Zoon veranderd door studentenvereniging

P.C.H. Kleinbloesem / 3 reacties

Vraag

Als ouders hebben wij onze oudste zoon altijd gestimuleerd om lid te worden van een studentenvereniging. Dit heeft hij dan ook gedaan. Na gekeken te hebben bij de vrijgemaakte vereniging, de CSFR en de Navigators is hij lid geworden van een Navigatorvereniging. Hoewel wij gestimuleerd hebben om naar een vereniging te gaan, hebben we ons niet bemoeid met de keuze voor een vereniging. We wisten dat hij wel op een christelijke vereniging zou gaan, dus we dachten toen: dat komt wel goed.

Onze zoon is nu echter meer dan een jaar lid bij een vereniging van de Navigators. In het begin waren we hier blij mee: hij werd een stuk socialer, ging zich bezig houden met het geloof, kreeg vrienden en ga zo maar door. Echter, als ik nu terugkijk is het misschien onze grootste fout in de opvoeding om mezelf niet bezig te houden met de keuze voor de studentenvereniging. Het is namelijk compleet de verkeerde kant op gegaan, door de invloed van de studentenvereniging.

Het is lastig om dit allemaal onder woorden te brengen. De vereniging presenteert zich als een christelijke, interkerkelijke beweging. Nu is men echter niet zo heel interkerkelijk. Mijn zoon heeft zich compleet tegen zijn reformatorische opvoeding afgezet. Een geloofsdoop wordt gepland, de belijdeniscathechisatie heeft ie halverwege afgebroken, naar de kerk gaat hij bijna niet, praten over seksualiteit voor het huwelijk gebeurt in de vereniging niet waardoor het op een best grote schaal voorkomt. Het alcoholgebruik is hoog en zo kan ik wel doorgaan. God is namelijk zo liefdevol dat zulke zaken vergeven worden. Het geloof is ook een soort automatisme geworden; er wordt gelijk geacht dat je een kind van de Heere bent. Dit alles staat haaks op de reformatorische leer...

Mijn vraag is nu, wat kunnen wij als ouders hier nog tegen doen? Wat hebben we verkeerd aangepakt? Boekjes geven, over praten, zelfs een gesprek met de dominee, veel proberen we. Maar door de vereniging is hij compleet evangelisch geworden. Dat doet zeer. Gebieden om van de vereniging af te gaan? Als ouders kan je iemand van 20 toch niet dwingen om al zijn vrienden zo gedag te zeggen... De sfeer in weekenden, als hij thuis is, wordt er ook niet beter op. Naar de kerk gaat hij niet meer mee, want een keer in de maand, doordeweeks, zingt men wat liedjes met de vereniging en dat ziet men als de samenkomst. Dat hebben we maar geaccepteerd...

Antwoord

Beste vraagstellers,

Het is voor mij nog niet zo gemakkelijk om antwoord te geven op uw vragen, omdat ik de Navigatorsvereniging niet van binnenuit ken. Wat ik op internet lees over de vereniging (haar geschiedenis, roeping, e.d.) is denk ik niet negatief, maar de praktijk kan heel anders zijn. Als men daar inderdaad zo nonchalant tegenover de zonde staat (omdat God liefdevol is en toch wel vergeeft), is dat natuurlijk een zeer kwalijke zaak. Ook vind ik het een kwalijke zaak als uw zoon inderdaad onder invloed van deze vereniging min of meer met zijn kerkgang is gestopt. Deze dingen zijn niet alleen niet reformatorisch, maar evenmin evangelisch!

Op zich is het niet verkeerd denk ik (maar dat vindt u volgens mij ook) als een kind op den duur zelf keuzes gaat maken. Zo hoort het ook, zou ik zeggen. Als die keuzes echter ronduit onbijbels zijn, baart dat natuurlijk veel zorgen. Voortaan niet meer naar de kerk gaan, vind ik bijvoorbeeld iets heel anders dan voortaan naar een ándere (behoudende) kerk gaan (hoewel dit voor de ouders ook erg lastig kan zijn!). Naar het voorbeeld van de eerste christengemeente komen wij als christenen iedere week samen en wel op de opstandingsdag van de Heere Jezus.

Wat kunt u doen? Het klinkt misschien als een cliché, maar ik denk dat gebed het belangrijkste is. Blijven praten natuurlijk, maar vooral ook bidden. Onderschat de kracht van het gebed niet. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, zegt de Heere. Bidt dat hij de Heere Jezus daadwerkelijk lief mag hebben/krijgen om het werk dat Hij volbracht op Golgotha. Bidt dat de Heere hem bewaart voor een vallen of leven in de zonde. Bidt dat hij het nut van de kerkgang (weer) mag gaan inzien. Ik zou zeggen: de kerk is de plaats waar de Heere bij uitstek tot ons wil spreken (hoewel Hij dat natuurlijk ook op andere plaatsen kan en doet).

Ik hoop dat dit antwoord u enigszins mag helpen. Graag wil ik met een vraag eindigen. Een gelovige is iemand in wie de Heere God Zijn liefde heeft uitgestort. Merkt u daar iets van bij uw zoon? Of ziet u puur wereld? In Peru ben ik er wel achtergekomen dat mensen soms hele andere gewoonten kunnen hebben als ik, maar niettemin de Heere Jezus van harte liefhebben. Begrijpt u wat ik bedoel? Als echter het leven van uw zoon, onder invloed van de betreffende vereniging, maar misschien wel vooral vanwege de zondige natuur die we van nature allemaal hebben, puur werelds is, dan zou ik nog eens willen beklemtonen wat ik zojuist gezegd heb: Bidt voor hem. Verwacht het van de Heere God. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel. Belangrijk is dan natuurlijk dat uzelf ook een rechtvaardige bent geworden...

Van harte Gods zegen toegebeden,
Ds. P. C. H. Kleinbloesem

Tags in dit artikel:

studentenverenigingzoon
3 reacties
Marlies81
Ik ben charismatisch opgevoed en ik ben dankzij het feit dat ik lid ben geweest van Navigators in een bondsgemeente terecht gekomen. Ik ben inmiddels mainstream PKN, maar ik ben 8 jaar nadat ik lid afgeworden ben nog steeds protestants en niet evangelisch.
Navigators heeft als nadeel dat ze soms voor leden als kerkvervanging dient, alhoewel dat niet de intentie is van de vereniging. Of leden van kerk verwisselen, hangt af van de sociale contacten die men heeft binnen de vereniging en het karakter van de vereniging. Ik ken binnen mijn sociale netwerk wel een aantal mensen die van hervormd naar evangelisch zijn gegaan bijvoorbeeld, maar het merendeel van de mensen die ik ken, is uiteindelijk in de kerk gebleven waar ze zijn opgevoed. Wel is het zo, dat Navigatorleden binnen de stad waar ik lid ben geweest maar naar 4 of 5 kerken gaan met elkaar, terwijl de grote stad natuurlijk heel veel meer kerken heeft. Ja, leden bezoeken met elkaar de kerk, maar dankzij Navigators, ben ik naar heel veel belijdenisdiensten geweest, terwijl ik nog charismatisch was en tijdens dispuutsweekenden, ben ik regelmatig in een hervormde of christelijk gereformeerde kerk terecht gekomen. En ja, soms zijn we met z'n allen ook naar een evangelische gemeente geweest.

Er komt een fase na het studeren en dat is het settelen en in die fase wordt kerkkeuze essentieel. Dus het is nog lang niet te laat hoor ;-).

Christus wordt zeker weten gepredikt bij de Navigator verenigingen. Gesprekken over seks voor het huwelijk heb ik zeker weten wel meegemaakt. En het alcoholgebruik, aan de ene kant is er zeker een risico op overmatig alcoholgebruik, aan de andere kant heb ik om 12 uur 's nachts de meest interessante gesprekken over het geloof en God gevoerd met een biertje in de hand en dat niet alleen met gelovige medeleden, maar juist ook met ongelovige studenten. En ja, af en toe komt er daar ook een student tot geloof.
Lecram
Ik zou me er niet te druk over maken. Zorgen maken is iets wat Jezus zelfs ontraadt.
Die gasten zijn jong en moeten nog een hoop leren. Het belangrijkst is dat we onze kinderen liefhebben en accepteren. Als we merken dat er onbijbelse gewoontes ontstaan, dan mogen we in liefde met het Woord met hen in gesprek gaan. Maar dan wel op basis van échte feiten uit het Woord, die jongeren zijn niet gek. Dat vraagt om verdieping in de diepe betekenis van de bijbel.
AHHK76
In de Romeinen en in de brief van Judas kunnen we lezen dat het niet de bedoeling is dat we meer zondigen om meer genade te krijgen...
Misschien kunt u een keer aan uw zoon vragen wat hij denkt dat met deze teksten bedoeld wordt...?! Probeer dit biddend te doen en met een open en luisterende houding. Verder is het goed hem steeds opnieuw aan God over te geven in het gebed. Als u zelf een levend geloof beoefent dan weet uw zoon hoe u bent en denkt en voelt... dat zegt vaak meer dan duizend woorden! Als u dit niet hebt, dan is dat iets waar u zich mee bezig moet gaan houden... Dan is dat belangrijker dan om uw zoon op het recht(zinnig)e spoor te krijgen. Hij is op zoek en hij zoekt het in de Bijbel en bij christenen. Dat is op de goede plaats en ik geloof dat er ook evangelische mensen in de hemel komen en dat ook reformatorische mensen hun dwalingen hebben... Soms gaat het op een andere manier dan wij denken!?
Als u gaat forceren dat hij hetzelfde moet denken en kerken als u dan heeft u ook kans dat dit averechts werkt...