Bevrediging in verkeringstijd

Redactie Refoweb / 26 reacties

Vraag

Dit is een vraag over bevrediging in verkeringstijd, aan Alie Hoek van Kooten. Wij zijn een stel van begin en halverwege in de twintig en wij hebben bijna een jaar verkering. We willen ons over ongeveer een halfjaar verloven. Mijn vriend heeft hiervoor meerdere relaties gehad en heeft daarin ook seksuele gemeenschap gehad. Ook heeft hij in het verleden pornografische beelden gekeken. Hij is echter tot geloof gekomen. Wat betreft het lichamelijk contact in onze relatie: Wij hebben elkaar een periode bevredigd (zonder bij elkaar ‘naar binnen’ te gaan). We hebben ons hier nooit helemaal goed bij gevoeld, want we hebben de overtuiging dat God seksueel contact heeft bedoeld voor het huwelijk en dat het niet goed is als we van alles in onze verkering doen.

Om deze reden hebben we een aantal weken geleden besloten dat we met het bevredigen willen stoppen. Mijn vriend heeft het hier erg moeilijk mee. Als man moet hij toch zijn zaad kwijt, wat betekent dat hij af en toe moet masturberen. Het probleem is echter: hij heeft gemerkt dat hij dat echt niet kan zonder verkeerde, onreine gedachten te hebben. We hebben het samen hierover gehad en ik stelde voor om elkaar dan af en toe te bevredigen. Mijn vriend vind dit lastig omdat hij het idee heeft dat hij mij dan meetrekt in de zonde. De andere kant is echter: als wij elkaar niet af en toe bevredigen moet hij het zelf doen en gaan zijn gedachten alle kanten op. Dat is ook een zonde. Voor hem is het een grote strijd, maar ook voor mijzelf vind ik het moeilijk dat hij die gedachten heeft. Onze vraag is: hoe moeten wij hier vanuit Bijbels oogpunt mee omgaan? Mogen wij, deze twee zonden tegen elkaar afwegend, elkaar bevredigen? We hebben het samen hier uitgebreid over gehad, maar we weten echt niet hoe we hiermee om moeten gaan!

Antwoord

26 reacties
Jeremiah
@Refoweb

Krijgt degene die de miljoenste vraag over dit onderwerp indient gratis levenslang toegang tot een reclamevrij RF?
AHHK76
Lieve vriendin,
Het is niet waar dat een man zijn zaad kwijt moet. Dat is wel zijn gevoel, maar medisch of technisch gezien echt niet waar!
Als een gezonde man alleenstaand is, dan kan hij ook prima zonder zelf opgewekte zaadlozing leven. Het is een kwestie van in 1 keer 'afkicken'.
Dat brengt ons gelijk bij het probleem. Jouw vriend is wel gestopt met zijn andere relaties en pornokijken maar zijn seksuele gerichtheid is nog niet genezen. Dat gaat meestal niet vanzelf, maar daar is strijd, tijd en therapie voor nodig.
Ik wil je dringend aanraden dat jij jouw vriend adviseert om hulp te zoeken en dat jij duidelijke grenzen gaat stellen.
Als je vriend zelf niet in therapie wil en aan herstel wel werken, dan adviseer ik jou de relatie te beëindigen.
Je vind mij misschien hard en radicaal, maar ik heb teveel gezien en meegemaakt dat relaties lijden onder of zelfs kapot gaan aan seksverslavingen en daarom wil je vanuit liefde waarschuwen. Laat je niet langer gebruiken en laat je niet door zijn uitspraken misleiden!
Kijk eens op www.pornocetamol.nl en www.kostbaarvaatwerk.nl en www.settingcaptivesfree.nl
Als je zo met hem verder gaat, dan wordt je niet gelukkig! Terwijl ik jou en hem dat wel van harte gun.
Er is een andere, betere weg! Ga die weg alsjeblieft...
Zoek event. ook hulp voor jezelf, zodat je grenzen leert stellen.
Ik wens jullie beiden Gods zegen toe!
ThvH
Een man die zijn zaad kwijt moet en dat alleen kan als hij masturbeert?? Laat je niet bedriegen.
Johnvb
Ik heb eens het volgende antwoord gegeven op een vraag hier op refoweb. Na een aantal reacties heb ik deze reactie gegeven.
Hetzelfde antwoord geef ik nu op de opmerking dat een man zijn zaad kwijt moet.

"Op de vraag hoe dan als je (ongewild) geen partner hebt hier een antwoord van een single.

God heeft mij in deze enorme worsteling het volgende geleerd.

Het lichaam van een man is zo gemaakt dat het elke dag zaad produceert.
In een huwelijk kan dit zaad in de geslachtsgemeenschap "geloosd" worden.
Maar als je geen huwelijk hebt is dat een probleem. En toch..
God heeft het mannenlichaam ook zo geschapen dat het zaad er ook uit kan zonder dat je het zelf opwekt. Dit dus middels de nachtelijke zaadlozingen in de slaap.

Eerst was dit bij mij met erotische getinte dromen. Maar ook dat wil God veranderen. En nu gebeurt het dat ik wakker wordt en merkt: he, het is vannacht gekomen, maar ik heb het niet gemerkt.

Juist in mijn worsteling om rein voor God te leven, na mijn bekering, en als vrijgezel, liet God mij ook zien dat zelfbevrediging niet goed is. Gericht op het eigen ik. En dus niet op God. Het woord zegt het al: zelf....
Ook liet God mij zien dat er eigenlijk altijd verkeerde gedachten bij kwamen. Of met sexuele fantasieën of gericht op mijn genot, mijn bevrediging, mijn reguleren van spanningen.
Je fantaseert niet over een bloemetjesgordijn....)
Maar ik ging er niet mee naar Christus en was dus ook niet op Hem gericht.

En ook dat veranderde God.
Nu heeft Hij het zo bij mij gewerkt dat, als de lust, de verleiding, de verlangens etc. komen, ik tot Hem vlucht en in Hem mag ik overwinnen.
En dan heeft Hij het mannenlichaam zo mooi gemaakt dat het geproduceerde zaad er vanzelf uit komt in de nacht en dan geeft Hij het zelfs ook dat het zonder zonde is, dus zonder erotische dromen. En dan is ook de spanning in het lichaam weer weg.

In het huwelijk is de sexuele gemeenschap bedoeld om gericht te zijn op de ander. De man is er voor de vrouw, dat zij het goed en fijn heeft, de vrouw is er voor de man.
Juist door jarenlange zelfbevrediging (ik bedoel nu niet de verslaving) ben je gericht op jezelf. Hoe kan je dan in een huwelijk op je vrouw gericht zijn?
Nu al moeten wij ons beheersen. Nu moeten we leren onszelf te verloochenen.

Dan kan het alleen met Christus en door Christus!
En dat is een heerlijk leven, ook al is het alleen zijn een kruis.

Ik wens iedereen dat leven toe. Single of getrouwd, man of vrouw!"
AHHK76
Mooi getuigenis Johnvb!
Ben zo blij dat er ook mensen zijn die hebben geleerd op een goede manier met deze dingen om te gaan. en daarover willen vertellen..!
Jeremiah
@johnvb

Wat fijn!

Toch moeten we niet vergeten dat er nogal een verschil in potentie is tussen een single twintiger die onder hoogspanning staat of een oudere man. :)
Johnvb
@Jeremiah:

Ik ben nog maar rond de veertig en God heeft mij dit geleerd rond mijn dertigste.
De bijbelse waarheid is nooit aan leeftijd gebonden. Een twintiger moet net zo heilig leven als een oudere.
Denk maar aan wat er geschreven staat dat de vaders hun kinderen moeten onderwijzen, dat de jongeren moeten leren van de ouderen.
Jong geleerd is ook hierin oud gedaan!
Jeremiah
@John

Dat is waar. Mooi!
Omega
Ik ben wel benieuwd wie dit de vraagsteller heeft wijsgemaakt. Laat me raden...
PPEP
@John en Jeremiah,

Misschien mag ik daar eens aan toe voegen dat het gestelde in bovenstaande vraag een levensgroot probleem is in 2016......
Een samenleving waar bijna alles over seks en/of porno gaat. Volkomen normaal zoals bv drank of sigaretten dit zijn. Alsof het een consumptie artikel is.

En dat is nu juist wat het leven voor een christelijke jongere extra zwaar kan maken. En niet gelijk met 'dood doenertjes' komen als : je moet het accepteren, zoek afleiding, etc, etc.....

Ik denk dat juist de duivel heel goed weet waar christelijke jongeren zwak zijn of enorme worstelingen kennen. Laten we dat niet onderschatten.

Maar ja..... als je getrouwd ben en alles gaat van het spreekwoordelijke leien dakje, dan is het enorm moeilijk om zich in te leven in de nood, verdriet en worsteling van een ander. (geen verwijt naar jullie overigens, maar ik heb dit zo vaak zelf moeten ervaren van personen die naast je zouden moeten staan, maar hun oordeel al klaar hebben).

Sorry dat ik afwijk van de vraag, maar ik moest het even kwijt.
Johnvb
@PPEP

Als je goed hebt gelezen dan is mijn antwoord er een van een alleenstaande jongeman, die heel goed weet wat er allemaal speelt in deze wereld anno 2106.

De Bijbelse waarheid blijft de waarheid! Ook nu! En dan is God zo genadig dat Hij juist in de problemen, de uitkomst wil geven.
Denk aan Daniël, hij had het vreselijk moeilijk in het Babylonische rijk. Maar hij bleef staande en God zegende dat!

Ik kom juist niet aan met dooddoeners, maar met dat wat God wil leren!
Gods woord is de waarheid en de waarheid maakt vrij.
Jezus is Zelf de Weg, de Waarheid en het Leven!
AHHK76
Beste PPEP,
Ik vind het enorm jammer hoe je reageert.
Hier reageren mensen die met beide benen op de grond staan... in de gebrokenheid van deze wereld. Vooral Johnvb schrijft vanuit zijn eigen strijd als single, maar ook hoe hij met Gods hulp staande blijft. Respect!
Jeremiah doet daar niets aan af. Hij geeft alleen bij zijn eerste reactie op een ietwat humoristische manier aan dat het niet de eerste keer is dat dit onderwerp hier ter sprake komt.
En ik schrijf vanuit een huwelijk wat kapot gegaan is, mede door deze problematiek. Dan denk ik inderdaad: Heb je wel gelezen wat wij hebben geschreven? Wij beseffen echt wel dat deze problematiek vandaag de dag meer regel als uitzondering is. Helaas...! Maar we willen het niet gewoon gaan vinden. We gaan voor de Bijbelse normen en waarden!
We willen graag dat vraagstelster en haar vriend een huwelijk tegemoet gaan zoals God het heeft bedoeld en wat niet gebaseerd is op de leugen dat seksualiteit een eerste levensbehoefte is, net als eten, drinken, slapen en ademen.
Groetjes van mij
henkie
Ik denk niet dat het helpt als je meteen over een verslaving en therapie begint, AHHK76. Dat is geen nuchtere reactie met beide benen op de grond.
PPEP
@John,

Ik richt deze reactie niet tegen jouw persoonlijk. Ik waardeer ook je reactie hierboven.

Wat ik bedoelde is dat veel antwoorden, het zij door gasten (lees bijvoorbeeld de eerste reactie) maar soms ook door diegene die antwoord geeft maar weinig getuigen (omdat men de nood zelf ondervindt) van medeleven of begrip richting de vraagsteller. Ik lees dit zo vaak op dit forum bij de meest uiteenlopende zaken. Kortom reacties die niet voldoen wat de Bijbel ons voorhoud, namelijk draagt elkanders lasten.

Single zijn kan een heel zwaar kruis zijn, een ernstige ziekte ook. Maar wie weet uiteindelijk wat het inhoud? Diegene die het ondergaat...... En dus kunnen antwoorden dus heel pijnlijk ervaren worden.

Veel mensen vergeten hier nog wel eens dat ieder mens uniek is en op zijn manier met dingen worstelt.

Ik ben 10 jaar jonger dan jij, maar oprecht, door alles wat tot je komt wens je wel eens dat je 40 jaar terug had geleefd.
PPEP
AHHK76

Ja ik heb de antwoorden goed gelezen. Ik kijk ook regelmatig op het forum. Daar worden de meest uiteenlopende zaken behandeld. En ik verbaas me oprecht wat men elkaar soms voor antwoorden durft te geven.

Ik hoop ook dat je MIJN antwoord goed hebt gelezen. Het was 1) Een aanvulling. 2) GEEN aanval richting John.

Toch vind ik de reactie van Jeremiah niet fair. En dat bedoelde ik dus in mijn eerste antwoord : Dit is gewoon het grootste probleem voor veel jongeren van deze tijd. Omdat juist de duivel ook de zwakke punten van de mens kent.

Genoeg hierover, mijn bedoeling is geen ruzie en ook geen eindeloze discussie.

Met vriendelijke groet,
AHHK76
Dat mag je vinden Henkie, dat het praten over verslaving en therapie niet nuchter en realistisch is.
Maar volgens mij heb ik niet gezegd dat vriend van vraagstelster verslaafd is. Maar hij zegt dat hij wil leven volgens de Bijbel, maar gelooft ondertussen dat hij niet kan leven zonder zaadlozing... Dat klopt niet, daar is iedereen het hier over eens, volgens mij.
Als een lichaam gewend is aan regelmatige zaadlozingen dan kan het dat ook weer ontwennen. Het schijnt schippers die lange reizen maken en trouw zijn aan hun eigen vrouw, er dan ook maandenlang geen problemen mee hebben om hun gevoelens in toom te houden. Ze beginnen pas op te spelen als ze weer bijna thuis zijn.
Ik denk dat het misschien weleens nuttig kan zijn om in therapie te gaan. Het is gewoon zo dat de meeste mensen hier niet zonder goede therapie vanaf komen en dat partners ook vaak therapie nodig hebben om zich niet mee te laten nemen in verkeerde gedragspatronen.
Ik ben betrokken bij veel mensen waar deze dingen spelen, dus ik zie en hoor steeds dat het bijna nooit zonder hulp opgelost wordt. Jammer maar helaas....
henkie
Ik weet niet wat er met 'moeten' bedoeld wordt. Ik 'moet' ook wel eens wat eten. Niet eten voelt onprettig, ik word er slap van, geïrriteerd etc. 'Moet' ik het dan echt, in de zin van 'anders ga ik dood'? Nee, natuurlijk niet, maar de behoefte is wel onmiskenbaar, sterk aanwezig en moeilijk te onderdrukken. Ik kan me zo voorstellen dat de beste jongen het op die manier gezegd heeft. Vervolgens wordt hij hier afgeslacht en moet hij in therapie, is hij seksverslaafd en moet zij het uitmaken. Erg voorbarig volgens mij.

Gebruikt hij het als drukmiddel dan wordt het een iets ander verhaal.
Jeremiah
@PPEP

Mijn eerste reactie was absoluut niet bedoelt om wie dan ook te beledigen!! Als ik m zo teruglees begrijp ik dat je dat zo zou kunnen zien, maar dat is dus onjuist.

@henkie

Van harte mee eens.
AHHK76
Ik denk dat hij het als drukmiddel gebruikt en/of dat zij dit zo voelt. Ze heeft immers het gevoel dat ze moeten kiezen tussen 2 zonden...?!
Maar goed jullie zijn het niet met mij eens, dat is duidelijk en dat mag...
Samanthi
@PPEP
Als je denkt dat het in een huwelijk over een leien dakje loopt heb je het mis gezien de vele getrouwde pornoverslaafden, het vele overspel ect.