Wandelen op de derde weg (2)

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Heikamp, n.a.v. uw antwoord over de 'derde weg'. Ik sprak onlangs ook met zo iemand en wist niet goed hoe te reageren. Wat zeg je tegen zo iemand? Wat was uw reactie naar die bejaarde vrouw? Zou het overigens ook zo kunnen zijn dat deze mensen eigenlijk op de smalle weg wandelen maar dat ze dat niet door hebben omdat ze erg vast zitten in bepaalde dogma's?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het probleem ligt in uw opmerking dat er mensen kunnen zijn die wandelen op de smalle weg, maar dat ze dat niet door hebben door bepaalde dogma’s. Mijn antwoord was een poging om de dogma’s te laten rusten en eerlijk antwoord te geven wat er in Gods Woord staat.

U haalt de dogma er bij, althans dat dacht ik, maar ik blijf bij het pastoraal omgaan met mensen die geestelijk vast zijn gelopen door allerlei dogma’s, om hen de Weg te wijzen. De sleutel ligt in Hem, Die de Sleutel Davids is. Want Hem te kennen is noodzakelijk voor een ieder, om welgetroost te leven en eenmaal zalig te sterven. Zodra u gaat sleutelen aan de Deur, Die toegang geeft tot Het Vaderhuis, komt u in on-bijbelse sporen terecht. Met andere woorden, indien wij trachten buiten de geloofsgemeenschap met Christus rust te vinden en zaligheid dan dwalen we ten zeerste en komen bedrogen uit voor de eeuwigheid.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

brede en smalle weg