(On)christelijk gezin

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik zit voor mijzelf in een moeilijke situatie waar ik erg verdrietig van word. Ik kom uit een christelijk gezin. Althans zo leek het. Hoewel ik het gevoel heb een steeds hechtere band te krijgen met God, lijkt het of mijn familie steeds verder van Hem af drijft. Geen van allen gaat nog naar een kerk. Er is veel ruzie en roddel binnen het gezin en het lijkt niet echt alsof God nog in hun hart is. Ik mag daar ook niet over oordelen. Ik probeer nooit iets veroordelend te zeggen of hen het gevoel te geven dat ik beter ben (en dat ben ik ook niet). Maar hoe meer ik met het geloof bezig ben, hoe afstandelijker ze tegen me doen.

Ook lachen ze me uit als ik zondag niet wil winkelen of uit eten gaan bijvoorbeeld. Ze weten mijn standpunt maar blijven het vragen en dan zeg ik weer nee en dan krijg ik weer de vraag: waarom niet? Ze vinden mijn christelijke muzieksmaak irritant, of idioot dat ik me heb opgegeven om vluchtelingen te helpen en meer van dat soort dingen. Ik word hier zeer verdrietig van. Heb soms zelfs het gevoel dat ik mijn familie kwijt ben. Of dat wat er in mijn jeugd wel was, nooit echt is geweest. Alsof mijn basis weg is. Ik vind natuurlijk wel steun bij God en ik bid veel voor hen. Ik probeer de minste te zijn en daar waar ze mij pijn doen, niet te reageren. Ik geloof immers dat God dat ook van mij vraagt. “Keer dan ook je andere wang toe. Laat vooral Mijn liefde zien.”

Maar heel soms trek ik dat niet meer en heb ik zin om alle contact met hen te verbreken. Maar ik geloof niet dat dat de bedoeling kan zijn. Als het hele gezin bij elkaar is worden er constant mensen belachelijk gemaakt, geroddeld, gescholden op de kleine kinderen, enz Op die momenten zou ik het liefst weg willen vluchten... het doet me veel pijn en verdriet. Heeft u nog tips hoe ik hier mee om moet gaan? Uiteraard bid ik veel en geloof ook dat de oplossing bij Hem ligt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Je verkeert in een complexe situatie. Geboren in een christelijk gezin. Dat heeft God willen gebruiken om jou met het Evangelie bekend te maken. En dan nu zo. Toch mag je ervaren dat God je vasthoudt.

Als ik in de Bijbel blader is voor mij het meest geëigende voorbeeld dat van Jezus Christus. Er staat van Hem: Zelfs Zijn broers geloofden niet in Hem. En ook Maria Zijn moeder had het er wel eens moeilijk mee, omdat zij begreep op de tweede plaats te komen. Wat heeft Christus een onbegrip en tegenstand moeten meemaken. Niet voor niets staat er dat Hij in alle dingen is verzocht geweest, opdat Hij ons te hulp zou kunnen komen (Hebr. 4:14-16).

Ik begrijp dat je niet meer thuis woont. Daardoor heb je het voorrecht om God te dienen zoals jij dat verlangt. De tegenstand ervaar je dus vooral in het samenzijn met je familie. Denk aan het vers: “Ik werd omringd van alle zijden, maar riep de Heer’ ootmoedig aan.” Bid altijd voordat er een ontmoeting met je familie is.

Ik denk dat een getuigenis van jou in de hele kring niet goed zal vallen. Misschien is het beste te doen met iemand die naast je zit. Knoop een praatje aan en als ze jou vragen: waarom doe je dat niet, spreek dan niet formeel. Maar laat horen dat je dat niet kunt doen omdat je de Heere liefhebt. Als je dingen doet die tegen Christus en Zijn Woord ingaan, geef dan aan dat dat een verhindering ook in het gebedsleven tussen jou en de Heere teweeg brengt. Als er geroddeld wordt mag je toch wel eens iets daarvan zeggen? Bijvoorbeeld als anderen nu over ons roddelen zouden wij dat fijn vinden?

Verzuim ook nooit een kerkdienst, wat ze kijken scherp of je er ook naar leeft. Bid maar veel: “Geef Heere, dat Uw naam om mij niet gelasterd wordt, maar juist verheerlijkt mag worden. Laat mij dicht bij Jezus leven, o dan heb ik niets te vrezen.”

Je familie kwijt en dat doet je zeer. Maar Jezus zegt dat je inderdaad (zeker innerlijk) mensen kunt kwijtraken, maar dat Hij ook weer anderen geeft in hun plaats (Markus 10:29 en 30). Ik geloof in de gemeenschap der heiligen.

Hartelijke groeten veel wijsheid toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus