Last van mijn rechteroog

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik heb al een tijdje last van mijn rechteroog: licht branderig gevoel, vooral bij het opstaan ‘s morgens, het opspelen van de oogbol alsof er een grote druk in ontstaat. Lijkt een beetje op een zeurende kiespijn (een golvende pijn). Op het moment dat het speelt, krijg ik vlekken voor het oog en aanzienlijk minder zicht, alsof er een vitrage voor geschoven is. Dit kan zowel overdag als ‘s nacht gebeuren. Als het 's nachts gebeurt, doe ik geen oog meer dicht. Als ik het voel aankomen dan ga ik even op de bank liggen en als ik 10-15 minuten in slaap zak, is het verdwenen (alleen het even wegdommelen lukt niet altijd).

Ik dacht eerst dat het vanuit mijn nek kwam, trekkende hoofdpijn tot in mijn kruin. Echter is daar niet altijd sprake van. Heb een scan laten maken, daarop is niets te zien. Heb mijn ogen laten meten en een nieuwe bril aangeschaft, maar dat helpt niet. De oogarts zegt dat ik veel water moet drinken en calcium innemen. Ik heb dat even gedaan, maar geloof er niet zo in. Het lijkt er op dat het alleen maar toeneemt. Pillen tegen eventueel hoofdpijn helpen niet. Spierverslappers helpen niet. Dat ik me nou druk maak waardoor het misschien door spanning wordt opgeroepen, lijkt me niet waarschijnlijk want daar let ik goed op. Ik kan voelen dat dat oog iets vochtiger is dan linkeroog. Wat zijn uw gedachten?

Antwoord

Uit jouw beschrijving lees ik dat de oogarts al heeft gekeken. Als het goed is heeft die de ruk van het oog gemeten en ook je netvlies bekeken. Er mag derhalve worden aangenomen dat het probleem niet in het oog zit. Dat is van belang, want een deel van de beschreven verschijnselen kan passen bij oogheelkundige spoedgevallen (netvliesloslating en zo). Als daar de oorzaak niet ligt dan zou mijn eerste gedachte zijn of er geen probleem is in de zin van vaatkramp of een ander vaatprobleem. Vergelijk het met het eerste stadium van een migraineaanval. De frequentie past er niet bij, maar de klachten wel. Het zou ook de reden kunnen zijn dat de medicatie niet helpt.

Tenslotte schrijf je dat het oog iets vochtiger is. Als je daarmee tranen bedoelt tijdens de pijnaanval, valt ook nog te denken aan een clusterhoofdpijn. Het zou wellicht een goed idee zijn daar eens met huisarts of neuroloog over te praten.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

oog