Moskee voorkomen

Ds. E. Gouda / 5 reacties

Vraag

Is het niet oneerlijk dat wij als christenen proberen om de bouw van een moskee te voorkomen (o.a omdat wij een joods-christelijke cultuur zijn) terwijl we wel willen dat er in islamitische landen (dus in een islamitische cultuur) kerken worden gebouwd? Mensen daar vinden christenen net zo ‘eng’ en bedreigend als wij moslims misschien vinden. Het gaat ons niet om de vraag wat de ware religie is, maar gewoon puur om de logica erachter.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller, je stelt een goede vraag. De vraag is niet zo heel moeilijk, maar staat ook niet los van de ware godsdienst. In Nederland en in de Nederlandse Grondwet (Art. 1) kennen wij de vrijheid van godsdienst. Dat is in (veel) islamitische landen geenszins het geval; in een land als Saudi-Arabië is er maar één godsdienst: de Islam. Christelijke kerken zijn not done. En op christenen rust een taboe. Daar kun je in ons land toch niet van spreken, want ons land wordt door een miljoen moslims bevolkt.

Dit neemt echter niet weg dat ons land vanuit historisch oogpunt bezien een christelijke natie is (geweest). Als christen hoef je je daar niet voor te schamen en het is daarom ook niet verkeerd om kritisch te zijn wanneer het gaat om de bouw van andere dan christelijke kerken. Voorkomen zal overigens niet lukken, want de (plaatselijke) overheid beslist uiteindelijk over de bouw van een kerk of andere godshuizen.

Je vraag brengt wel bij een andere vraag: Zijn wij als christenen wel in staat om naar de opdracht van de Heere Jezus ons licht in deze wereld, en in ons eigen vaderland, te laten schijnen opdat de mensen de hemelse Vader zullen verheerlijken. Dat lukt ons niet door alleen maar ergens op tegen te zijn als het ons niet bevalt en niet uitkomt. In Nederland zijn we gewend om de dialoog aan te gaan. Laten we dat doen en geen vijandbeeld scheppen van de onbekende naaste en de ander op voorhand uitsluiten, want dat leidt tot vooroordelen en tot vreemdelingenhaat. Laat jouw geloof in de Zoon van God het leidend principe zijn van je leven, zodat je mag bijdragen aan een land waarin mensen samen kunnen leven en bovenal gaan zoeken naar de ene Naam tot zaligheid; want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen in Christus Jezus. Op die manier zal de discussie over de bouw van een moskee van zelf verstommen en zullen kerken hun deuren (weer) openen (in plaats van sluiten).

En laat ons gebed zijn dat die vrijheid in Christus niet alleen hier in Nederland maar ook in islamitische landen, zoals in Syrië en Irak, gevonden mag worden tot roem van Zijn heerlijke Naam en tot uitbreiding van Zijn eeuwig Koninkrijk. Opdat er straks één gekocht volk mag zijn door het bloed van Jezus Christus dat de knieën voor Hem buigt en Zijn Naam belijden zal.

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

islam
5 reacties
mortlach
Als je wilt dat mensen goed integreren, is het belangrijk dat ze zich welkom voelen en niet het gevoel hebben dat hun eigen cultuur en identiteit wordt afgenomen. Er is een belangrijk verschil tussen integratie en assimilatie. Alleen al daarom zou je niet tegen de bouw van gebedshuizen moeten zijn.
andrew
Het is mij een raadsel dat terwijl alle islamitische landen dictaturen zijn waar christenen vervolgd worden, ze hier "gewoon" een moskee mogen bouwen.
mluther
@andrew Je geeft het antwoord zelf al. We leven hier niet in een dictatuur, maar in een democratische rechtstaat. Het bouwen van een gebedshuis kan je niet zomaar tegenhouden. Overigens zijn er binnen die rechtstaat wel mogelijkheden om het tegen te houden, maar alleen om wettelijk gegronde redenen. In R'dam wordt de bouw van een nieuwe moskee tegengehouden, omdat het voormalige kerkgebouw op de lijst staat om monument te worden: http://www.rijnmond.nl/nieuws/137864/Monumentenstatus-houdt-megamoskee-tegen
mortlach
@andrew: Dat jij dat niet begrijpt is precies de reden waarom het zo belangrijk is dat die vrijheid (grond)wettelijk geregeld is.

Jij wilt Nederland blijkbaar reduceren tot eenzelfde dictatuur als in bepaalde landen in het Midden-Oosten? Denk je echt dat Nederland daardoor een prettiger land wordt om in te wonen, voor AL de inwoners?

Denk je dat als je moskeëen eenmaal verbiedt, alle moslims met hangende pootjes afdruipen terug naar het land van herkomst? Ook de derde of zelfs vierde generatie die dat land alleen van vakanties kent?

Of zou dat als gevolg hebben dat deze mensen zich niet welkom voelen in wat ook HUN land is, gediscrimineerd en uitgesloten door de enorme meerderheid. Dat ze gefrustreerd raken door het gebrek aan basale vrijheid en de ongelijke behandeling? De gevolgen daarvan zijn regelmatig te zien in de banlieu's van Parijs.
Jaleco
En ziedaar.... http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/sgp_krimpenerwaard_tegen_moskee_pvda_diep_geschokt_1_972966