Bang voor vervolging van de christenen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

08-05-2003, 00:00

Vraag

Bedankt dat jullie de vorige keer m'n vraag hebben beantwoord. Ik heb er veel aan gehad. Ik ben er erg mee geholpen. Maar ik zit nog ergens mee: ik word vaak uitgescholden voor refo als ik op straat fiets of loop en vind dat niet echt leuk. Ik ben bang voor vervolging van de christenen. Ik kan er 's nachts niet van slapen. Kunt u mij daar meer van vertellen?


Antwoord

Het is erg vervelend om uitgescholden te worden. Waarschijnlijk veronderstelt men (door kleding of haardracht) dat je tot een van de reformatorische kerken behoort. En dat is zeker niet iets waarover we ons moeten schamen. Aan de moslims rondom ons kun je aan mannen en vrouwen zien, wat hun geloof is. Niemand haalt het in zijn hoofd om ze na te roepen of uit te schelden. Hoewel ook zij op bepaalde gebieden wel gediscrimineerd worden.

Je weet dat Lukas schrijft dat de discipelen, de volgelingen van de Heere Jezus, in Antiochië voor het eerst "christenen" genoemd werden. Mogelijk Ook daar gebruikt als een scheldwoord. Ondertussen wel een erenaam. En als iemand schade lijdt of achteruitgezet wordt om de naam van Christus, dan is dat een lijden om Christus' wil. Zie Hand. 4:23-31. Jezus zei: "Ze hebben Mij vervolgd, ze zullen ook u vervolgen (Joh 15:20)." En: "Zalig zij die vervolgd worden om der gerechtigheid wil... (Matt.5:10,11)."

Maar laat het niet alleen de buitenkant zijn, maar laat ons hele leven een getuige zijn van het volgen van de Heere Jezus Christus. In onze handel en wandel, in  spreken en zwijgen. Dit gedrag dwingt respect af. En dan is
"refo" geen scheldnaam meer.

Het is misschien veel erger dat er onderling in de reformatorische kerken gesproken wordt, soms minachtend over refo's, griffo's, gergemmmers, etc. Beslissend is het antwoord op de vraag: Waarom wordt gij een christen genoemd? (Zondag 12, vr, 32). Leer dat in de prakrijk te brengen.

Ds. W. C. Meeuse

 

 

Tags in dit artikel:

christenvervolging
Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
    12-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
134 artikelen
Ds. W. C. Meeuse

Bijzonderheden:

Emeritus (2011)


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

De vraag klinkt eenvoudig: waarom gebruiken we de Naam van God niet? In de Bijbel komt de Naam van God 6639 keer voor en 14 keer in de verkorte vorm; het meest voorkomende woord in het Woord van God. ...
Geen reacties
08-05-2013
Heeft de mate van ellendekennis te maken met de zonden die je hebt gedaan (dus hoe meer zonden, hoe meer ellende kennis)? Dus als iemand in een christelijke omgeving is opgegroeid en 'weinig grote' zo...
Geen reacties
08-05-2005
Ik ben niet met het geloof opgegroeid en heb me er ook nooit echt mee bezighouden, maar min of meer door toeval ben ik in de kerk terechtgekomen. De laatste maanden heb ik zodoende regelmatig kerkdien...
6 reacties
08-05-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering