Bestaan van God

J.M. Strijbis / 2 reacties

Vraag

Geloven christenen dat God bestaat, of weten (sommige?) christenen dat God bestaat?

Antwoord

Je vraag richt zich op het geloof. En door het geloof ga je het zeker weten. “Het geloof is een vaste grond van de zaken die men hoopt en een bewijs van de zaken die men niet ziet” (Hebreeën 11:1).

Je kunt je een voorstelling maken van een vader-kind-verhouding. Een (jong) kind gelooft in zijn vader en vertrouwt hem. Als je aan dit kind vraagt of hij weet dat zijn vader bestaat, zal hij jou aankijken met een blik van: weet ik wel zeker dat ik je vraag goed versta?

Een (echte) christen is iemand die van Christus is. En als je van Christus bent, ben je ook van de hemelse Vader. Christus zegt o.a. in het Evangelie naar Johannes dat Hij en de Vader Eén zijn. Dus één en dezelfde (“opdat zij één zijn, gelijk als Wij”, Joh. 17:11). En als je in God gelooft, kén je hem ook. Dus dan geloof je niet alleen in Hem, maar weet je ook zeker dat Hij bestaat.

Een kenmerkende tekst in de Bijbel vinden wij in het tweede boek van Paulus aan Timotheüs, namelijk 2 Tim. 1:12, waar staat: “Om welke oorzaak ik ook deze dingen lijd, maar ik word niet beschaamd; want ik weet Wien ik geloofd heb, en ik ben verzekerd dat Hij machtig is mijn pand, bij Hem weggelegd, te bewaren tot dien dag.”

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

christendom
2 reacties
andrew
Volgens mij bedoelt vraagsteller of er bewijs is dat God bestaat.
Jeremiah
Bewijs van bestaan van God:

Voor onchristelijke mensen: Gods algemene openbaring in de natuur, geschiedenis en geweten

Voor de naamchristenen: Gods algemene openbaring in de natuur, geschiedenis, bijbel en geweten

Voor Gods kinderen: Gods algemene openbaring in de natuur, geschiedenis, bijbel en geweten. Daarnaast Gods bijzondere openbaring: “Het is die openbaring van God waardoor Hij met bijzondere middelen, die hun middelpunt en hoogtepunt in Christus hebben, de weg tot het leven voor zondaren ontsloten heeft, die Hij in dit licht laat leven”.