Beroep op diaconie

drs. J. Hoekman / 1 reactie

Vraag

Hoe komt het dat de ene kerkenraad wel aan mensen denkt die het krap hebben en de andere niet? Wij zitten in een kleine, maar rijke gemeente. We hebben eens eenmaal geld mogen ontvangen. Best wel een groot bedrag, omdat bij ons de nood toen zo hoog was en we géén andere uitweg meer zagen dan om de diaconie in te schakelen, Ik moet zeggen, het heeft ons wel veel moeite gekost om het te vragen. We hebben een groot gezin en zijn éénverdiener. We moeten echt oppassen met uitgaven en we redden het soms één of twee keer in het jaar de maand net niet.

Nu de vraag: ik ken een gezin uit een andere gemeente die ook bij de kerkenraad aanklopte en ook geld kreeg. Eenmaal een groot bedrag en daarna elke maand een kleiner bedrag. Dat doen ze standaard bij grote gezinnen en eenverdieners. Mijn man en ik zijn niet zo om nog eens bij de kerkenraad aan te kloppen. Zij moeten toch ook zien dat grote gezinnen en éénverdieners (mensen met een laag inkomen) het niet breed hebben?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dit is geen vraag die ik kan beantwoorden. Dit is een vraag voor de diaconie van mevrouw! Er zijn allerlei criteria die door een diaconie worden gehanteerd bij ondersteuning en die verschillen weer per diaconie.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

diaconie
1 reactie
Nomad
Ik begrijp de schroom om niet zelf aan te willen/durven kloppen. Maar volgens mij is er echt geen andere weg. Zelf bij de diaconie aankloppen. Als je meent daar niet gehoord/gezien te worden dit misschien eens bespreken met een wijkouderling/predikant?
De gedachte dat het in andere gemeenten anders gaat, is niet helpend in uw geval.
Sterkte!