Moeder laat abortus doen

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15. Mijn moeder heeft een vriend. Ze is zwanger geraakt van hem, maar ze hebben geen goede relatie. Hij woont nog bij zijn ex-vrouw. Ze hadden een week geleden zo’n erge ruzie dat ze hem weggestuurd heeft. Mijn moeder is altijd heel erg besluiteloos, dus dan is het aan, dan weer uit en dan schreeuwt ze weer tegen hem enz. Ze stond dus voor een keuze of ze het kind zou houden of weg laten halen. Ze vroeg aan mij wat ik wilde. Ik zei: weet ik niet. Voordat ik weg ging heeft ze gezegd dat ik het haar moest vergeven als ze het kind weg zou laten halen en dat haar vriendje zo kwam om te praten.

Toen ik weer thuis kwam had ze met een vriendin gesproken en besloten om het kind weg te laten halen. Ik zag niet echt een toekomst voor de baby, dus ik heb er maar mee ingestemd. Ik vroeg aan haar: vindt God mij dan geen slecht persoon, want je haalt iets kostbaars weg. Ik heb het opgezocht en het is een zonde om abortus te plegen. Die aankomende dagen heb ik nog aan haar gevraagd of ze het echt wilde doen en dat ze het niet moest doen omdat ze dacht dat het daardoor mij weer stress opleverde of wat dan ook. Ik was een beetje overstuur, maar toen heeft ze gezegd dat ze het zelf zou oplossen en dat ze het kind niet wil.

De dag voordat ze het kind weg zou laten zei ze dat ze zich wel schuldig voelde, want haar vriendje wist het niet. Ze deed het dus achter zijn rug om. Maar de reden dat ze het kind niet wilde is omdat ze geen gezonde relatie hebben en omdat hij nog bij zijn ex-vrouw woont en soms niet eerlijk is over sommige zaken. Ook vanwege het geld, want mijn moeder heeft een uitkering. Dus toen vroeg ze aan mij wat ik er van vond. Ik zei dat het wel een kindje is wat je weghaalt, maar ook dat ze geen gezonde relatie heeft met haar vriend. Maar ik zei dat ik ook kon helpen met het kindje. De volgende dag heeft ze het kindje weg laten halen. Ben ik dan ook verantwoordelijk voor deze zonde?

Antwoord

Beste zwaarbelaste 15-jarige,

Mijn korte antwoord op je vraag is: nee, jij bent niet verantwoordelijk voor de abortus die je moeder heeft laten plegen. Allereerst niet, omdat een kind  nooit verantwoordelijk is voor de daden van ouders - ook niet, al hebben de ouders advies gevraagd en heeft het kind een mening gegeven. Vervolgens niet, omdat op de momenten dat je moeder jou polste over jouw gedachten over een abortus je het haar eerder afgeraden dan aangeraden hebt. (Dat hoor ik tenminste uit je woorden.)

Je moeder is kennelijk erg op zoek en ze weet niet goed welke koers ze moet kiezen.  Je schrijft dat ze erg besluiteloos is. Dat was ze over haar relatie met de bewuste vriend. Dat was ze over wat ze aan moest met de zwangerschap die ze ongewild had opgedaan. Ze heeft een groot probleem en ik zou voor haar en jou hopen dat ze dat onderkent en goede hulp zoekt.

Maar met dat ze jou tot haar adviseur maakt als ze denkt over een abortus overschrijdt ze wel grenzen. Ze heeft je daarmee overvraagd.

Ik hoop dat je het aankunt om te leven in een gezinssituatie die jou met meer zorgen confronteert, dan die je op jouw leeftijd moet hebben. Bid veel om hulp en leiding van God. Bid ook voor je moeder, dat ze weer een stabiele koers mag vinden.

Ik weet niet of jullie bij een kerkelijke gemeente betrokken zijn. Anders zou het goed zijn wanneer je de hele situatie eens met je predikant of een wijkouderling doorspreekt, of anders met een huisarts. Houd dat zeker in gedachten als je moeder ook over enige tijd nog geen vaste koers heeft gevonden.

Abortus is erg en niet Gods bedoeling. Het is in jullie geval één ding temidden van veel meer zaken die problematisch zijn; je moeders vriendschap met iemand die nog samenwoont met zijn ex-vrouw en de beperkte financiën horen daarbij. Daarmee is de stap naar abortus toe wel begrijpelijker, maar nog niet goed.

Weet in ieder geval dat je met alle schuld, die je mogelijk toch voelt, omdat jij je moeder niet steeds hebt afgeraden om abortus te laten plegen, naar de Heere Jezus toe mag. Hij wil onze schuld van ons overnemen. Daar is Hij voor aan het kruis gestorven. En we mogen in Gods genade en liefde delen. Dat is de beste stabiele basis die jij kunt vinden. Ik hoop dat je moeder die ook mag vinden.

Ds. A. de Lange, Dordrecht

Tags in dit artikel:

abortus