Prediking schiet soms echt tekort

J.W.N. van Dooijeweert / 65 reacties

Vraag

Woensdag een mooie avond bijgewoond met evangelist Van Dooijeweert. Ik bezocht deze avond omdat ik ook veel vragen heb over onze kerk. Ik zit in de Gereformeerde Gemeente. Een kerk waar ik ben opgegroeid. Het mooie van de avond met evangelist Van Dooijeweert vond ik dat hij benadrukte dat het niet uitmaakt aan welk kerkverband je verbonden bent, maar of je de Heere Jezus kent.

Maar toch... ik vind de prediking bij ons soms echt tekort schieten aan wat de Heere Jezus voor ons heeft willen doen aan het kruis. Als het blijft hangen in hoeveel ellendekennis we moeten hebben, hoe diep het moet gaan, wat je allemaal moet kennen om tot Hem te gaan... Zo weinig hoop is er te horen dat het voor de grootste van de zondaren nog kan! Nu voel ik ook de verantwoordelijkheid voor mijn twee kinderen (2 en 4 jaar oud). Zij moeten ook horen dat we achter de Heere Jezus aan mogen gaan, al brengen we daar zelf weinig van terecht; Hij wil ons leiden! Ik ga de laatste tijd regelmatig naar een PKN-gemeente en daar wordt de nadruk echt anders gelegd, veel meer op Hem. Ik zeg niet dat er onwaarheden gepredikt worden in onze Ger. Gem,, maar ik word er verdrietig van als er tekort wordt gedaan aan Zijn werk en het zo blijft hangen in hoe wij zijn.

Ik vind het heel lastig om de keus te maken voor een ander kerkverband, want dat doe ik liever niet. Maar moet je dan altijd blijven zitten onder een prediking die tekort schiet en soms eenzijdig en voorwaardelijk is? Dat is eigenlijk mijn vraag, wanneer mag je over naar een ander kerkverband? Ik heb al eens met de dominee gemaild. Ik kreeg een hele lieve mail terug, maar op de preekstoel lijkt de dominee toch anders te preken dan dat je gewoon in de omgang met hem praat of mailt. Wat Van Dooijeweert op het einde zei vond ik erg mooi. Al heb je 10.0000 vragen, leg ze maar voor aan Hem! Dat we niet blijven hangen in al deze zaken maar eindigen in Hem.

Antwoord

Beste vraagsteller,

We zijn blij om te horen dat u van de avond in Ede een positief gevoel heeft overgehouden. We hopen DV in november een  vervolg aan deze avond te geven. Daarbij moet je wel bedenken dat we geen pretenties hebben om “Jij daar!” of  “Heart Cry” te gaan nadoen. Dat zijn grootheden op zich. De bedoeling van Refoweb is alleen: hulp bieden aan de vraagstellers.

We willen op deze avonden natuurlijk uitdrukkelijk wijzen op het belang en de waarde van het volgen van de Heere Jezus. Maar ook willen we aandacht schenken aan de technische kant van de kerk. Aandacht voor de waarom-vragen. Die zijn vaak heel moeilijk. Wij weten ook hoe schraal de evangelieprediking vaak kan zijn, zowel ter linker- als ter rechterzijde van de kerk. Ook weten we hoe mensen jaren lang tobben met de vraag: “Mag ik naar een andere kerk gaan? Kan dat wel, wil de Heere dat wel?”

Met name in de rechterflank van de reformatorische zuil wordt er veel over en met deze vraag geworsteld. Vaak zonder tot een oplossing te komen en men blijft hangen waar men is. Dan hoor je allerlei oplossingen verkondigen: “Ik ga maar veel shoppen...” Of een ander: “Ik wil in deze kerk mijn leven niet slijten... Als ik thuiskom lees ik nog een preek van een oudvader, dan hoor ik tenminste het Evangelie.”

Allerlei andere dingen worden ten berde gebracht en de kerk verzwakt enorm. Mensen zitten heel braaf in de kerk. Thuis praten ze nergens meer over. Met vrienden hebben ze geen gesprek over de kerk... en zo  gaat de sprankelende kerk van Jezus Christus te onder. Naar een andere kerk gaan lijkt een oplossing, maar in de praktijk loop je een groot risico dat je de weg ingeslagen bent van meerdere keren veranderen. Je vindt namelijk nooit een volmaakte kerk. Vol van gebreken zijn ze allemaal. Maar het is wel een heel verschil of je hoort dat Jezus je nodigt om tot Hem te komen of dat je keer na keer weer hoort hoe diep het moet gaan. Daar kun je niet mee blijven leven. In de reformatorische hoek is duidelijk heel veel verschil. Maar ik denk dat het moeilijk wordt om te zeggen wat de grens van het toelaatbare is.

Waarheid preken... Hoe ver gaat dat? Kun je de waarheid preken als je de naam van Jezus niet noemt? Hij Zelf heeft gezegd: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven.” Als de prediking keer na keer en week na week on-bijbels is, dan is het inderdaad heel moeilijk om daar te blijven zitten. Ik denk dat dit ook niet mag. Er wordt wel eens heel gemakkelijk gezegd: je pikt het goede er uit en de rest is voor de verantwoording van de prediker. Maar zo gaat dat niet in het Koninkrijk van Koning Jezus! Een halve waarheid is geen waarheid. Nog een stap verder: een halve waarheid is een leugen. En daar moet je van wegvluchten. Zowel aan de ene kant waar je heel gemakkelijk “broeder” en “zuster” genoemd wordt, als aan de kant waar het nooit kan. Waar je alleen herinnerd word aan je zondigheid. Waar de Naam van Jezus niet genoemd mag worden.

De prediker moet er zich van bewust zijn dat er slechts één Naam is gegeven waardoor wij moeten zalig worden. Er is geen ander ding dat waarde heeft aan Hem gelijk. Geen synodebesluit, geen oudvader, geen moderne opvatting, geen ernst of wat dan ook mag de Naam Jezus verduisteren of overschaduwen. Die Naam moet klinken! Maar wel binnen de kaders van de Bijbel!

Je hebt met de dominee gemaild en het resultaat was een vriendelijke brief, maar geen verdere ontwikkelingen. Een dominee zit vaak tussen twee vuren in.

Beste vraagsteller, het is een moeilijke vraag die je stelt. Ik wil niets liever dan helpen dat mensen blijven waar ze zijn. Ger. Gemmers in de Ger. Gem., HHK’ers in de HHK, Bonders bij de Bond. Maar soms kan het echt niet meer.

We mogen ook onze dominee aanspreken op zijn preek. Hij moet zich bewust zijn dat hij als dienstknecht van de Heere ook werkelijk de Heiland moet voorstellen aan de gemeente. Maar dat aanspreken mag niet anders dan in liefde gebeuren. En dat niet alleen, hij moet Hem aanbieden aan iedereen die in de kerk zit. Doet hij dat niet dan schiet hij te kort. Al preek je nog zo heftig “bekeert u”. Al leg je nog zoveel nadruk op het belang van de wedergeboorte. Als je Jezus niet preekt schiet je te kort. Er zijn in onze kerken ook veel mensen die alleen maar zeurderig willen zijn en in de praktijk van elke dag helemaal niet als christenen leven.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb om beter na te kunnen denken. Maak niet te snel de stap naar een ander ‘nest’. Leg ook dit probleem veel aan de Heere voor. Wij hadden vroeger een dominee die zei vaak: “Als u me vol bidt, zal ik u vol preken.” Een liefdesband tussen gemeente en prediker, een gebedsband. En iedereen aandacht schenken aan zijn eigen verantwoording: de luisteraar en de prediker.

Hartelijke groeten en Gods zegen,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
65 reacties
markusa
"Ik ga de laatste tijd regelmatig naar een PKN-gemeente en daar wordt de nadruk echt anders gelegd, veel meer op Hem."

En wat heb je aan Hem als je niet binnen zijn bereik bent of komt? De macht van de Heere Jezus is beperkt. Hij kan geen mensen zalig maken die niet tot Hem komen, ontdekt aan hun zonde en ellende door de Heilige Geest.

John Owen zegt daarover: "Hij kan geen ongelovige,
onboetvaardige zondaren zalig maken, want dit kan Hij niet doen zonder Zichzelf te verloochenen, tegen Zijn woord te handelen en Zijn eigen heerlijkheid teniet te doen. "

Da's nou de weg. En als de weg niet gepredikt wordt moet je bij jezelf denken: oei, hier ontbreekt wat. Het begint altijd met de ellende, het begint nooit met Jezus.

Jonathan Edwards hierover: https://www.jonathanedwards.nl/kennis-van-ellende/

McCheyne, heeft die weg mooi uitgedrukt in zijn beroemde gedicht:

Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
Toen werd in mijn ziele de vreeze gewekt.
Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed:
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost van het vonnis der Wet;
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij:
Ik boog me, en geloofde, en mijn God sprak mij vrij.

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
Dat Christus-alleen mijn gerechtigheid is!
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf,
Nu neemt mij geen satan de zegenkroon af!
Benthe
Tjonge markusa,

Dat is nogal wat wat jij zegt!
De macht vd Heere Jezus is beperkt, Hij kan geen mensen zalig makendie niet tot Hem komen ontdekt aan hun zonde enz
En dat bewijs je dat met drie mensen , maar niet vanuit Gods Woord. Alle respect voor deze mensen hoor, maar ze absoluut niet gelijk te stellen aan Gods Eigen Woord.
Waar vind je dat je een ontdekt moet worden aan je zonde en ellende, in de bijbel ?
Ik geloof ook wel dat degene die tot Jezus gaan, min of meer van hun zonde weten, maar ik lees het nergens in Gods Woord, dat Hij alleen die mensen kan helpen, ja er staat in Romeinen 10vers 9
Als u met uw mond de Heere Jezus belijd en met uw hart gelooftdat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zilt u zalig worden!
Beste vraagsteller, veel wijsheid in deze moeilijke beslissing, ik begrijp je probleem heel goed. Wat ik persoonlijk ook heel belangrijk vind is dat je een gezin hebt, en dat het dus niet om het even is, waar ze onder zitten, en onder opgroeien. persoonlijk wil ik daar kerken, waar ik denk dat ook het beste voor mijn kinderen is.
Benthe
Ik zei in mn reactie, dat je min of meer van je zonde weet, maar dat is toch niet altijd zo. Denk aan Levi in het tolhuis, hij was bezig in de zonde, Jezus zei; volg Mij, en hij volgde Hem.
Er is geen enkele voorwaarde om te komen tot Jezus, Hij zegt in openbaringen, een ieder die WIL, neme het water des Levens om niet!
Nog een bewijs vanuit joh 5 vers 24
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, Wie Mijn Woord hoort en Hem gelooftDie Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
Een voorwaardelijke leer houd mensen bij de Heere Jezus vandaan, dat is verschrikkelijk, geloof God toch op Zijn eigen Woord!
Nog een tekst, die laat zien dat we niet op mensen moeten vertrouwen.
1joh5 vers 9, als wij het getuigenis van de mensen aannemen, het getuigenis van God is groter enz
ariehamelink
Beste Markusa en benthe
Kvraag me echt af welke kerk of prediking is volmaakt dan ? En over kerken gesproken al die gemeenten liggen buiten het paradijs toch ? .
Trouwens dat gedicht is kostelijk Maar is het maatgevend voor elke ware bekering .Wat ik er mee bedoel is dit evangelie begint met doorboorde oren dacht ik als voorbeeld neem ik nu maar een gesch uit het WOORD .
Neem nu bv het wonder van de genezen blind geborene HIJ roept tot JEZUS dan heeft HIJ van HEM gehoord[de prediking } en dan gebeurt dat wonder met hem JEZUS opent zijn ogen [horen en zien ] als je dit nu eens bedenkt
Vind je het dan niet opmerkelijk ja zelfs misleidend als op die avond de evangelist een bmunt neemt in de hand en roept wie wil het hebben of aannemen en let nu goed op een meisje vooraan stekt haar er naar uit enpakt dat muntje .En nu mijn vraag wat te denken als er nu eens allemaal doven en blinden in die zaal waren nu dat noem ik dus misleidend en dan haal je een tekst aan benthe van rom maar vergeet dus niet dat er staat in rom 10 vers 8 dat het het WOORD des geloofs is hoe zullen ze geloven zonder dat het hen word gepredikt [dus CHRISTUS prediken ] maar wat moet een dove en blinde met CHRISTUS doen ? .Bedenk dat is ZIJN ambts naam als profeet priester en koning .Nu terug naar die gesch in de bijbel als de godsdienst van die dagen hem gaat onderzoeken want in die zondaar waar een wonder mee is gebeurt daar komt de vrome godssdienst op af hoor .Wat zegt hij een ding weet ik ik was blind en nu zie ik snappen jullie dat nu .En dan later zoekt JEZUS hem weer op en dan vraagt hij wie iis het JHEERE dan opnbaart hij zich ik ben het .na dat hij eerst gezegt heeft hij is een profeet bessefen jullie nu dat HIJ als profeet zn genade werk doet als priester zich openbaart enzenz dus alles draait om openbaring jullie hg
Jaleco
@ markusa
Ook in de PKN kerk kun je ontdekt worden aan je zonde. Dat hoeft niet met het eindeloos bepreken van ' de weg', maar dat kan door bijvoorbeeld een preek over het lijden van de Heere Jezus. Op zo'n moment kan ene gemeentelid overtuigd worden met 'dit heb ik verdiend'
Zondekennis en vluchten tot Christus kan in één moment gaan (de moordenaar aan het kruis), terwijl de ander langer tobt met zijn zondekennis. Laten we van het laatste geen regel maken, want dan valt de moordenaar aan het kruis er ook buiten.
Jaleco
Overigens mogen we de Heilige Geest nooit scheiden van de Heere Jezus. Over Hem (de Heilige Geest) wordt gezegd: " Hij zal het uit het Mijne (Christus) nemen en het u verkondigen" " Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken" "Hij overtuigd van zonde omdat ze in Mij niet geloven". De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon.
ariehamelink
Jaleco Mooi dat je de moordenaar aanhaalt want die was verooordeelt toch tot die straf des doods aan het kruis Dan heb je iemad vermoord en dus de wet overtreden aleco En let ook nu op dart ben je een veroordeelde hoor en wie veroordeelt je dan ? Ja juist de rechter daar hang je dan de dood voor ogen dat is wat gweest jo .En waar valt nu de scheiding ? juist aan dat kruis dat word wel eens makkelijk vergeten vrees ik >Want dat is nu die vriije genade die enen moordenaar s die komt tot erkenning van zijn schuld vegeet dat dus niet hoor HIJ zegt wij zijn strafwaardig wij hebben het verdiend datt we hier hangen ,
Maar deze [CHRISTUS} die heeft niets onbehoorlijks gedaan .dus dat wist hij wonderlijk weet je het zien op JEZUS met het geloofs oog de schuld je toeeigenend en dan die wonderlijke je eeuwige zaligheid in dat antwoord van onze HEILAND .Weet je in zijn wonden te mogen blikken en dan die belijdenis door onze zonden die kosten de MIDDELAAR die wonden is dat dan geen zaak van openbaring door de GEEST ?
Jaleco
@ ariehamelink

Absoluut is dat een zaak van de Heilige Geest! Maar we moeten de Heilige Geest vrij laten om te werken in 5 seconden of in 5 jaar (Johannes 3). Laten we niet een ander oordelen of zijn bekering de juiste is (Mattheus 7:1), maar laten we voor Gods aangezicht beproeven of we zelf in het geloof zijn (Psalm 139:23/24).
Elke bekering is anders. Laten we geen liniaal gebruiken als we een ander horen spreken over Gods werk in zijn/haar leven, maar laten we klein worden om Gods grote daden te horen die in elk leven anders werkt. God is toch veel groter dan wij denken! Of je nu in de PKN zit of in de GGiN.
Iemand zei eens: "Met eerbied gezegd - God heeft geen kopieermachine. Kijk naar de natuur, elk blaadje is anders"

En we moeten niet doen alsof de Heilige Geest niet wil werken - dat Hij handelt naar willekeur. Wulfert Floor schrijft vaak in zijn preken: Jezus wees op aarde niemand af die Hem iets vroeg, behalve die man die wilde dat Jezus scheidsrechter was tussen hem en zijn broer om de erfenis te delen.
Elke keer vraagt Jezus aan de mensen die tot Hem komen: wat wilt u dat ik u doen zal? (Matth. 20:21, 20:32, Marcus 10:36; 10:51, Joh 5:6 etc.). Heere, dat ik ziende mag worden! Het geschiedde zoals u gewild hebt. Dat onze ogen geopend mogen worden! En Jezus, innerlijk bewogen zijnde met barmhartigheid, raakte hun ogen aan; en terstond werden hun ogen ziende, en zij volgden Hem.
Jezus, ziende dezen liggen, en wetende, dat hij nu langen tijd gelegen had, zeide tot hem: Wilt gij gezond worden?
De kranke antwoordde Hem: Heere, ik heb geen mens, om mij te werpen in het badwater, wanneer het water beroerd wordt; en terwijl ik kom, zo daalt een ander voor mij neder.
Jezus zeide tot hem: Sta op, neem uw beddeken op, en wandel.
En terstond werd de mens gezond, en nam zijn beddeken op en wandelde.

Als wij geloven dat God naar willekeur handelt en niet geloven dat Hij een Beloner is van hen die Hem zoeken, kunnen we net zo goed stoppen met bidden (Hebreeën 11:6).
Benthe
Beste arie hamelink,
Nee een volmaakte kerk ben ik nog niet tegengekomen, maar gelukkig wel kerken die zeer bijbelgetrouw zijn!
En u vertelt over de blindgeborene, laat ik daar juist tijdens mijn schrijven ook aan gedacht hebben!
Ik vind het juist zo mooi, als de Heere Jezus hem weer opzoekt, en Hij hem vraagt, gelooft u in de Zoon van God? De man als antwoord geeft, Wie is Hij dat ik in Hem geloven mag?, dat de Heere Jezus Zichzelf openbaart, zo eenvoudig, Ik ben het, en dan het antwoord, vd voormalig blinde man, ik geloof!!
Nergens lees iser iets over dat deze man zn zonde belijd, of last heeft van zn zonde. Ja ik heb wel eens een preek gehoord, waar het er gewoon ingelegd word. Zn blindheid word dat geestelijk blind enz.....
Maar kloppen doet het niet, als het zo was en zo belangrijk was, had het er vast wel bijgestaan.
Weet u, ik kom zelf uit ultra orthodoxe kringen, en zie nog dagelijks tot mn verdriet mensen oud worden, een kerkbank versleten hebben, en geen hoop hebben voor de eeuwige toekomst. Omdat ze nog steeds wachten of God ze misschien nog zal ontdekken.
Ik voel me daardoor soms echt verontwaardigd tegenover predikanten die mensen niet tot Jezus leiden, maar ze eerder ervanaf houden.
Paulus zegt: wee mij, als ik het evangelie niet verkondig, en idd, hoe zullen ze geloven als ze het niet verkondigd word! Een enorm zware verantwoordelijkheid, hoewel de mensen zelf ook schuldig zijn, omdat ze de leer vd kerk meer geloven dan Gods eigen onfeilbare Woord!
ariehamelink
Even voor alle duidelijkheid je gebruikt nu het woord willekeur daar bedoel je hopelijk toch niet mn reactie mee he want dat woord heb ik in iede rgeval niet in mn mond gehad laat staan bedoeld dus wie bedoel je met willekeur BIJ GOD is geen aanneming des persoons dat weet ik wel maar verklaar je nader over die willekeur en zeg geen zaken of dingen of geef in ieder geval niet de indruk alsof ik willekeur heb bedoeld vrije genade is geen willekeur maar verkiezing GODS in CHRISTUS en die verkiezing is niet afhankelijk van de mate of diepte van bv zonde kennis enz enz maar je leert ten alle tijden Waarvoor en waarom de BORG de schuld droeg en dus zo diep als we gevallen zijn in het paradijs zo diep leer je de oude adam kennen en ook die tweede ADAM als de schuld overnemende BORG alleen zo als ZIJN ziel zich tot een schuldoffer gestelt zal hebben zal hij zaad zien en bedenk dan ook HIJ is het altaar maar ook het offer
Benthe
Nog even een toevoeging
Idd alles word gewerkt door de Heilige Geest, Hij werkt het willen en het werken. Ookhet werk van de Heilige Geest word vergeleken met de wind, je hoort Zijn geluid, maar weet niet waar hij van komt of heengaat.
ariehamelink
dat laaste antwoord is aan benthe hoor en willekeur man laat dat woord aub achterwege en jaleco wonderlijk niet dat je allebei aan hetzelfde denkt .
Jongen het is zo pressies zoals je het vewoord hoor ik ben integen deel helemaal niet opgevoed in refo strict gerf kringen Maar in socialistische en jo k heb heel veel toestanden meegemaakt toen GOD me stilzette als die verloren zoon met mn pakkie dat naar de zwijnen draf nof g stonk ging ik terug tot die hemelse vader ik was gedoopt maar dood en zoals die HEMELSE VADER me trok en in ZIJN armen sloot dat vergeet ik nooit meer jo ik had geen driedelig zwart aan hoor en nu ook niet Maar ja dan begint de strijd he tegen de wereld denk je dat ? tegen de godsdienst in de kerk tegen die brave oudste broer die zo degelijk en netjes bij vader bleef maar een vijand bleek te zijn van die genade aan zn broertje bewezen en dat is nog echt niet veranderd hoor hg en GODS zegen jaleco en sterkte in de strijd hoor
ariehamelink
ik zie dat ik een foutje heb gemaakt waar ik benth bedoel dat is dan jaleco en andersom hoor exusse daarvoor
Benthe
Ik weet niet precies wat u bedoeld, maar het woord willekeur heb ik niet gebruikt. En jammer dat u er niet op ingaat wat ik schrijf.met alle respect voor uw bekeringsweg, maar dat mag en kan nooit norm zijn voor een ander!
markusa
@Benthe

Natuurlijk zijn er onderscheiden wegen, maar laten we niet over de ellendekennis heenstappen. Ellende, ellende + verlossing, ellende + verlossing + dankbaarheid leert ons de Catechismus. De volgorde is niet voor niets zo neergezet.

ik citeer 3 grote theologen uit het verleden, inclusief de verwijzingen naar de documenten waaraan ik hun uitspraken heb ontleent. Wie ben ik om zoveel licht over Gods heilsorde te hebben.. Hun -volledig bijbelse- geloofsleer gaat veel verder dan hier en daar een tekst uit de bijbel te trekken.. Laten we ze daarom lezen en van hun woorden leren.

"Als u met uw mond de Heere Jezus belijd en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden!"

Dat geloven met het hart wordt door Gods Geest gewerkt. Door genade. Dat is iets anders dan met je verstand weten. Het gaat erom dat je je zonden -door de werking van de Heilige Geest- gaat zien zoals je ze nooit eerder zag. We zijn misdadigers die niets goed kunnen doen. Niemand. Onze beste werken zijn met zonde bevlekt. De zonde is afschuwelijk. Jezus wordt onmisbaar. En als de Middelaar zich dan openbaart en wij hem door genade aannemen is dat een wonder!

Dordrecht is daar heel helder in:

Dordt h3 p11
"De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben."

Dordt, art3 p3:
Overzulks zo worden alle mensen in zonde ontvangen, en als kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde. En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zichzelven tot de verbetering daarvan schikken, zonder de genade des wederbarenden Heiligen Geestes.

Dordt, art3 p10
Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn , hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt,; maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt, opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen, Die hen uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, en opdat zij niet in zichzelven, maar in den Heere zouden roemen, gelijk de apostolische schriften telkens getuigen.
ariehamelink
Dat klopt benthe ik vergiste mij maar ik wilde een stukje getuigenis geven en als je mn reacties goed leest dan stel ik mijn bekering helemaal niet tot norm maar wel vind ik dat er met een bekering een orde is dat is wat anders dan mijn weg tot norm stellen dat vat je verkeerd op denk ik wel is er een afkeer van de wereld in welke vorm dan ook hetzij de kerkelijke of de wereldse in de wereld zijn lelijke doden en in de kerk mooie of nette .Wie t vat die vat het Maar wat wil ik nu duidelijk maken de inkeer de afkeer en de toekeer tot GOD want zoals we geboren worden zijn we allen geestelijk dood Wat zei de hemelse VADER deze mijn zoon was dood let op wel een zoon dus he gedoopt en de beloften ontvangen enzenz Maar zegt GOD HIJ is weder levend geworden in dien zin moet elke zondaar van dood levend gemaakt worden toch dat is geen bekrings weg alleen maar levendmaking door GOD GEEST geestelijk blind daar hebbn we het toch over gehad dat is een gebeuren van een split second levend gemaakt worden is geen weg maar zet je op de weg des levens jo hoop dat je het nu wat begrijpt zo niet gaan we gerust verder hoor ik vind het fijn met jullie te praten op deze manier god szegen ook hoor
ariehamelink
Markuza mooi dat je de dordse regels aanhaalt maar als dat alleen een begrip zou blijven en dat bedoel ik niet personelijk naar jou toe maar hij dikwijls spreekt men over de dordse leeregels en laat die buiten het personelijke geloofs leven staan hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ik heb eens een preek gehoord van een dominee op een bandje van mn vader van ds l vroegindewey .
En weet je wat die zei Als het WOORD je niet ontmaskert in je eigen gerechtigheid of anders gezegd in je eigen ik en je bent nog niet gebeten door die slangen bv [in de woestijn ] en je hebt dat gif der zonde nooit gevoelt hoe zou je dan op die verhoogde slang kunnen zien tot genezing [de zonde een dodelijke kwaal ] en wat het HEM koste in zn vernedering en verhoging maar als dat bloed des kruises op je hart is gesprenkelt hoe kun je met zon verhoogdeZALIGMAKER dan nog ooit verloren gaan dat is wat ik noem een gunende prediking en geen leestellig begrip dat is het wonder dat doden horen de stem van de levende GOD adam waar zijt gij en elke preek en dit meen ik van harte .wie op die verhoogde slang CHRISTUS heeft mogen zien door genade en geloof die heeft het al die onzin van zien is nog geen hebben daar sta je het evangelie in de weg en wee als je een van die klientjes veracht o wat een nood in de kerken .De geestelijke lieding ontbreekt vaak in z sommige preken wat staat er van prtrus broer meen ik en HIJ leide HEM tot CHRISTUS als profeet prieste en koning hoopp dat je nog meer reageert zodat we nog even doorgaan hg en GODS zegen
Jaleco
@ ariehamelink

Het is maar net hoe je het bekijkt. Elke bekering is een Godswonder en 100% Gods werk. Er zit niets van ons bij! God eist bekering en geloof wat wij niet kunnen geven. Maar dat is niet het einde. Want God wíl het geven wie Hem erom vragen.
Bekijk de verkiezing niet zó van: God is vrijmachtig en je moet maar afwachten of je in je kraag wordt gegrepen... maar: bij mij is er geen mogelijkheid, ik lig voor eeuwig verloren. Maar: bij God zijn alle dingen mogelijk! Als het aan mij lag, was ik niet gered. Maar aangezien ik uitverkoren ben en in Zijn boek sta, kan ik daar niet meer uitgeschrapt worden (hoe slecht ik ook ben).
De Banier heeft een mooi boekje uitgegeven over de verkiezing, 'Bron van troost' (Voetius).
Benthe
Markusa, het is dus Gods Woord plus formulieren
Nou nee, ik hou me liever aan Gods Woord alleen! Hoewel ik daarmee niet zeg dat er prachtige dingen in staan, zoals ook zondag 7 en 23 over het geloof! Maar verder zijn ze absoluut niet bindend en ik denk dat de schrijvers dat ook nooit zo bedoelt hebben
ariehamelink
Dank jaleco voor de tip van dat boekje ik kon het nog niet ga het zeker lezen
Voetius spreekt mi9j ook erg aan ken je zijn boekje geestelijke verlateingen echt byzonder ook maar dat is al oud hoor hopelijk word het nog een opnieuw uitgegeven mar wil je nu echt eens wat lezen over een levende CHRISTIN uit engeland dan moet je eens dit lezen van Ruth Bryan een levende brief van CHRISTUS de titel is koren van Boaz akker hierin lees je het leven met CHRISTUS uitgegeven bij brevier in kampen in dit boek word JEZUS geert in wat HIJ leed en deed van harte aanbevolen