan goeds gezaaid hebt in zijn eerste zeven levensjaren, zal later altijd (weer) openbaar komen. Je kunt je kids niet altijd sturen, maar hen wel voortdurend in gebed opdragen.

Ds. M. F. van Binnendijk,
Rotterdam

Tags in dit artikel:

opvoedingstudiekeuze
5 reacties
hvdijk66
Wat een gaaf antwoord!
Voor de vragensteller veel wijsheid en liefde gewenst bij opvoeden en loslaten.
Boanerges
Kan Van Binnendijk voortaan niet alle vragen over muziek beantwoorden? Lekker kort en bondig. ;)
M71
Tja @Boanerges, voor elk wat wils.....ik heb altijd veel aan de antwoorden die t andere panellid schrijft over muziek. T is dus goed dat er meerdere panelleden zijn zoals nu blijkt. Er zou denk ook een ander antwoord gekomen zijn waar ik me meer bij had kunnen vinden. Maar dat houd je toch, zoveel hoofden, zoveel zinnen ;-)!
PPEP
Ik moet tot mijn schande bekennen dat er wel eens 'wereldse' muziek is waar je wel eens door verleid wordt omdat het voor het oor mooi klinkt.

Anderzijds, eerlijk toegegeven, wordt er op refo gebied ook regelmatig maar wat aan gerotzooid met muziek. Muziek met noten maar niet met inhoud zeg maar. En daarom heb ik daar ook wel eens moeite mee.

Ik kan me heel goed voorstellen dat jongeren qua muziek naar een andere richting neigen. Daarom ook een mooi antwoord van de dominee, daar hoeft niets af en niets meer bij.

Sterkte.
Molly
Is klassieke muziek (m.u.v. Passionen en cantates) vaak niet net zo werelds als pop of jazz? Het klinkt soms wat ingetogener maar zegt niks over het leven of de bedoeling van de componist.