Steeds minder over geloof praten in verkering

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben drie jaar verkering. We hebben elkaar goed leren kennen en willen ook zeker met elkaar verder. Aan het begin van onze verkeringstijd lazen we samen veel uit de bijbel en praatten we er veel over. Nu merk ik echter dat het steeds moeilijker wordt om samen over het geloof te praten. We weten van elkaar dat we op een lijn zitten en dat lijkt voor mijn vriend genoeg te zijn. Ik voel me daar helemaal niet goed bij en wil met hem kunnen delen. Maar hij sluit zich voor mij af en wil het er liever niet over hebben. Dit vind ik zo moeilijk! Hoe kunnen we samen een oplossing bedenken?

Antwoord

Je stelt een moeilijke vraag. Om hem goed te kunnen beantwoorden zou ik jullie beter moeten kennen. Maar ik wil wel proberen een richting te wijzen. Je vindt het vreemd dat je vriend vroeger wel met je over de Bijbel en het geloof praatte, maar dat het nu steeds moeilijker wordt. Daar moet een oorzaak achter zitten en die moet je wel boven water krijgen. Ik stel een aantal vragen die je met hem moet bespreken. Je mag van hem verwachten dat hij daar een eerlijk antwoord op zal geven. Ik maak in elk geval uit jouw vraag op dat een openhartig praten met elkaar over het Woord van God en over de dingen van Hem heel belangrijk voor jou zijn. Je zou beginnen met hem de vraag te stellen of hij vindt dat jij teveel over geloofzaken spreekt. Vervolgens: waarom hij er destijds wel over sprak en nu niet meer. Was dat toen om jou tevreden te stellen of was het een zaak van zijn hart? Want dat is heel belangrijk te weten. Je zegt namelijk wel dat jullie op één lijn zitten, maar is dat ook zo? En dan bedoel ik niet op één lijn over een aantal waarheden uit de Bijbel, maar of jullie geestelijk, gelovig, met jullie hart op één lijn zitten. Stel je voor dat jullie straks trouwen en dat hij dan jou heeft, maar van het geloof niets meer wil weten.

Misschien zit hij wel met een bepaald probleem, thuis of op zijn werk of school. Ik weet niet of jullie tot dezelfde kerk behoren. Als hij bij een andere kerk behoort kan dat hem op een gegeven moment ook dwars gaan zitten, zonder dat hij daar over praat. Een gesprek, waarbij jij, maar ook hij zijn hart laat zien, is heel belangrijk om samen verder op weg te gaan. Als het jouw niet lukt om met hem over deze dingen te praten dan zou je iemand kunnen zoeken die jullie bij dit gesprek wil helpen. Een dominee of een ouderling in wie je vertrouwen hebt. Of een vriendin of vriend die wat objectiever over deze dingen met je vriend of met jullie samen kan praten. Het komt er dus op aan dat je vriend eerlijk te kennen geeft waarom hij destijds wel en nu niet meer de Bijbel wil lezen en over het geloof wil praten. En dan nog iets: vraag hem eens of jij met hem mag bidden en of je je probleem biddend aan de Heere bekend mag maken. De Heere wil immers ook bij dit probleem van jou betrokken worden. Ik wens je van harte Zijn leiding en wijsheid toe.

Ds. G. van de Groep

Tags in dit artikel:

verkering