Netter leven lukt niet

Ds. H. Paul / 8 reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-dominee. Soms weet ik niet hoe het verder moet. Ik probeer al enige tijd netter te leven en Jezus te zoeken, maar ik blijf in zonden vallen. Steeds meer kom ik er achter dat ik niet bekeerd wil worden. De Heere roept, elke zondag weer. De Heere geeft ook weleens teksten uit Zijn Woord. Maar ten diepste wil ik geen afstand doen van mijn zonden en van mijn zondige leven. Ik weet dat ik zo niet verder kan leven, maar ik doe het wel. Zo vaak heb ik het verlangen om voor God te leven. Onder de preken voel ik Gods’ liefde maar het vervolg blijf uit.

Ze zeggen weleens: je moet Jezus aannemen! Maar hoe moet ik Jezus aannemen als ik eigenlijk niet wil? Onder de preken kan ik soms zo jaloers zijn. Vol goede voornemens ga ik naar huis. Soms denk ik dat er ook weleens een tekstje voor mij bij zit. Maar later valt alles in duigen. Het lukt niet, het gaat niet en ik wil het niet. Daarnaast heb ik ook bepaalde zonden waar ik geregeld weer in val. Ik vecht er tegen maar dat lukt ook niet altijd. Soms vraag ik mezelf weleens af of het nog wel kan en hoe het verder moet. Een Ger. Gem.-lid.

Antwoord

Beste vraagsteller(ster),

Met belangstelling heb ik je vraag gelezen. In Joh. 1:1b ligt het antwoord. Je worstelingen richten zich op jezelf en op de al of niet gelukte levensverbeteringen. Maar zo kom je nooit verder. Gods Woord geeft je een beter adres. In de Heere Jezus alleen ligt de grond van de zaligheid en Hij is de Bron van alle goed. Met jouzelf wordt het nooit wat!

Houd aan in het gebed en vraag de Heere of Hij Hem wil leren kennen, Die de Bewerker en de Voleinder van het geloof en van de zaligheid is. Want de rechtvaardige zal door het geloof leven. Dat is niet het geloof in je bekering, maar in Christus. Dat leert de Heilige Geest in en door het Woord. Wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

onbekeerd
8 reacties
Lecram
Als meer wilt weten over het geloof in Jezus en de strijd én overwinning tegen de zonde zijn deze bijbelstudies van Jacques Brunt over de Romeinenbrief een aanrader:
https://www.youtube.com/watch?v=l59E7kk9UGs&list=PLtytEPOVp7s9e4CK4kIwiYtHFF4nkIix4
adriano313
Netter leven, door het zelf te proberen lukt niemand
dat is gedragsverandering van de mens uit
Vele proberen het, ook in de kerk
Maar je kunt maar beter accepteren dat je zondigt, dat het uitgangspunt...
je bent bent zondig, als een zwart schaap, en je voelt je daarna naakt net zo als adam en eva nadat ze van de vrucht hadden gegeten...

God en zonden zijn niet verenigbaar, daarom gaf Hij Christus, dat hoor je denk ik vaak maar sta er eens bij stil.....

Christus was een gaaf perfect Lam, mooi en helemaal wit
het is geslacht om jou zonden weg te nemen
die mooie witte vacht is overgebleven

God heeft jou zo lief dat Hij niet wil dat je naakt als een zwart schaap rondloopt. Maar Hij laat de keus altijd aan jou over
Wil je geloven dat Christus voor jou zonden is gestorven
of wil je rondjes blijven lopen rond een berg van eigen ellende

Als je erkent dat je het zelf niet kunt en je gelooft dat Jezus voor jou zonden gestorven is, kies dan voor Jezus Christus
Belijdt dat dan met je mond; gewoon thuis, op straat, in de kerk...
en zeg gewoon hardop:
Heere Jezus, U bent de Zoon van de allerhoogste God, ik kan het niet maar U wel, daarom open ik mijn hart voor u en mag u bij mij komen wonen!

Jezus uitnodigen en Heer van je leven maken,
is je bekleden met Christus...met die mooie witte vacht van dat Lam wat de zonden van de wereld wegneemt

Weetje wat er dan gebeurt...
God ziet jou niet meer als zwart schaap
Die mooie witte Vacht gaat helemaal om jou als zwarte schaap heen
God ziet jou dan nog wel
maar dan in Christus

Zou je dat willen?
Maak het geloofsleven dan praktisch!
Ik zal voor je bidden, dat je stappen maak
bless
esthervanbuuren
Hoi
Ik ben bunyan aan het lezen en die moest voor dat ie de enge poort in wilde, wat een beeld is van onze Heere Juzus, een aantal maal kloppen, meer als twee maar hoeveel verteld het verhaal ons niet.
Kloppen heeft ds Waard ons geleerd is, b.v HEERE U heeft gezegd wie klopt zal open gedaan worden, De HEERE houden aan zijn beloften dat is kloppen, zelf wist ik dat niet.

Blijf kloppen, het fijt dat je de nodiging hoort en hier in het bericht niet de schuld legt bij God, dat is voor mij zelf wel een geruststelling en ja met dat boze hart zal dat best wel eens gebeuren, maar ik lees het niet.

Ik zal voor je bidden, blijf kloppen op de deur.
Gods zegen gewenst
esther.
Lecram
@esther: Jezus zegt heel duidelijk hoe we door de nauwe poort moeten binnengaan: strijdend! Je kunt kloppen wat je wilt, maar als je niet de stap neemt om de geopende deur binnen te gaan, zal je blijven kloppen en uiteindelijk buiten blijven staan.

Lukas 13:24 Strijd om binnen te gaan door de nauwe poort, want velen, zeg Ik u, zullen proberen binnen te gaan en het niet kunnen,
25 namelijk vanaf het ogenblik dat de Heer des huizes is opgestaan en de deur heeft gesloten. Dan zult u beginnen buiten te staan en op de deur te kloppen en te zeggen: Heere, Heere, doe ons open. En Hij zal antwoorden en tegen u zeggen: Ik weet niet waar u vandaan komt.
inChristus
Goed advies van Lecram vwb Jacques Brunt. Luister dat maar eens!

Je schrijft dat je voor God wil leven. Dat is mooi. Voor God willen leven houdt echter wel in dat je een kruis draagt. Dagelijks. En dat is niet het kruis van zonde of verleidigingen, zoals sommigen leren, maar dat is dat jij ontslag indient bij God. Je stopt ermee. Dan gaat Genade pas echt werken!
Jeremiah
@Lecram

"Je kunt kloppen wat je wilt, maar als je niet de stap neemt om de geopende deur binnen te gaan, zal je blijven kloppen en uiteindelijk buiten blijven staan."

Dat lijkt met niet Bijbels. "Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden."

De Heilige Geest is de Werkmeester is van het geloof. De oorzaak van bekering is vrije genade alleen, toegepast in en om en door Christus.

U zou eens de viervoudige staat van Thomas Boston moeten lezen en dan vooral de eerste en tweede staat. Dan zult u zien waartoe een mens in staat is. Iig niet om ook maar iets goeds te doen. En daarom moeten we om hartvernieuwende genade bidden.
Omega
Ik denk dat @Jeremiah hierin de spijker op z'n kop slaat. Kloppen en strijden zijn bovendien niet tegengesteld aan elkaar, maar liggen juist in elkaars verlengde. Dat is namelijk belijden dat je zelf nog geen grammetje kunt toevoegen aan je bekering, maar dat je in geloof en vertrouwen alles van Jezus verwacht. En in dat vertrouwen ligt de belofte van het eeuwige leven. Paulus maakt duidelijk waarom dit zo is in Rom. 3: "Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt." Je kunt namelijk ook binnengaan zonder bruiloftskleed (Matt. 2:12-13) om vervolgens voor eeuwig buiten geworpen te worden. Die "enge poort" (Matt. 7:13) waar door wij tot het eeuwige leven moeten gaan is niet zomaar een voorbeeld. Daar kun je maar op één manier doorheen: op je knieën, zonder zondenpak. Iedereen wordt die weg aangeboden, maar er zijn er maar weinig die op deze wijze zalig willen worden (vs. 14).
CeesvanBeek
"Toch word ik bemoedigd..."
"Waardoor dan?"
"Het woord raakt mij aan"
"Maar heeft het je ook al echt veranderd van binnen?"
"Dat weet ik niet maar soms moet ik zo huilen"
"Waarom?"
"Van diep verlangen, vol met weemoed naar iets beters"
"Komt het dan daarna?"
"Eventjes en dan lijkt ook dat zware gevoel weg dat ik meesleep"

"Hoe bedoel je?"
"Het is alsof ik een zwaar gewicht meesleep"
"En die weemoed dan?"
"Je bedoelt dat gat in mijn ziel?"
"Ja dat bedoel ik"
"Ik ben gevangen door dat verlangen naar vervulling"
"Waarmee vul je dat gat dan nu?"
"Met Bijbellezen, bidden, geen zonden doen en netjes te leven"
"Helpt dat echt?"
"Als ik eerlijk ben, niet... eigenlijk helemaal niet. Integendeel...!"

Lees hier verder: http://levendenstromendwater.blogspot.nl/2016/05/jezus-en-het-hart.html