Lid van vrijzinnige PKN

Ds. P. van der Kraan / 5 reacties

Vraag

Op deze site lees ik vaak dat je je eigen kerkverband trouw moet blijven. Nu wil het geval dat wij lid zijn van de PKN. Binnen onze gemeente is veel toegestaan zoals: vrouwelijke ambtsdragers en predikant, kinderen aan het avondmaal (tevens mag iedereen aan gaan, ook gasten), inzegenen van homohuwelijken, je mag je kindje laten dopen ook als je geen belijdenis hebt gedaan. Zelf kan ik me niet verenigen met bovenstaande punten en zou liever overgaan naar de CGK in de buurt. Wat moet ik doen?

Antwoord

De oproep om trouw te zijn aan eigen kerkverband moet je wel horen tegen de achtergrond van het zogenaamde kerktoerisme. Vandaag de dag vertonen nogal wat kerkmensen kerkelijk shopgedrag. Ze halen de 'boodschap' waar deze voor hen het aantrekkelijkst is verpakt. Ik ben me bewust dat ik nu generaliseer, maar voor de duidelijkheid doe ik het toch. Deze soort kerkmensen is doorgaans niet van plan om zich aan een gemeente te binden. Ze willen vrijblijvend kerken. En als ze het op een bepaalde plaats gezien hebben, gaan ze weer even gemakkelijk naar een andere kerk, waar het op dat moment een fractie aantrekkelijker is. Zo moet het niet! Behoren bij een gemeente vraagt ook onze inzet. Het is uit den boze om als kerkganger uitsluitend consumptief gedrag te vertonen en niet de insteek te hebben om je voor de gemeente in te zetten en je krachten aan het gemeenteleven te geven, op welke manier dan ook. Dat is bepaald geen Bijbelse houding. We ontvangen om te delen. Tegen deze achtergrond moet je vooral de oproep horen om trouw te blijven aan je kerk.

Bij deze oproep kun je ook denken aan het verschijnsel dat mensen om het minste of geringste breken met een kerk/gemeente omdat er in hun ogen iets gebeurt wat niet kan. Je kunt je afvragen of je zomaar weg kunt lopen, zonder tegen bepaalde, in jouw ogen onbijbelse ontwikkelingen, geageerd en zelfs geprotesteerd te hebben. Een aantal door jou genoemde zaken die in jouw kerkelijke gemeente gepraktiseerd worden, zijn in bijbelse zin grensoverschrijdend en kunnen zelfs breekpunten genoemd worden. Ik ga er van uit dat je niet pas nu moeite hebt met deze zaken, maar al eerder bij kerkenraad/en of predikant aan de bel getrokken hebt om tegen de genoemde gang van zaken een bijbels protest te laten horen. In mijn ogen behoor je dat wel te doen. Zomaar weglopen, zonder in gesprek geweest te zijn met mensen die verantwoordelijk zijn voor het gevoerde beleid, betekent ten diepste dat je je medeschuldig maakt en dat je deze mensen ongewaarschuwd verder laat gaan op de ingeslagen dwaalwegen.

Probeer met liefde en bewogenheid te protesteren tegen deze ingeslagen, onbijbelse wegen. Men kan jouw protest naast zich neerleggen, maar er kan ook worden geluisterd. Als je het biddend doet, mag je verwachting hebben. Soms zijn het eenlingen die in geestelijk opzicht voor een gemeente iets kunnen betekenen. Je ziet, je bent niet zonder reden in een gemeente geplaatst.

Als jouw protesten niet het gewenste resultaat opleveren (wees niet te ongeduldig), kun je je afvragen of het moment om te breken niet is aangebroken. Langer blijven, betekent dat jij ook verantwoordelijk bent voor de gang van zaken. En dat wil je niet. Je kunt overwegen over te gaan naar een ander kerkverband. Je kunt ook overwegen lid te blijven van het kerkverband waartoe je behoort en bezien of het mogelijk is in de directe omgeving mee te leven met een gemeente van hetzelfde kerkverband waar wel een bijbelse prediking klinkt. Het is tamelijk eenvoudig om je vanuit je huidige gemeente te laten perforeren (zoals dat heet) naar een gemeente van jouw voorkeur (zoals dat wordt genoemd). Als die mogelijkheid in jouw situatie aanwezig is, zou ik je die zeker ernstig in overweging willen geven. Daarmee doe je namelijk de deur naar je huidige gemeente niet definitief op slot, maar demonstreer je dat je hoopt op en bidt om herstel.

Veel wijsheid en zegen toegebeden bij je overwegingen.

Ds. P. van der Kraan

5 reacties
Race406
Wat is vrijzinnig? Wordt daar Christus als Gods Zoon beleden? Dan zijn veel zaken uiteindelijk bijzaak. Iets wat anders is dan wat je gewend bent is nog niet meteen fout. Je kunt met Bijbelteksen en achtergrondinformatie soms verschillende kanten op, en een andere kant opgaan dan wij gewend zijn is niet per definitie verkeerd. Ik zie het zo: Zolang Christus beleden wordt en mag worden heb je denk ik daar je plaats.
Race406
Daar komt bij: Je schrijft over wij zijn lid en vervolgens over ik wil liever overgaan naar een andere kerk. Hoe denkt de rest van je gezin erover? Ik wil best met je meedenken, mijn mailadres is bekend bij de redactie.
RSTHG21
Dus een vrouw op de kansel is bijzaak? En de roomse kerk deugd dan ook?
Race406
Een vrouw op de kansel is iets waar men anders over kan denken. Zolang Christus wordt beleden als Verlosser en Zaligmaker, en zolang Hij wordt aangeprezen als DE Weg tot behoud, dan is veel inderdaad bijzaak.
Als Christus wordt verkondigd, maar dat dat maar een deel is en dat je zelf ook nog wat moet doen (RK) dan ga je de mist in. Al kom ik ook in RK kringen veel mensen tegen die Jezus aanprijzen en verder niets. En zolang men Jezus als enige Weg tot behoud belijdt, (h)erken ik in hen broeders en zusters in Christus.
RSTHG21
Wat gaan er veel dwalingen rond deze tijd....