Verschillen HHK en OGGiN

Ds. J.D. Heikamp / 11 reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik hebben nu bijna een jaar verkering. Zij is belijdend lid bij de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), ik heb nog geen belijdenis gedaan en ben dooplid van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN). Wij willen graag verder met elkaar en dat zal betekenen dat we ook voor één kerk 'kiezen'. In die kerk zou ik dan belijdenis kunnen doen. Nu is mijn vraag in welke dingen de HHK en OGGiN verschillen. Wij vinden het heel moeilijk om hier op te komen. Natuurlijk is de tucht daar een onderdeel van, deze kennen ze bij de HHK niet. Maar verder? Verschilt de leer veel?

Een jongere.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je schrijft dat je nog jong bent. Dat blijkt uit bepaalde opmerkingen die je maakt. Wanneer je het verschil tussen b.v. de predikingen van beide kerkgenootschappen niet weet of opmerkt, dan is het moeilijk om nu al een keuze te maken. Daar past geen advies bij. Wel, wanneer je inhoudelijke problemen hebt met predikingen kan een gericht antwoord worden gegeven. Nu niet. Althans zo voel ik dat aan.

Dat er in de HHK geen tucht uitgeoefend wordt is zeker niet de waarheid. In bijkomende zaken zal heus wel eens anders over worden gedacht en door kerkenraden worden gehandeld.

Verschilt de leer veel? Het komt gelukkig voor dat in beide gemeenten bijvoorbeeld uit Hellenbroek catechisatie wordt gegeven. Ga samen eerst maar wat meer werk maken van de leer van de kerk en ga trouw bij beide gemeenten kerken. Je moet in alles een beetje gerijpt worden.

Fijn dat jullie samen verder willen gaan. Doe dit dan bovenal biddend en het alleen van de Heere te verwachten. Hij zal raad geven. Wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren. Zowel persoonlijk als kerkelijk.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Zie ook:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oud_Gereformeerde_Gemeenten_in_Nederland

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hersteld_Hervormde_Kerk

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

11 reacties
ariehamelink
Als ik dit lees dan denk ik wat een luxe eigenlijk allebei lid van een kerk dus jullie geloven in een schepper duizenden ja miljoenen hebben alleen de wereld en zn wijsheden .
En nu vind ik wel het antwoord van de heer heykamp wat simpel want mischien worstel je al langer met deze toestand maar tussen hhk en o gerf in ned enz enz is helaas wel een veschil in dat wat mensen ook van elkaar verschilt
daarom dat antwoord wie HEN nederig valt te voet zal van HEM ZIJN wegen leren is dat dan het antwoord wat jullie verder helpt nu wegen die niet zerker niet altijd zeggen nu moet je naar de hhk of de ogerf kerk gaan waarom niet de ene week naar de hhk en de andere naar die andere kerk waarom weer doie verdeeldheid grond geven in een kerkkeuze Maar lees het WOORD laat je leiden door ZIJN GEEST miscjhein kom je in een heel andere gem te wonen later waar je alleen de pkn hebt waar ook getrouwe leeraars ziojn hoor je kunt betere vragen HEERE leer mij U weg door U bepaalt dat is ZIJN voorzienigheid en dan kan het miscjhien wel gebeuren dat je in de verkeerde kerk terecht komt de senen dus hee
JohannaM
HKK en OggiN

Aanbod van Genade: Voor alle zondaren / klein groepje uitverkoren
Komen tot Christus. Iedereen verschillend / vierschaar, toe lijdende weg
Kleding Alle kleuren / ben je gelovig is zwart wat hoort
Tradities. Bloem op ik kerk / Bloem af in kerk ed...
Aantal gelovige in de Gemeente 60 van de 500 / 10 van de 1000
Bevinding. Gods woord is de basis / beleving van geloof
Gemeente leven. Kringen. bijbel studie / geen clubs en kringen
Manier van zingen. langzaam / heel langzaam
Aantal dominees. veel / weinig
Kerkenraad meeste Gelovig / de meeste niet bekeerd enkele gaan aan avondmaal.

Gods zege in je beslissing, onderzoek de bijbel en zoek een gemeente die bijbel getrouw is, en waar de Heere Jezus centraal staat!
Bruja
Wat mij opvalt is dat de verschillen tussen oggin gemeenten in het land ook vrij groot zijn.
Gemeenten zijn heel erg gevormd door predikanten die er lang hebben gestaan of bekende ouderlingen.
De oggin zit vaak niet altijd op 1 lijn. Zie het boek van ds kort.
Verder gaan de ds. Heel snel preken en daarbij studeren ze. Een praktische studie lijkt me ipv van eerst theorie.
Wat me wel tegenvalt is dat men zich als enige kerkverband heeft uitgesproken tegen de bijbel met uitleg.
Kerkrechtelijk gaat het vaak niet helemaal zoals het hoort. Zie vroeger ds. Op Urk. Situatie Elspeet, etc
Er zou nog meer te noemen zijn. Er zijn nogal wat eigenzinnige gemeenten, neem st philipsland, Werkendam. Etc

Van de hhk weet ik minder. De verschillen tussen gemeenten, ds. En gemeenteleden lijken me erg groot verschil door de week en op zondag. Veel wereldse zaken zijn doordeweeks geaccepteerd. Maar per gemeente heel erg verschillend als je bijv kijkt naar Ouddorp en Staphorst.
AaHa
Bruja, wat is er voor eigenzinnigheid in de gemeente van Werkendam?
Bruja
@aha. Zeg maar verwikkelingen met de laatste predikant in het verleden, geruzie en gedoe. Nu heeft deze ds daarvoor en daarna nog wel meer stof doen opwaaien...
aaapje
het lijkt me niet dat de vraagsteller hiermee geholpen is om gedoe uit het verleden te gaan bespreken.
Ik vind het een prima gedachte van de ds. om in beide gemeente te blijven kerken en door goed te luisteren naar de preek zelf de verschillen te ontdekken. Niet elke ogg is hetzelfde en ook niet elke herstelde gemeente.

De hiervoor beschreven statistieken van aantal gelovigen per lid zou ik niet voor mijn rekening willen nemen. God kent de harten.
Bruja
@aaapje. Helemaal met je eens. Goed antwoord van de ds.
Anderzijds vroeg de vragensteller om de verschillen.
AaHa
@ Bruja, verwikkelingen met een predikant hoeven toch niet aan de gemeente te liggen? Wel wat kort door de bocht om hierdoor een gemeente als eigenzinnig te bestempelen.... Ik vermoed dat je de klok hebt horen luiden, maar niet goed weet waar de klepel hangt.
Helaas is er in de meeste gemeenten wel wat, ongeacht het kerkverband. Dit is verdrietig genoeg.
Hartje3
Bruja, wat voor verschil zie je dan tussen Staphorst en Ouddorp?
Bruja
@aahaa. Zou kunnen, ben er niet bijgeweest, jij wel?

@hartje. Die 2 gemeenten hebben nogal veel overeenkomsten, maar verschillen van anderen bedoelde ik te zeggen, zonder de intentie te hebben volledig te zijn.
PPEP
Met de HHK ben ik niet zo thuis. Het is wel zo dat de HHK de studenten opleidt tot predikant, en alle studenten krijgen dezelfde opleiding en 'ligging' mee (laat ik het zo maar noemen). Ik weet niet wat de consequenties zijn wanneer een predikant daar vanaf wijkt??

De OGG hebben geen uitgesproken 'leer' . Tenminste, in die zin dat deze in een opleiding wordt meegegeven aan toekomstige predikanten.
De opleiding is vaak beknopt en de proponent moet veel aan zelfstudie doen.

De achtergronden waarin de huidige predikanten afkomstig zijn is totaal verschillend, van Hervormd (ds Kort, vd Veen), Ger. Gem (ds Molendijk) Ger Gem in Ned (ds Gerritsen) enz.
Dit verklaart ook dat men in grote lijnen overeenstemt, maar in details (o.a ook welke oudvaders men navolgt incl hun theorie/visie, in welke kleur men mag trouwen, enz.) vaak een andere mening is toegedaan maar men elkaar daar in accepteert.

Vaak is het wel zo dat men in richting meebuigt met een predikant, en dat gedachtegoed nog lang koestert/vasthoudt, vooral in de vorige eeuw zag je dit sterk.

@Johanna : clubs en jeugdverenigingen zijn de OGG inmiddels ook gemeengoed hoor...

@ Bruja : er zijn inderdaad wel enkele gemeenten die vaak 'dwarsliggen' maar welk verband heeft hier nu geen last van? En dat heeft niks met het verband of leer te maken, maar zegt meer over de kerkenraad en/of leden.