Vriend worstelt met porno (2)

C. den Hamer / 2 reacties

Vraag

Beste Kees den Hamer. Hartelijk dank voor het beantwoorden van onze vraag 'vriend worstelt met porno' . Hoewel dit antwoord al heel duidelijk is, echt fijn (!), zal ik het “worstelen met seksuele gedachten” nog even verder uitleggen. Dit omdat we er misschien dan nog meer mee geholpen zijn. Dat we ons seksueel tot elkaar aangetrokken voelen is zo, dat mag en daar kunnen we gelukkig echt samen van genieten. Waar mijn vriend mee worstelt zijn vooral de gedachten die dan niets met mij te maken hebben. Zo wordt er bijvoorbeeld een seksueel getinte opmerking op het werk gemaakt en mijn vriend heeft dan zijn gedachten niet meer onder controle en denkt vijf stappen verder. En dit gebeurt veel vaker dan hij zou willen. Hoe kan hij hierin zijn gedachten onder controle krijgen, hoe kan hij hierin geholpen worden, hoe kan ik hem hierin helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste dame,

Dank voor je reactie en het verder uitleggen van de problemen die zich voor doen. Er zijn vele triggers binnen de samenleving, media en binnen contacten die een seksuele prikkel kunnen oproepen. Dat het opgeroepen wordt is iets waar mensen geen vat op hebben, omdat het al gebeurt voordat men erover nagedacht heeft. Je zou kunnen zeggen dat het een puur lichamelijke reactie is die gevoeld wordt. Vanuit christelijk standpunt uit gezien is de lichamelijke reactie en het constateren ervan niet een zonde. In zonde kun je echter wel vallen als de prikkel gevoed wordt door ongewenste fantasieën.

Wat ik mis in je verhaal is dat er een keus is om de constatering en het mogelijk ontstaan van fantasie al dan niet te voeden. Het gaat toch niet vanzelf vijf stappen verder? De vraag is dan ook, zonder je vriend tekort te willen doen, in hoeverre hij ervoor kiest om werkelijk de opgeroepen prikkel te willen stoppen. Mocht het zo zijn dat hij, ondanks veel moeite doen, er geen controle over heeft dan is er mogelijk iets anders aan de hand. Maar daarvoor is meer onderzoek en gesprek nodig om dat duidelijk te krijgen en om  iets te kunnen zeggen over welke hulp dan wenselijk is.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS-SH

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

porno
2 reacties
Duuk
Ter aanvulling:
We zouden ons er veel meer van bewust moeten zijn dat we te strijden hebben tegen een onzichtbare macht (zie Efeze 6:12). Die duivelse macht wil ons vooral bij Jezus vandaan houden en onze ogen verblind houden voor de Heilige Geest.
Ik ben er van overtuigd dat een bewuste keuze om niet zelf te strijden, maar met de kracht van Gods Geest, die ons is gegeven, we van deze demonische machten verlost kunnen worden. Paulus geeft daarvoor een mooi pastoraal advies in Efeze 6:
13 Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden.
14 Houd dan stand, uw middel omgord met de waarheid, en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid,
15 en de voeten geschoeid met bereidheid van het Evangelie van de vrede.
16 Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.
17 En neem de helm van de zaligheid en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord,
18 terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.

Let daarbij vooral op vers 18: bidt in de Geest! Weersta de duivel en hij zal van je vluchten. (Jakobus 4:7).
Dat is geen zweverig gedoe, het staat gewoon in de bijbel om ons daarbij te helpen. Een gift van God!
HappyOne
Misschien, ik stel het vragend, wordt de strijd wel op een hele verkeerde manier gevoerd. Kijk eens op de site mychainsaregone.org, geschreven door christenen die een hele andere visie op dit probleem hebben.
Daarmee doe ik niets af van het antwoord van het panellid.