Variaties van votum en groet

Ds. J.D. Heikamp / 7 reacties

Vraag

Een predikant begint de kerkdienst met een votum en groet. Daar zijn verschillende variaties van. Weet u welke dat zijn?

Antwoord

Verschillende jaren geleden heeft de toenmalige Ned. Herv. Kerk een boekje uitgegeven met de titel “Liturgie”. Hierin werd een poging ondernomen om eenheid aan te brengen in de diverse variaties van votum en groet. Het bleek dat een ieder deed wat goed was in zijn ogen. Dat was tevens het geval in de afgescheiden, reformatorische kerken. En dat zal tot deze dag nog wel zo zijn. Ofschoon ik dat niet weet.

Het doel van het votum is Psalm 121: 2 (in meervorm). “Onze hulp is in de Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt ( geschapen) heeft.” En de groet is: “Genade en vrede zij u van God den Vader, en van Jezus Christus Zijnen Zoon, in de gemeenschap des Heiligen Geestes.”

Dat geldt ook de zegenbede bij het uitgaan: “De genade van onze Heere Jezus Christus, en de gemeenschap des Vaders en des Heiligen Geestes, zij met u of met ons allen.” Anderen gebruiken de Numeritische zegenbede uit Numeri 6: 24vv.

Hartelijke groeten en dat ons geloofsverlangen maar mag zijn om persoonlijk te delen in de zegen die Christus verworven heeft.

Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

liturgievotum-groet
7 reacties
hvdijk66
Hierbij de Sela variatie:
https://www.youtube.com/watch?v=hA8D67rynnk&nohtml5=False
Unionist
In onze gemeente (CGK) zit er een verschil in het vorum voor de morgen- en de middagdienst. 's Morgens spreekt de dominee het (ongeveer) uit zoals ds Heijkamp het weergeeft, in de middag begint hij met: "Ook in deze middag zijn we bijeen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest." Waarna dan de groet volgt.
Gastpredikanten variëren wel eens met woorden, maar dat zijn nuanceverschillen. Sommigen zeggen tussen votum en groet: "In de naam van die God mag ik u groeten."
Maar van belang zijn die verschillen natuurlijk niet.
pannenkoek
Bij ons (ger gem) doet een ouderling het ook als we leesdienst hebben. Anders begin je de dienst zonder een gebed. ( we hebben wel het stille gebed voor die tijd, maar dat is ieder voor zich)
Het gaat dan om de eerste helft 'Onze hulp is in de Naam de Heeren Die hemel en aarde gemaakt heeft. Die trouwe houd en eeuwig leeft en niet laat varen de werken van Zijn handen'
Race406
Bij ons begint onze dominee altijd met: "Onze hulp is in de naam van de Here, DIe hemel en aarde gemaakt heeft, Die trouw is (en blijft) en Die nooit (met sterk de nadruk op nooit) loslaat waaraan Hij eens begon."
De zegen krijgen we 's morgens mee als: De genade van de Here Jezus Chrisus, de liefde van God de Vader en de gemeenschap van de Heilige Geest met u en jullie allen." Dus zonder het later ingevoegde zij.
's Middags: De Here zegene u en Hij behoede u enz.
Gastpredikanten doen het weleens op hun eigen wijze.
Af en toe hebben we een predikant die begint met de groet. God is het immers Die de dienst met ons begint en eindigt.
89avkr
Hier is er na "onze hulp" ook nog "en onze verwachting" bijgevoegd, dit doen trouwens meer predikanten, hoor ik. Opmerkelijke verschillen aan het eind zijn er ook. Zo zegt mijn eigen predikant: "de genade van onze Heere Jezus Christus, de liefde van God de Vader, en de troostvolle gemeenschap van de Heilige Geest zij en blijve met u allen." Andere predikanten vervangen het woordje "onze" door "de", en laten "de Vader" weg.
Iesss
Een al wat oudere gastpredikant die begon de votum/groet met de woorden uit Openbaring 1:4b-6.
hvdijk66
Ik zit nog even wat verder te zoeken en kom nu een verwijzing naar psalm 124:8 en 138:8 tegen. Hoe dan ook, het is een mooie belijdenis.