Suikerhype

M. M. Methorst / 7 reacties

Vraag

Er is een heuse suikerhype gaande. In mijn omgeving zie ik steeds meer mensen suiker minderen. Overal lees ik artikelen hoe slecht suiker wel niet is. Is suiker echt zo slecht voor je? Of is het allemaal wat overdreven en hyperig?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Suiker is een zoetstof die in verschillende vormen voorkomt in de natuur in allerlei producten. De bekendste vorm is de glucose, ook wel druivensuiker genoemd. Andere vormen zijn fructose (vruchtensuiker), lactose (melksuiker). Maar er zit bijvoorbeeld ook suiker in granen en aardappels, in de vorm van zetmeel. Dit zijn lange suikerketens zonder een zoete smaak, welke in de darmen worden omgezet naar glucose, de enkelvoudige vorm van suiker.

Al deze suikers hebben hebben in ons lichaam als primaire functie om te dienen als brandstof, niet alleen voor de organen maar ook bijvoorbeeld voor de hersenen. Voor het lichaam maakt het daarbij niet uit of het natuurlijk suikers zijn of dat het toegevoegde suikers zijn welke worden opgenomen.

De verhalen over suiker ken ik ook vanuit mijn omgeving. Echter is het nooit wetenschappelijk bewezen dat er bijvoorbeeld een verband is tussen suiker en vermoeid of hyperactiviteit. Net zomin als er bewijs is dat suiker verslavend kan werken. Wel kan te veel suiker bijdragen aan het ontstaan van overgewicht. Daarnaast is het wel goed om te bedenken dat suiker wel in energie voorziet. Maar het levert niet de benodigde vitamines, mineralen en vezels aan het lichaam.

Tegenwoordig zie ik ook regelmatig dat fabrikanten op een product zetten dat het product “zonder toegevoegde suikers” is. Maar dit zegt niet of een product juist gezonder is. Want er kunnen nog meer dan genoeg natuurlijke suikers in zitten, en voor het lichaam maakt dit voor de opname van de suikers ook niet uit.

Mijn advies is vooral om u niet te veel laten leiden door dit soort enge verhalen, maar om vooral bewust bezig te zijn met uw eetgedrag. Zorg ervoor dat het gevarieerd is, eet niet te veel en zorg voor voldoende groente, fruit en brood en beweeg voldoende. Dan krijgt u ook de suikers binnen die het lichaam nodig heeft en dan hoeft u zeker niet druk te zijn om eventueel producten met suikers te vermijden.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

M. M. Methorst

  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

voeding
7 reacties
Herman
Een antwoord wat heel mooi is maar toch ben ik van mening dat alle toegevoegde suikers niet goed zijn voor een mens. De suikers die al in de vruchten ed zitten die hebben we zeker nodig. Zie hier in huis zeker resultaat met het minderen van suikers en e nummers we voelen ons daar stukken beterder bij.En wij snoepen zeker ook wel een keer maar hou het met mate.
mortlach
Zoals met alles gaat het niet om de stof, maar om de hoeveelheid. En vergis je niet, als je er niet op let, eet je veel suiker, heel veel suiker. Een beetje vruchtenyoghurt is 20% suiker, en dan heb ik het nog niet eens over de koekjes, het snoep en met name de frisdrank. Alles bij elkaar is dat heel veel suiker, elke dag.

De gevolgen zijn duidelijk, overgewicht en steeds meer diabetes-2, geloof ik. In Nederland zijn we nog enigszins nuchter, maar iedereen kent de beelden uit Amerika.

Is de hype terecht? Waarschijnlijk niet. Maarbewust zijn van wat je eet, kan natuurlijk nooit kwaad. Alle informatie staat op de etiketten. Leer die lezen.

Pas trouwens goed op voor allerlei suikervervangers, aspartaam en dergelijke. Alles waar "suikervrij" op staat, daar zit waarschijnlijk aspartaam of andere zoetstof in. Er komen steeds meer aanwijzingen dat die stoffen verband houden met allerlei vervelende kwalen.
Els
Ik ben het helemaal met Herman eens, we moeten een verschil maken tussen natuurlijke suikers en toegevoegde suikers en die laatste zitten werkelijk overal in.Denk niet alleen aan koek en snoep maar ook chips, ketchup, sauzen,kant en klare soep. De consumptie van suiker is in 50 jaar gestegen van 1 kg naar 50 kg per persoon per jaar!! En suiker maakt je wel degelijk moe en lusteloosheid, je krijgt trek, neemt iets en het lichaam vraagt om nog meer. Sinds ik geen toegevoegde suikers meer neem (en zelf m'n lekkernijen maak) slaap ik beter, voel me energiek,heb weinig opvliegers meer,ben 6 kg afgevallen(mooi meegenomen), en het allerbelangrijkste...m'n darmklachten (PDS al 25 jaar!!) zijn nagenoeg verdwenen! Het kost 2 weken om af te kicken daarna verdwijnt de behoefte aan suiker, en ook ik eet weleens een moorkop of appeltaart maar voor de rest eet- en kook ik niet meer uit pakjes of zakjes. En ik heb dat wetenschappelijk onderzoek niet nodig, ik voel me een compleet ander mens. (ik heb dit wel onder begeleiding van een deskundige gevolgd)
sydneylover
Voor mij is de schijf van vijf nog even actueel, hoeveel wetenschappelijke artikelen er ook verschijnen die op hun beurt elkaar vaak tegenspreken.

Eet gevarieerd en matig!

Nog 3 opmerkingen/toevoegingen:
1) Overgewicht krijg je doorgaans van alles 'waar je niet voor bidt en dankt' (de tussendoortjes). En die zijn vaak doordrenkt van suiker..

2) De hype waar de vragensteller het over heeft komt (als ik me niet vergis) uit Amerika. Ik ben daar af en toe voor mijn werk. Wat mij telkens weer verbaast en echt tégenstaat is dat, behalve de gigantische porties, werkelijk overal suiker aan wordt toegevoegd! Ik bestelde een keer op een airport een 'wok-to-go'. Ik houd van pittig eten; maar deze was meer zoet dan pittig. En vorig jaar kreeg ik van een vriend die in de US was geweest een paar sigaren. Geloof het of niet: het mondstuk was gezoet met suiker..

3) Ik ben niet zo van de E-nummerhype, maar als je eten bereidt zonder pakjes en zakjes, dan is dat niet alleen veel lekkerder, maar krijg je automatisch ook veel minder zout, suiker en glutaminaten binnen. Als ik een tip mag geven: kijk maar eens op www.smakelijck.nl!
Herman
Fijn Els !!!!!
Jeremiah
WAS er maar een suikerhype. Zolang er geen waarschuwingsstickers op sterk suikerhoudende producten zitten is men onverantwoord bezig. Toegevoegde suikers zijn dramatisch voor het lichaam. Zeker als men niet of weinig beweegt. Vreemd dat er naïeve mensen zijn die kinderen bijvoorbeeld cola durven te laten drinken. Nooit begrepen.
Lecram
Geen verband tussen vermoeidheid en hyperactiviteit en niet verslavend?

Enkele jaren geleden had ik steeds last van sterke vermoeidheid zonder dat ik gestresst was. Als ik een blikje cola dronk of iets anders wat veel suiker in zat was dat weg en kreeg ik tijdelijk weer energie. Ik deed ook veel suiker in mijn koffie. Die vermoeidheid en energie wisselden zich dus sterk af.

Toen ik naar de huisarts ging adviseerde hij mij om te stoppen met suiker. Dat deed ik abrupt en kreeg spontaan afkickverschijnselen! Ik voelde me een week rottig en daarna gelukkig weer snel veel beter dan voorheen. Ik weet niet welke wetenschappers zich hiermee bezig hebben gehouden, maar een nieuw professioneel onderzoek lijkt me nuttig.