Tweede huwelijk inzegenen

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Indien een man of vrouw eerder getrouwd zijn geweest, vervolgens gescheiden van elkaar omdat ze eerst beiden ongelovig waren in hun eerste huwelijk en later door God stil zijn gezet (denk bijvoorbeeld aan de Samaritaanse vrouw), waarom wordt er dan een strijdpunt van gemaakt om zo’n tweede huwelijk in te zegenen? Deze vraag wil ik stellen aan ds. Van der Sluijs.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Moeilijke vraag met een gemakkelijk antwoord of een gemakkelijke vraag met een moeilijk antwoord. Wat gaat het worden. Dat hangt af van een en ander. Is de vraag gemakkelijk gesteld -op de manier van dat spreekt toch eigenlijk vanzelf- dan wordt het antwoorden moeilijk gemaakt. Want zo simpel gaan we niet met de dingen om. En dat proef ik een heel klein beetje. Want wie bepaalt of er een nieuw begin is gemaakt door God met deze mensen en of deze mensen een wezenlijk nieuw begin met God hebben? Dat kan allemaal nog al erg subjectief zijn, waardoor een en ander moeilijk te verdedigen is tegenover eventuele al of niet terecht ingebrachte bezwaren door derden. Reden waarom deze gemakkelijke vraag moeilijk te beantwoorden is.

Daarom zijn er regels, met name in de Bijbel. Gods geboden zijn daarbij richting gevend en bepalend. Maar ook deze mogen niet wettisch worden gehanteerd. Altijd zal er sprake zijn van het evangelie van Gods genade. En zo verstaan is deze moeilijke vraag gemakkelijk te beantwoorden. Althans met het gemak van de genade en deze spreekt weer niet vanzelf. Daarom zou ik het zo willen zeggen: laat er een invoelend gesprek zijn met alle betrokkenen voor het aangezicht van God. De huwelijkskandidaten met naast betrokken familieleden en leden van de kerkenraad van de gemeenten waartoe betrokkenen behoren en/of waartoe zij zullen gaan behoren. Een brede kring betrokkenen dus voor Gods aangezicht. Een verslag van hun bevindingen wordt gezonden naar de kerkenraad van de gemeente waar het bruidspaar in het huwelijk bevestigd wil worden. Dan hoeft er van een strijdpunt geen sprake te zijn. Dan kan een moeilijke vraag uitlopen op een gemakkelijk antwoord.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Dr. C. A. van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

hertrouwen