Eigen bevinding preken

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Zijn de preken die we tegenwoordig in de reformatorische kerken horen niet gewoon allemaal een interpretatie van bekering? Ik denk dat dominees gewoon hun eigen bevinding preken, vooral in kerken als Ger. Gem. in Ned, Ger. Gem. en Oud Ger. Gem. Van hun bekering gaan ze vervolgens een systeem maken (door verfijning van dogmatieken blijft er dan slechts een beperkt Gods volk over). Hier klopt toch weinig van?

Antwoord

Je vraag is gevoelig en netelig, vooral voor iemand die zelf predikant is. Er wordt zo kritisch over je schouder mee gekeken, dat je bijna niet meer zou zeggen wat toch gezegd zou moeten worden.

Preken is uitleg en toepassing van het Woord Gods. Wat daar niet aan beantwoordt is op zijn best een goede toespraak of een ordelijk verhaal over de ervaringen van Gods kinderen, maar geen Woordverkondiging. Er is een groot gevaar dat de bevinding of wat men voor de ware bevinding houdt gaat heersen over het Woord van God. Menselijke schema's proberen dan het werk van de Heilige Geest te vangen. Gods Geest laat Zich niet vangen in menselijke schema's. Hij bewandelt met de zondaar een weg, die Hij weet dat nodig is.

De Heere heeft daar in Zijn Woord echter wel zoveel van geopenbaard, dat we weten dat Gods gewone weg een weg is van doorgaande kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. Deze zaken zullen in de prediking dan ook steeds terugkeren.

Je mag van een dominee verwachten dat hij de tekst laat spreken. Je mag hem daar ook op aanspreken. Vergeet aan de andere kant echter niet dat Gods Woord dingen over ons zegt, die ons helemaal niet aanstaan. Er is ook een ergernis, die ontstaat doordat wij de waarheid omtrent onszelf niet willen aanvaarden. Er deugt van ons niets. In Gods ogen bezitten wij niets dat voor Hem goed en zuiver is. Maar voor zulke mensen is Christus gekomen. Hij bezit alles wat de arme en verloren zondaar nodig heeft. Vergeet temidden van alles wat met zorg vervuld niet om als een arme bedelaar bij deze Christus je heil te zoeken.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

preek