Ik wil graag op een koor

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 4 reacties

Vraag

Ik ben een meisje dat van zingen houd. Ik wil graag op een koor, maar mijn vader wil het niet. Als ik vraag waarom, dan zegt hij “omdat ik het zeg.” Ik zou echt niet weten waarom ik niet op een koor zou mogen, het is nog een christelijk koor ook.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Wat heerlijk dat je graag zingt en je op koor zou willen gaan. Zingen tot eer van God is Hem loven en prijzen, het valt onder het aanbidden. Zoveel keren in Gods Woord worden we opgeroepen om Hem groot te maken in ons gezang, ons lied.

Wat jammer dat je vader niet wilt dat je op koor gaat. Ik weet niet hoe oud je bent en ja... als je vader het verbiedt, dan is dat een groot probleem. Het is niet juist dat hij niet zegt waarom hij niet wil dat je op koor gaat. Als ouders moeten we daar open en eerlijk in zijn. Het motief “omdat ik het zeg” is niet een motief, hij moet dat onderbouwen.

Terwijl ik je dit schrijf hoor ik het prachtige gezang van de Aguaruna en Huambiza vrouwen in mijn gedachten naklinken. Zo mooi en zo heerlijk. Mijn man en ik waren diep in het regenwoud van Peru om deze mensen te onderwijzen. Ze zingen zo graag tot eer van de Heere. Via het zingen verbreiden ze ook het evangelie.

Ik hoop dat je vader je de vrijheid zal geven om te gaan zingen, lukt dat niet, laat je lied niet verstommen: zing thuis en vraag aan aan je vader om na de maaltijd met elkaar te zingen en probeer nog eens rustig met hem te praten, zodat dat hij je toestemming geeft en vertel het de Heere in je gebed.

Hartelijke groeten en loof de Heere, want Hij is goed!
Mw. N. J. van Dooijeweert-van der Slikke

Ps. Over ongeveer twee weken hopen we het zingen van deze stammen op onze website te plaatsen. Nu lukt dat niet omdat het internet hier te traag is.

Tags in dit artikel:

zingen
4 reacties
Jaleco
Van mijn vader mocht ik vroeger ook niet op koor. Hij vond het mens-verheerlijking en was bang dat er verkeerde liederen werden gezongen. Misschien geldt dat voor jouw vader ook?
Rustig afwachten tot je 18 bent en dan nog een keer proberen :-). En verder lekker thuis zingen!
3parels
Soms vraag ik me af hoe ver we willen gaan in onze verschrikkelijke farizeïsme als nu koor ook al verboden gaat worden door sommigen onder ons. Wees toch blij dat je kind op koor wil, er zijn zoveel slechte hobby's.
Koor en mensverheerlijking... bang voor verkeerde liederen... en zo zorgen we er voor dat onze kinderen zich als een elastiek van ons af bewegen, tot dat knapt en we ze kwijt zijn. Dan moet je wachten tot je 18 bent, omdat je vader zo verschrikkelijk farizeïstisch is.
Ik hoop dat deze vader een hele goede reden heeft om zijn kind dit te weigeren, anders zal hij het op één of andere manier nog een keer op zijn bord krijgen.
Jaleco
@ 3parels
Het kan ook vanuit een stuk angst komen. En zeg nou maar eerlijk... er zijn ook zogenoemde christelijke liederen die niet de boodschap van de Bijbel vertolken. Bovendien is mijn vader niet erg muzikaal, dus heeft hij ook geen zin (en geen tijd) om zich er altijd in te verdiepen.
Er zijn ook veiligere hobby's, zoals piano spelen of op naailes gaan :-).
Schans
Oh dat is jammer..

Kan je rustig en met respect vragen of je vader uit wil leggen dat hij het niet fijn vind als je op een koor gaat?! Dat je zijn standpunt wil begrijpen.

Je heb koren die christelijk zijn maar heel verschillende muziekstukken zingen/spelen.

Verdiep je in wat voor liederen het koor zingt?

Hebben jullie cd's thuis? Zo ja zet deze aan en zing mee. Vb psalmen cd. Het kan dat je vader deze mooi vind. Dan kan je vragen. Wat is er op tegen om op een koor te zitten die psalmen zingt?! Of de liederen die jullie thuis zingen of luisteren.

Stop zelf niet met zingen. Zing thuis mee met muziek die je hoort of met iemand die een muziekinstrument bespeelt.