Autorijden op zondag

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Mijn vraag gaat over autorijden op zondag. Mijn vriend woont in Gelderland en ik in Zeeland. Mag mijn vriend op zondagavond naar huis rijden, om op maandag weer op tijd te kunnen gaan werken? Mijn vriend rijdt liever niet op maandagmorgen vroeg naar huis, omdat hij dan daarna nog de hele dag moet werken en rijden ook al erg vermoeiend is. Wij moeten 2 uur en 15 minuten rijden. We zijn 20 en 25 jaar. Mijn vriend is hier nu een weekend geweest (we hebben nog niet zo lang een relatie) en is op zondagavond naar huis gereden. Mijn ouders hebben het ook liever niet, maar gezien de omstandigheden vinden die het geen probleem. Omdat ik er toch een beetje mee zit, wil ik het u graag voorleggen. Helaas zien we elkaar niet elk weekend omdat ik dan regelmatig moet werken.

Antwoord

Zie voor het antwoord onderstaande url:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/1200

Zie verder de tag 'zondag' met tientallen antwoorden over het houden van de rustdag.

13 reacties
89avkr
Zit in dezelfde situatie, verkering met iemand die 80 KM verderop woont, en zelf werk ik in ploegendienst. Rij ook op zondagavond al naar huis. Op de ochtenden moet ik 06:00 beginnen.

We moeten ook stellen dat het "reizen" van tegenwoordig (met de auto althans) er ook niet voor zorgt dat anderen voor jou moeten werken, in tegenstelling tot gebruik van openbaar vervoer.
Verder is het ook zo dat de zondag voor een groot deel voorbij is, wat betreft de belangrijkste invulling daarvan, en dan doel ik op het bezoeken van de diensten.

Dit alles zo bekeken mag je stellen dat we hierop Rom. 14:5b hierop mogen toepassen: een iegelijk zij in zijn eigen gemoed t en volle verzekerd. Het betreft hier namelijk "middelmatige zaken".
Johnvb
En al die dominees dan, die elke zondag kilometers en nog eens kilometers rijden om in andere gemeenten voor te gaan?
Dat zou dan toch ook niet kunnen? Of, omdat ze preken, kan het wel?

We moeten de zondag niet verwarren met de bijbelse sabbat. Wij vieren de opstandigsdag van Christus en als het goed is dan gedenken wij ook dat wij in Christus zijn opgewekt en opgestaan in een nieuw leven. Wij houden niet de sabbat waar je absolute rust moet houden.
Ook al is rust houden op de zondag iets goeds, het is geen sabbat! Je gaat gewoon naar huis, niks meer en niks minder!

Sta dan in de vrijheid waarmee Christus u heeft vrijgemaakt! Het is niet: raak niet, smaak niet en roer niet aan!

Zegen!
pannenkoek
@johnvb. Nou er zijn genoeg dominees die ergens moeten slapen om op zondag te mogen preken. Die mogen dus niet autorijden op zondag.

Ga gewoon maandag morgen op tijd weg, dan heb je ook nog wat aan de zondag avond.

En eh, mag dit... mag dat...... maak je eigen keuze, je krijgt hier 15 verschillende tips.
Jaleco
Het principe van 1 dag rusten is bij de schepping ingesteld. Bovendien is het heel gezond voor ons lichaam :-). Je kunt daaruit de conclusie trekken dat je niet zomaar lange stukken auto rijdt (omdat je er niet van uitrust). De zondag is om te rusten en te vieren.
In dit geval... kun je zo'n lange rit natuurlijk slecht ontlopen. Ik zou zeggen: snel trouwen :-).
Wat betreft predikanten die zondag lange einden rijden, daar zie ik ook het nut niet van in. Laten we grenzen trekken van maximaal zoveel km.
Autorijden is geen werken, maar als je auto stil komt te staan heb je wel een werkende ANWB-man nodig.
wallabie
Ik zat vroeger ook in dezelfde situatie, maar wij hadden geen auto. Ik ging op zondagavond vaak met het OV weg. Niet heel ideaal, maar maandagochtend vroeg was vaak ook geen optie.
Je kunt er allemaal heel krampachtig over doen, maar dan maal je het jezelf onnodig moeilijk.
De mens is tenslotte niet gemaakt voor de sabbat, maar de sabbat voor de mens.
Ik dit geval kan ik me dus heel goed voorstellen dat je vriend op zondagavond weggaat.
Jeremiah
Je hebt verstandige ouders... De sabbat is gemaakt voor de Mens (Mark2:27)
CrA
89avkr zegt, dat hier Rom. 14:5b op van toepassing is: : een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd." Opmerkingen zoals: mag ik dit of dat wel doen op zondag, suggereert dat men niet ten volle in zijn gemoed verzekerd is. Doet men het dan toch, dan is dat zonde. Want al wat uit het geloof niet is, is zonde.
89avkr
@CrA, dank voor de aanvulling. Gelukkig staan al dit soort dingen niet expliciet als geboden vast, anders zou men elkaar er vast mee om de oren gaan slaan.
John61
@89avkr: Je schrijft: "We moeten ook stellen dat het "reizen" van tegenwoordig (met de auto althans) er ook niet voor zorgt dat anderen voor jou moeten werken...".

Je redenering gaat m.i. niet op: de verkeerspolitie, de ambulances en de ANWB zijn standby voor als er ongelukken gebeuren of voor als je panne krijgt, de benzinepompen zijn open als je moet tanken, etc. Als je gaat autorijden op zondag moeten er natuurlijk mensen voor je werken (dat is ook zo als je daar geen gebruik van maakt).

Over of het Bijbels is om wel of niet op zondag auto te rijden doe ik geen uitspraak, dat doen anderen wel.
Martha25
Zondigen met autorijden? Kijk naar de foto :)
89avkr
@John61,
Je hebt gelijk, als, als,als. Dan hebben we het over noodsituaties die we nier in de hand hebben. Rij ik met een goed onderhouden auto en een volle tank, is dat toch geen garantie dat mij niets kan gebeuren.
Sta ik aan de kant van de weg met pech, dan is dat gevaarlijk, ook als persoon. Dan moet er hulp geboden worden, en gelukkig kan dat. Is dat een werk van noodzakelijkheid? Ik zeg in dit geval ja.
Nu zal jij zeggen: had het voorkomen kunnen worden? Ja, maar de consequentie is dan dat ik op maandag iets na 04:00 het bed al uit moet. Risico op een ongeval door vermoeidheid is in mijn geval dan groter! En dat wil ik ook weer niet
89avkr
@Martha25, waarschijnlijk is dit een zogenaamde "fietsstraat" er staat dan een bordje met: auto te gast
Daanwsch
Onze zondag en de bijbelse Sabbat zijn twee verschillende dingen! Als je de regels van de sabbat gaat gebruiken voor de zondag. Hou de sabbat dan ook op de sabbat en niet op de zondag. En idd de Sabbat is gemaakt voor de mens (grondtekst; Mensheid, antropogy) Dus niet alleen voor de Joden maar voor alle mensen!

Beetje vreemd antwoord vindt je niet? Het gaat hierin niet om wat andere, de kerktraditie of zoiets zegt. De Heere God van de Bijbel, de God van de Schepping die de tijden gemaakt heeft heeft bepaalde richtlijnen gegeven. Dus waarom zouden wij het beter weten!