Kinderen bij het doopvont

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik ben mijn hele leven al lid van de Ger. Gem. en voel me daar gelukkig ook thuis. Echter, de laatste tijd valt me iets op in mijn thuisgemeente. Vaak, als het sacrament van de Heilige Doop bediend wordt en de ouders hun kindje naar het doopvont dragen, nemen sommige ouders ook nog een ander eigen kind mee naar voren. In andere kerkverbanden is dit misschien gebruikelijk, maar ik heb hier wat moeite mee. Het is toch een heilig sacrament, net zoals het Heilig Avondmaal. Daar neem je, met alle eerbied gesproken, toch ook niet je kind mee? Hoe denkt u daar over? Vriendelijke groet, een jong belijdend lid.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Ik ben het helemaal met u eens dat het niet gepast is oudere broertjes of zusjes mee te nemen naar het doopvont. Zij kunnen als ze voorin zitten (of meekomen met degene die het kind in de kerk brengt) daar ook zien dat hun zusje/broertje gedoopt wordt.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

doop