Opnieuw met elkaar trouwen

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik ben drie jaar geleden gescheiden. We hebben ons toen na ongeveer zes maanden weer verzoend, dank zij God. Voor onze scheiding waren we kerklijk meelevend maar kenden we Hem niet. Hij heeft onze ogen geopend en nu mogen we Jezus wel kennen. We wonen weer bij elkaar. We willen gaan hertrouwen, maar dat is door verschillende oorzaken er nog niet van gekomen: depressie, opname kliniek, ziekte, gemakzucht, toch nog wel elkaar ongemerkt verwijten (we hebben elkaar veel pijn gedaan). Hoewel we uitgesproken hebben elkaar vergeven te hebben, is blijkbaar toch nog niet alles vergeten.

Maar wij zitten nu met deze situatie. Zijn wij voor God eigenlijk nog steeds man en vrouw, of leven wij een fout zondig leven? Ik/wij dachten eerst dat het niet zo veel uitmaakte omdat de Bijbel zegt dat je na een scheiding niet mag hertrouwen met een ander en (dus trok ik de conclusie dat) wij nog bij elkaar horen. De laatste tijd denk ik toch dat ik fout zit. We willen wel weer trouwen, opnieuw beginnen en daar graag weer een zegen in de kerk over vragen/krijgen. Maar wat is verstandig tot die tijd te doen? We leggen dit ook voor aan Zijn troon.

Antwoord

Beste vraagstellers,

Helaas heel laat een antwoord.  Dit is veroorzaakt door een bijzonder drukke periode in mijn werk.

Eindelijk kom ik er nu aan toe om te antwoorden. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe jullie situatie juridisch ligt. Dat moet je aan een jurist vragen. Misschien is een advies van dr. Van den Heuvel, emeritus kerkordespecialist, ook niet verkeerd.

Jullie zijn uit elkaar gegaan en zijn vervolgens geen andere relatie aangegaan. Mijns inziens is dan een terugkeer wel mogelijk, omdat de Bijbel dit alleen verbiedt als er na de echtscheiding een huwelijk is gesloten met een ander. Zie daartoe Deuteronomium 24.

Als er nu sprake is van echtscheiding -nu niet gehuwd maar wel verzoend- en vervolgens een huwelijkssluiting, dan lijkt het mij verstandig om heel sterk te bouwen aan je geestelijk basis. Ga niet samen wonen, maar start je relatie nu op een goede geestelijke basis. Als je daarin dan gelukkig zeker van elkaar bent geworden en van je relatie met God, dan zou ik niet te lang wachten met opnieuw te gaan trouwen, zodat je elkaar ook niet onnodig in spanningen brengt. Goede seksuele samenleving is ons diep ingeschapen. Veel meer durf ik er niet van te zeggen.

Van harte veel wijsheid en de zegen van God toegewenst.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Tags in dit artikel:

echtscheidinghertrouwen