Ik wil dood

dr. J. van der Wal / 13 reacties

Vraag

Ik wil dood.

Antwoord

De betekenis van deze enkele woorden die zijn ingestuurd, is moeilijk te duiden. Duidelijk lijkt de wens dood te willen. Duidelijk lijkt ook de stelligheid. Het is een mededeling en geen vraag. Maar is dat allemaal wel zo duidelijk? Zonder nadere gegevens over de aanleiding en de achtergronden van deze uiting "Ik wil dood", kunnen we alleen maar in algemene zin hierop ingaan.

In wat voor toestand komt iemand ertoe om te denken aan de wens te sterven? In een eerdere werkkring heb ik veel met suïcidale mensen gesproken en ook met hen die na een (soms ernstige) suïcidepoging in het ziekenhuis waren opgenomen. Daarbij kwam de vraag naar de motivatie om dat te doen altijd aan de orde. Kenmerkend voor de antwoorden op deze vraag was dat ze bijna altijd de volgende elementen bevatten: "ik was zo wanhopig dat ik niets anders meer wist te doen", of: "ik wilde weg uit een ondraaglijke toestand." Deze elementen wijzen op een suïcidale crisis. Zo'n crisis ontstaat door een combinatie van ondraaglijke spanning, uitputting en wanhoop. Men denkt dat er niets is dat nog tot verbetering kan leiden. Toch wil dat niet zeggen dat mensen per se dood willen. Mensen willen niet langer op deze manier verder leven, maar ze weten niet meer hoe dat te veranderen. Terecht is suïcidaal gedrag te zien als een wanhopige schreeuw om hulp.

Hoe kom je in zo'n suïcidale crisis? Kort noem ik de belangrijkste ingrediënten.

-Bijna altijd zie je een langdurige probleemgeschiedenis. Ontwrichtende gebeurtenissen, zoals verwaarlozing, mishandeling en (seksueel) misbruik, verlieservaringen en ingrijpende mislukkingen, maken hiervan vaak deel uit. Dit schaadt het zelfvertrouwen en is een voedingsbodem voor minderwaardigheidsgevoelens en onzekerheid.

-Psychische problemen komen eveneens veel voor bij suïcidale mensen. Met name depressie wordt gezien, maar ook persoonlijkheidsstoornissen en verslaving.

-De problemen stapelen zich op. De moeilijkheden groeien boven het hoofd, men heeft het gevoel er in te stikken. Men verliest de controle.

-Belangrijke levensdoelen lijken definitief onhaalbaar. Het zijn niet de problemen op zich, die tot suïcidaal gedrag leiden. Velen leven immers door met zeer ernstige zorgen. Het gaat er om of die zorgen al dan niet van vitaal belang zijn. Zo kan het faillissement van een bedrijf een aanleiding zijn als iemand zijn identiteit helemaal aan het slagen van het bedrijf heeft verbonden.

-Het probleemoplossend vermogen raakt uitgeput. Keer op keer lukt het niet om de problemen de baas te worden. Men ziet geen uitweg meer.

-Vernauwing van denken en blikveld. Door de hevige spanning en uitputting worden de waarneming en het denken verstoord. Relativeren en geduld opbrengen kan men niet meer. Men komt in een tunnel staart zich blind op de problemen.

-Sociaal isolement. Dit is een heel belangrijke factor. Men keert zich af van anderen. Daardoor wordt het eigen denken niet meer getoetst, men kan emoties niet kwijt, krijgt geen steun en begrip, geen troost en bemoediging. Men voelt zich al los van de anderen en 'opgegeven'.

-Men maakt zich de mogelijkheid van suïcidaal gedrag eigen. Denk aan voorbeelden in de media en de literatuur.

-Rechtvaardiging van suïcidaal gedrag als keuze. Suïcide wordt acceptabel gemaakt in het denken. Bij een christen bijv. "God wil niet dat zo verder leef en anderen tot last ben."

De uitspraak dat suïcidaal gedrag meer een uiting van wanhoop en een vraag om hulp is, dan eenduidig verlangen naar de dood, krijgt hopelijk meer inhoud als we deze achtergronden tot ons laten doordringen. Kennis hiervan geeft ook veel aanknopingspunten voor een gesprek. Naar al deze elementen kun je gericht vragen en daarop doorvragen.

Zoals gezegd is isolement een zeer bepalende factor bij suïcidaliteit. Gesprek is daarom evenzeer essentieel om in dit isolement een opening te maken. Als mensen inderdaad tekenen geven van hopeloosheid, uitputting en levensmoeheid, is het belangrijk om de vraag naar suïcidale gedachten concreet te stellen. In essentie gaat het om twee vragen: "Mensen zoals jij, denken er wel eens aan om zichzelf wat aan te doen, heb jij dat ook?" en: "Heb je wel een geprobeerd om jezelf wat aan te doen?" Een positief antwoord betekent dat er serieus reden is tot zorg. Dat is vooral zo als iemand al een keer een poging heeft gedaan.

Iedereen voelt aan dat dit moeilijke vragen zijn. Maar in situaties als hier genoemd, laten ze zien dat je goed geluisterd hebt en dat je aanvoelt waar de ander mee zit. Het is een groot misverstand om te denken dat je de ander dan op een idee brengt. Als er reden is tot zorg, begeleidt dan naar hulp. De huisarts is daarbij altijd een goede ingang. En blijf intussen meeleven, zonder hulpverlener te hoeven zijn. Wees er gewoon voor de ander, draag op in het gebed, dat is genoeg. Schakel daarbij ook anderen in, in overleg met de betrokkene, zodat je het samen kunt doen.

Tegen mensen die met deze gedachten rondlopen, kan ik alleen maar zeggen, breng het in gebed en ga ermee naar een vertrouwd iemand. Vraag ook professionele hulp. Laat je niet misleiden door je eigen wanhoop.

Laat ik afsluiten met een voorbeeld. Vele jaren geleden sprak ik een chemicus na zijn suïcidepoging. Hij had dit zeer zorgvuldig voorbereid. Ruim een jaar daarvoor had hij een levensverzekering afgesloten en hij had zo lang gewacht dat een uitkering aan zijn vrouw geen risico zou vormen. Hij had op papier alles geregeld m.b.t. zijn nalatenschap, werk e.d. Door zijn kennis en de mogelijkheden op het werk had hij chemicaliën verzameld om een einde aan zijn leven te maken. Hij wilde dat in een weekend doen op zijn werk, als niemand er was en hij niet snel gevonden zou worden. Tegen zijn vrouw had hij gezegd dat hij naar een congres moest in het buitenland. Toen het zover was trok hij de zak met chemicaliën over zijn hoofd. Echter, hij werd daardoor zo gevoelig voor het tikken van een klok in de werkruimte, dat hij de zak van het hoofd trok om de klok wilde uitschakelen. Op dat moment verloor hij het bewustzijn. Op maandag werd hij gevonden. Na behandeling kon hij het ziekenhuis weer verlaten en er kwam hulp. Een paar maanden daarna zag ik de man bij toeval op een station en sprak hem aan. Voorzichtig vroeg ik hoe het met hem ging. Het antwoord kwam er op neer dat hij een moeilijke tijd achter de rug had, maar hij was erg blij dat hij niet was overleden en nu leerde om met zijn moeilijkheden om te gaan. Was deze man overleden, dan had denk ik iedereen achteraf gezegd dat hij "echt dood wilde" en dat er niets aan te doen was. Kortom, neem doodswensen serieus, maar dan vooral als wens om een beter leven.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

suicide
13 reacties
CeesvanBeek
Je wilt dood, korter kan het niet!

Jezus is Leven! Korter kan ook dit niet!

De duivel wil je dood en naar de hel hebben maar Jezus zegt: "Ik ben het Leven!"

De duivel liegt altijd. Jezus zegt: "Ik ben de Waarheid!"

De duivel misleidt altijd. Jezus zegt: "Ik ben de Weg!"

Jezus heeft de duivel volkomen overwonnen en heeft de sleutels van hel en de dood in Zijn handen!

"Je bent niets waard. Je kunt net zo goed ermee stoppen maak er een eind aan de bende van je leven", zegt de boze.

Jezus zegt: "Ik ben de Opstanding en het Leven. Die in Mij gelooft, zal leven, al ware hij ook gestorven. Iedereen die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid".

Hij wil je een splinternieuw begin geven en je brengen tot de hemelse Vader Die al zolang wacht allang tot Zijn afgedwaalde zoon of dochter thuis komt! Kom dan en ga naar Jezus in gebed.

"O Jezus. Ik ben prooi van de duivel die mij dood wil hebben. Ik kan niet meer maar nu lees ik dat U het leven bent en een nieuw begin maakt en nieuw leven geeft. Ik geloof dat U mij niet zal afwijzen nu ik naar U toevlucht. Ik geloof U dat U dat ik rust krijg voor mijn verloren ziel want ik kom tot U gevlucht. Ik geloof dat U, Jezus, ook voor Mijn zonden gestorven bent, al heb ik nog zoveel op mijn kerfstok. Ik dank U dat U mij bij de hemelse Vader brengt en dat ik eindelijk thuis mag komen. Hemelse Vader, ik bid dit in de Naam van Jezus, Uw zoon Die alle macht heeft in de hemel en op aarde. Amen!"

Als je mij wilt mailen, doe het vooral: levendenstromendwater@gmail.com en ik heb ook Whatsapp op mijn telefoon: 06-51046981. Niet aarzelen wat de duivel je ook influisterd!
Dorah
Aan het zeer waardevolle antwoord van de deskundige, wil ik nog wat toevoegen.
Mocht iemand met een 'doodswens' de stap naar een hulpverleningsinstantie of een naaste niet zien zitten, dan is het mogelijk om (anoniem) naar een website te gaan: www.113online.nl. Hier kun je chatten, bellen of mailen met een deskundige en je kunt verhalen lezen van mensen die soortgelijke gedachten hebben (gehad). Soms kan dit helpen als opstapje om vanuit een isolement toch gedachten en gevoelens te delen, wat erg belangrijk is.

Verder wil ik je nog meegeven wat ik een psychiater een tijd geleden bij een praatprogramma hoorde antwoorden op de vraag wat hij mensen die met suïcidale gedachten rondlopen zou willen zeggen. Hij zei (in mijn woorden) het volgende: 'Bedenk dat hoe wanhopig je je ook voelt, dat de scherpe randjes van de gedachten weer zullen weer afnemen. Zorg dat je die meest wanhopige momenten doorkomt. Ze gaan weer over.'
drj
@refoweb

In dit geval lijkt me een mailtje aan de politie met het betreffende IP-adres geen slechte zaak.

Vragensteller,

Blijf er niet alleen mee zitten. Ga naar de huisarts of bel 112.
mluther
@drj IP-Adres zegt helaas niet heel veel (kan nog een VPN/Proxy etc. tussenzitten). Politie kan ook niet zomaar bij provider aankloppen voor de gegevens daarvan (dat is trouwens maar goed ook). Er moet dan sprake zijn van een strafbaar feit. Het willen plegen van of een poging tot zelfmoord, valt in Nederland niet onder strafrecht. Er is dus geen gegrond aanknopingspunt om gegevens te koppelen (dat moet namelijk gebeuren). Ik begrijp overigens je voorstel wel, maar de politie kan hier weinig in betekenen.
Jeremiah
@RF ik neem aan dat de politie is ingeschakeld?
refoweb
Zie het bericht van Mluther.
drernie
waarom zou je de politie in willen schakelen?
Jaleco
@drernie Misschien om het leven te redden?
drernie
@Jaleco: en wat denk je dat de politie daar aan kan doen als ze bij iemand aanbellen? Die grijpen alleen in als iemand op het punt staat om zoiets te doen.
Jeremiah
@RF Ik geloof MLuther, maar ik zou toch de politie inschakelen. Niet geschoten is altijd mis. Een kleine handeling kan mogelijk groot leed voorkomen.
drernie
(Poging tot) zelfmoord is niet strafbaar mits je niet niemand schade toebrengt. Er is juridisch gezien voor de politie geen basis om in te grijpen.
Samanthi
Toch helpt de politie in zulke gevallen.
Jacobus1
Er zijn in Nederland duizenden mensen die dood willen, of eigenlijk helemaal niet door willen maar niet meer willen voelen (!!!)
Pijn is vaak de achterliggende reden van dergelijke uitspraken c.q. verlangen.
Zolang een dergelijk persoon in kwestie niet actief suïcidaal (een gevaar voor zich zelf is) is kan de politie daar niets aan doen.

Tegen de schrijfster/schrijver van deze noodkreet wil ik schrijven dat er vóór hem/haar anderen zijn geweest die ook een dergelijk verlangen hadden..., maar die hulp zochten én gevonden hebben.
Alsjeblieft ..., kom naar "buiten" met je pijn en zoek hulp!!
Gewoon omdat je zo van waarde bent!!!
Echt.