Aangetrokken tot oudere mannen

E. (Betsy) Westeneng / 2 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar en zit in vwo 6. Sinds het begin van mijn puberteit voel ik me totaal niet aangetrokken tot jongens van mijn eigen leeftijd, überhaupt was ik niet bezig met het andere geslacht. De afgelopen twee jaren echter voel ik me  aangetrokken tot oudere mannen. Mannen boven de 35. Is dit zondig? Komt dit vaker voor? Sommigen zegen dat het komt doordat je een vaderfiguur mist, maar ik heb een geweldige band met mijn vader. Wat moet ik doen met deze gevoelens?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het zou kunnen zijn dat je de afgelopen jaren vooral bezig bent (geweest) met je studie. Misschien ben je wel iemand, die heel plichtsgetrouw is en alles goed wil doen? De overgang naar middelbaar onderwijs en de studiebelasting daarna vragen immers veel. Het kan zijn dat je daardoor nog helemaal niet zo gericht bent op vriendschappen met leeftijdgenoten, met name ook jongens. Je komt daar misschien gewoon nog niet aan toe? Verliefdheid/je aangetrokken voelen ontstaat vaak wanneer iemand zich op zijn/haar gemak voelt bij de ander, zich gezien en begrepen voelt. Als er een fijne sfeer is, als je je thuis voelt in een vriendengroep kan je soms ineens meer aantrekkingskracht gaan voelen tot iemand uit die groep.

Dat je je aangetrokken voelt tot oudere mannen kan zeker wel te maken hebben met de goede band die je met je vader hebt: dat is voor jou bekend, je weet dat je op hem kunt vertrouwen. Die band voelt veilig en vertrouwd aan. Dan kunnen behoeften aan intimiteit, die je nu eenmaal als puber en adolescent ontwikkelt, vooral geprojecteerd worden op een ouder persoon, waar je voor je gevoel sneller verbondenheid mee voelt. Gevoelens zijn er, die kun je niet ontkennen. Dat is op zich niet zondig. Je kunt vervolgens zelf wel een keuze maken wat je met die gevoelens doet. Als je je bewust bent wat de reden kan zijn van het je aangetrokken voelen tot een ouder persoon, kun je er vervolgens mogelijk ook meer relativerend mee omgaan. En misschien de aandacht er wat van af leiden.

Het zijn allemaal veronderstellingen van me hoor:  ik ken je onvoldoende om te weten of dit zo ook bij jou speelt.

Ik raad je aan om (meer?) aandacht te besteden aan het aangaan/verdiepen van contact met leeftijdgenoten, evt. studiegenoten, in verenigingsverband of d.m.v. een eigen vriendenkring. Het is goed om daar de tijd voor te nemen. Je zit nu in je examenjaar: richt je daar eerst op. Zie het nog een jaartje of wat aan. En is het dan nog hetzelfde, dan kun je overwegen eens wat gesprekken te vragen bij een deskundige.

Betsy Westeneng

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

leeftijdsverschilverliefdheid
2 reacties
mortlach
Misschien is het verstandig je te bedenken dat je erg moet uitkijken, zelfs als je iemand zou tegenkomen. Ik ben zelf eind 30 en ik zou echt niet weten wat ik met een 17-jarige zou aanmoeten. Nou ja, ik kan me natuurlijk wel één ding bedenken (seks!) en dat zal dan ook zijn waar anderen op uit zijn. Niet dat ik mezelf als maatgevend beschouw, maar enige voorzichtigheid is dus wel geboden.
leene
Boven de 35 is wel erg veel ouder. Maar misschien moet je er ook wel iets laconieker mee omgaan. Ik viel ook op oudere mannen toen ik zo oud was als jou. 8 tot 10 jaar ouder of zo. Ik ben getrouwd met iemand die 2 maanden ouder is. Ik weet ook waarom ik toen viel op oudere mannen/jongens, jongens van mijn leeftijd waren gewoon niet zo volwassen sterker nog sommige jongens van 17 zijn nog wel heel erg knullerig van die ventjes. Maar ze groeien vanzelf op :)
Ik zou je overigens niet aanraden om met iemand een relatie aan te gaan met iemand die heel veel ouder is, zeker niet als je zo jong bent. Dan kun je beter nog een poosje alleen blijven en je zelf meer ontwikkelen. Vroeg verkering is echt niet alles