Heere, wilt u mij bekeren?

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Het is toch eigenlijk een verkeerde vraag die zo vaak in het gebed gebeden wordt: Heere, wilt u mij bekeren? Zo lijkt het toch alsof we God de complete verantwoording geven over ons leven... Dan lijkt het alsof we moeten wachten tot God het doet, maar dat wachten is toch niet de bedoeling?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

13 reacties
panny
Ja, God wilt ons bekeren... het is zelfs een bevel!

"Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve?"
....
"Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft."

Het probleem is niet dat God het niet wil.
God komt tot ons met Zijn zeer genadige Boodschap van vergeving voor slechte mensen.
Er ontbreekt niets aan Zijn genade. Het probleem is dat wij van nature niet willen. Dat we Hem niet lief hebben boven alles. Dat we onszelf veel te goed vinden om als de grootste der zondaren tot God te komen.

Het is soms zo ingewikkeld geworden waardoor we kunnen denken dat we wel veel kunnen bidden tot God om bekering maar dat de kans maar heel klein is dat God dat echt wil.
Maar dan draai je het om. Het probleem is niet dat God het niet wil.
Het probleem ligt in ons, in onze zonde. En daarmee moeten we als een arme zondaar tot God komen en smeken om vergeving. Belijden van je zonden en zwakheid en pleiten op Gods barmhartigheid en genade voor slechte mensen. Niet omdat wij iets verdienen maar alleen om Zijn grote genade.
En als je zo oprecht tot God komt dan staat in Zijn Woord dat je vergeving zult ontvangen.
Estheranna
Er zijn voorbeelden genoeg uit de bijbel waaruit op te maken is dat de Heere erom gevraag wil worden.

Bid en u zal gegeven worden?
En bad Jeremia niet Heere bekeer mij zo zullen we bekeerd zijn?

Maar de hoogmoed die we van de val geërfd hebben zit in ons en het roept weerstand van binnen op dat wij als verloren schepselen om genade moeten smeken.

Daar komen dat soort vragen vandaan
markusa
Denk je nou echt dat wij, rechteloze zondaren, onze bekering kunnen "versnellen" door zelf aan de slag te gaan? Of zelf een voorzetje te geven? Of zelf Jezus aannemen? Of zelf geloven? We moeten altijd wachten op God. Hij doet namelijk alles op Zijn tijd. Noem het verwachten. Hoopvol. Dat is geloof tegen hoop op hoop.. Dan worden we zo leidelijk? Gelukkig wil God ons leiden, in de weg die we niet geweten hebben. Daarom: bid veel om bekering. God wil geven wat wij onszelf niet kunnen geven.
Omega
@Estheranna Nee, dat bid Jeremia niet. Hij spreekt hier namens Efraïm (Israël). Hij vraagt om bekering van het volk, niet om een persoonlijke bekering (Jer. 31:18). Dat zou ook erg vreemd zijn voor een profeet. En het: bidt en zal gegeven worden (Luc. 11:9) staat uitgelegd in vs. 13. Het gaat hier om het ontvangen van de Heilige Geest.

Er staat nergens in de Bijbel dat we om bekering moeten bidden. Wel dat we ons moeten bekeren. Het is daarom nog veel erger dan je zegt. Dat bidden om bekering is juist hoogmoed, dan kun je namelijk God de schuld geven als er niets gebeurt. We vertikken het om op onze knieën te gaan, om vergeving te smeken en ons leven geheel en al in handen van Jezus Christus te leggen. @Panny heeft daarom helemaal gelijk. Het is een bevel!
Omega
@Markusa Ik had je reactie te laat gezien, anders had ik daar direct al op gereageerd. Ik ben wel erg benieuwd waar in de Bijbel staat wat jij zegt: wachten op God en er maar veel om bidden. Ik weet dat er sommige dominees zijn die dat vinden. De Bijbel spreekt m.i. geheel andere taal. Maar misschien dat ik wat teksten over het hoofd zie. Daarom hoor ik het graag.
Jaleco
@ markusa Bij jou is het misschien zo gegaan. Dat kan. Maar deze taal houdt mensen bij God vandaan. Ik begeef me veel in behoudende kringen. En ik kan wel zeggen dat mijn hart verscheurd raakt om al die zielen die verloren gaan of zijn door verkeerde prediking. Een paar voorbeelden.
Ik had een vriendin die gebroken heeft met God. Ik vroeg haar waarom. Ze zei: Ik geloof wel dat er een God is, maar de kans dat ik uitverkoren ben is erg klein. Daarom geniet ik maar van dit leven.
Een andere vriendin die wel naar de kerk gaat zei eens: 'Ik lees maar zo min mogelijk in de Bijbel. Want de kans dat ik gered word is klein en alles wat je hebt geweten zal tegen je getuigen'
Verder iemand van middelbare leeftijd. Ze zei: 'Ik las eens het boek van Bunyan "Komen tot Jezus Christus. Hoe zondaren tot Hem komen en waarom ze welkom bij Hem zijn" : het was een hele openbaring voor me'
Verder ken ik twee mensen die zijn overleden en die getuigden: ik kan er niet bij, ik kan het niet pakken. Het is niet voor mij, ik heb teveel gezondigd.
En maar wachten. Ja verwachten totdat God een keer overkomt. Maar, zoals Omega in een reactie eens schreef: Wij wachten op een engel, maar schuiven het Woord van God aan de kant. Het Woord waarin staat: Roep mij aan, Wendt u tot Mij, klop en Ik zal opendoen, wie zijn zonden belijdt en laat zal barmhartigheid verkrijgen. Of Jeremia 3: Bekeer u, gij afgekeerde Israel! spreekt de HEERE, zo zal Ik Mijn toorn op ulieden niet doen vallen; want Ik ben goedertieren, spreekt de HEERE. Ik zal den toorn niet in eeuwigheid behouden. 13 Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden, en uw wegen verstrooid hebt tot de vreemden, onder allen groenen boom, maar gij zijt Mijner stem niet gehoorzaam geweest, spreekt de HEERE. 14 Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen.
Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden.
Dat is niet: elke dag een keertje bidden Of 5 keer bidden: 'bekeer me en ik zal bekeerd zijn' en dan wachten op een openbaring. Maar je met ziel en zaligheid overgeven aan Jezus Christus. Met al je zonden en ongerechtigheid. Alleen ken uw ongerechtigheid zegt de HEERE (Ik ben Die Ik ben - Hij liegt niet!). Je hoeft niets meer mee te nemen. Geen mooie gebeden of lange gebeden en ook geen lange wachttijd.
Die bloedvloeiende vrouw zat ook niet thuis te wachten totdat de Heere Jezus langs kwam (wat op zich had gekund). Nee, ze zei bij zichzelf: Als ik Hem aanraak, ik zal gezond worden!

Mooi gezegd @panny
Omega
@Jaleco Prachtig. Van harte amen.

Hieronder nog een aanvulling van een dominee van de Ger. Gem.

Beste vriend(in),

Laat ik proberen je heel kort te antwoorden, maar ik denk dat het dan duidelijk is. De Heere zegt: bekeert u! (“Nader, naakt tot God”, Jakobus 4). Begin er aan!!!!!! En als je dan begonnen bent, zul je ontdekken dat je nooit had kùnnen beginnen als Gód niet begonnen was. Maar jij moet dus beginnen!!!!

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Driessen
karlo
@omega, niet bidden om bekering dus. Evangelist van Dooyeweert zegt in 2006 in een antwoord op een soortgelijke vraag: "vragen om een nieuw hart? Zeker wel, vraag maar of de Heere het stenen hart wil wegnemen en een vlesen hart wil geven." Einde citaat.
Mijn vraag aan jou: wat is het verschil? Ik loop veel met deze zaken en zou je willen vragen, hoe doe je dat, jezelf bekeren? Ja, met het verstand zal nog een beetje gaan, maar van ganser harte. Kunnen wij dat? En wat blijft er dan over, als je daar ook niet om mag vragen? Volgens jou dan.
Elipo
Mensen probeer elkaar te begrijpen ipv zo hard aan te vallen. Het valt mij op dat zovaak hetzelfde bedoelt wordt maar dan met andere woorden en vanuit een andere invalshoek. Laten we elkaar dienen zoals Hij gediend heeft.
Jaleco
@ karlo

Mooi dat je zo op zoek bent. Wee dat je nooit vanzelf op zoek gaat. De Heere trekt je! Bid Hem dan ook om Wijsheid, dat Hij je de juiste weg wijst. Eén van Zijn ambten is 'Profeet' - Hij wil je dus alles uitleggen. Bovendien is Hij de hoogste Wijsheid.
Wat betreft je vraag. Moeten we wel bidden of niet bidden om bekering.
De Heere Jezus zegt: bekeer u! Keer u om naar Mij, en houdt Mijn weg. Richt je leven in naar Mijn wil en niet naar de jouwe.
Nu kun je elke avond bidden 'Bekeer mij' en daarna lekker gaan slapen. Net zoals ik 1000 x "gebeden" heb om een nieuw hart en daarna weer vrolijk doorleefde. Dat is dus niet de goede weg! Dat bedoelt Omega (denk ik).
De Heere Jezus zegt: Keer je om, vandaag nog! En dan zeggen wij: "Ik kan het niet, doet U het maar (maar ten diepste interesseert het me niet)"

Maar het is heel anders als jij je 'dood' gewerkt hebt aan de wet en geprobeerd hebt je om te keren, oprecht geprobeerd hebt om te stoppen met zondigen en dán naar de Heere Jezus vlucht en zegt: "Heere, bekeert U mij, want ik kan het niet. Ik heb me dood gewerkt, maar ik kom er nooit." (Handelingen 5: 31 Deze (Jezus) heeft God door Zijn rechter hand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israël te geven bekering en vergeving der zonden.). Hier mag je op pleiten.

Er is dus een verschil in bidden om bekering en "bidden" om bekering (dat is geen bidden, maar alleen verantwoordelijkheid afschuiven). Ik hoorde eens iemand zeggen: 'Je moet je bekeren, maar je kunt je niet bekeren en dát moet je aan Jezus' voeten brengen'. O God, wees mij, zondaar genadig'

Als aanvulling nog een filmpje die dit verduidelijkt.
https://www.youtube.com/watch?v=tlwNlPXIOVM
arendsoog
@karlo:

Van deze twee (oproep tot bekering vs. bidden om bekering) moet eigenlijk geen tegenstelling gemaakt worden. Jaleco omschrijft eigenlijk al wat ik daarmee bedoel. Enerzijds moeten de mensen die hun verantwoordelijkheid afschuiven op God opgeroepen worden zich te bekeren. Anderzijds mag een ieder die zich oprecht probeert te bekeren zien op het volbrachte werk van Jezus. (En deze wil is eigenlijk al van God, zie Filip. 2:12,13) En dan hoef je niets meer te doen voor je zaligheid. Slechts te rusten op Zijn verdienste. Zijn rechtvaardigheid toegerekend krijgen. (Ik snap dat dit 'gevaarlijk' klinkt. Ik bedoel te zeggen: voor je rechtvaardiging hoef je zelf helemaal niets te doen, dat heeft Christus allemaal volbracht. Hij roept ons echter wel op tot heiliging, zeg maar het leven uit dankbaarheid.)

PS: ik ben momenteel een boek van I. Ambrosius aan het lezen, 'Het zien op Jezus'. Hoewel ik het nog lang niet uit heb, kan ik het je denk ik wel aanraden ;)
AHHK76
@markusa: Waarom moet je wel bidden, als je het niet kunt bewerken of versnellen? God doet het immers op Zijn tijd?
Al die oproepen in de Bijbel dat we ons moeten bekeren en geloven waar zijn die dan voor?
Ik denk dat we moeten werken alsof we het zelf kunnen bewerken en toch bidden en afwachten alsof God het alleen kan doen. Want beide kanten zijn waar...
Lecram
Door alle ge-theologiseer en onze drang om alles in een vaatje te kunnen gieten zijn we voorbij gegaan aan de eenvoud van Jezus' oproep: Volg Mij! (Markus 10:21).

Jezus volgen betekent niet meer dan: doen zoals Jezus het deed (1 Petrus 2:21). Jezus doel op aarde was op het Koninkrijk van God weer te herstellen (Markus 1:14, Lukas 17:21) door de mensen weer aan het beeld van God te laten voldoen. We moeten dus weer op Jezus gaan lijken (Romeinen 8:29).

Jezus heeft weer laten zien wat Gods bedoeling was, vanaf het begin: God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Hij heeft de wet vervuld en wij mogen in Jezus de wet vervullen (Romeinen 13:8) door te geloven in de Naam van Jezus en onze naast lief te hebben (1 Johannes 3:23).

Door het geloof zijn we een nieuwe schepping geworden (2 Korinthe 5:17) en hebben we het Heilige Geest ontvangen, waar ons lichaam een tempel van is (1 Korinthe 3:16). We zijn dan met Christus begraven in Zijn dood en opgestaan in een nieuw leven (Romeinen 6:4). Door de Geest kunnen we dan de oude overgebleven zonden, die nog in ons lichaam zijn, doden (Romeinen 8:13).

Het volgen van Jezus is een leven dat gekenmerkt wordt door geloof, hoop en liefde, waarvan de liefde de meeste is (1 Korinthe 13).

Zodra wij geloven in Jezus Naam en Hem gaan volgen wordt het getuigschrift tegen onze zonde aan het kruis genageld (Kolossenzen 2:14) en daardoor zijn wij vrijgemaakt om in een nieuw leven op Jezus te lijken (Romeinen 6:18).

Belijd dan je zonden voor God (Handelingen 19:18) en volg Jezus. Al deze dingen worden je dan toegeworpen (Mattheus 6:33).