Ongelooflijke zaken in refowereld

Ds. J. van het Goor / 1 reactie

Vraag

De laatste tijd gebeuren er in de refowereld zulke ongelooflijke zaken. Denk aan discussie over het wel of niet lezen van de SV met uitleg. Het verdacht maken van de (na)bouw van de ark van Noach. Met beide initiatieven was ik ontzettend blij. En dan de ander op een gruwelijke wijze verketteren! Er is ongelooflijk veel aandacht voor het materiële. En waar is de liefde onderling en het geloof in Christus gebleven? In mijn werk ontmoet ik bijna alleen onkerkelijken en ongelovigen. Ik durf hen tegenwoordig bijna niet meer uit te nodigen om eens een kerkdienst of bijeenkomst te bezoeken. Waarom is dit toch allemaal! Ik weet het niet meer. Is het niet tijd om als christenen te laten horen hoe ontzettend veel pijn dit doet. Excuses maken aan alle mensen wereldwijd die aan de 'kerk' hebben geleden? Het is toch ontzettend dat wij als christenen een blokkade en een sta-in-de-weg zijn voor niet christenen, maar ook voor onze eigen jongeren?

Antwoord

Beste briefschrijver/-ster,

Deze cri de coeur is ook mij uit het hart gegrepen. Waar maken wij ons toch druk om; het is alsof dingen zoals je ze benoemt van eeuwigheidswaarde zijn. We steggelen er over en helaas, helaas, we verketteren elkaar soms ook over dingen die van enorm ondergeschikt belang zijn. Het zal toch niet een grote leegte verraden, die we dan maar opvullen met dit soort zaken? Wat is er mis mee, dat we ons een voorstellingsvermogen kunnen maken van de Ark, waaraan nog andere educatieve zaken nu zijn verbonden en iets naar voren komt van Gods wijsheid op alle terreinen. En wat de Bijbel betreft... is het van belang dat we de oudste versie van een vertaling hebben of een betrouwbare vertaling die leesbaar is en gelezen wordt, zeker door onze jongeren. Want laten we ons er niet op verkijken, dat veel jongeren weinig of geen Bijbel lezen omdat ze het lezen al niet begrijpen; laten we ons inzetten om dat obstakel weg te nemen. Wellicht dat we zo overtuigd zijn van alleen ons eigen gelijk, dat we daarom geen uitleg van anderen dulden. Inderdaad een intens triest en misschien wel ten hemel schreiend gebeuren in de (ik kan het niet anders zeggen) gereformeerde gezindte..

Als je de advertenties ziet en nogal wat christelijke bladen, dan blijkt dat wij ook heel erg materialistisch ingesteld zijn. Wij, schrijf ik, daar hoor ik ook bij... We zijn met onze hoogmoedige houding niet erg uitnodigend voor de mensen die (dreigen) af (te) haken. Toch zou ik zo iemand maar meenemen, al mag/moet je dan misschien helaas wat selectief zijn waarheen je iemand mee naartoe neemt. De Heere werkt via wonderlijke wegen.

Wat betreft excuses maken... Als we menen in ons gelijk te staan, zullen we geen excuses maken. Doe dat dan maar persoonlijk in voorkomende gevallen, want we hebben ons als kerken en christenen hierin zeer ongeloofwaardig gemaakt. Helaas kunnen kerken en christenen sta-in-de-weg zijn. Laat dat van jou en mij dan niet gelden, maar wees een lichtend licht en zoutend zout, werkelijke ‘smaakmakers’, zoals de Heere ons bedoeld heeft. Spreek en getuig van Hem. Als wij het niet doen, wie dan wel? Laat liefde tot de naaste en het geloof in Christus centraal staan in ons leven. Dat werft, want daar wil de Heere werken.

Verbonden in Christus,
Ds. J. van het Goor

Tags in dit artikel:

christenenreformatorisch
1 reactie
ariehamelink
Is het echt zo ongelooflijk? wie dat wereldje kent is er al teveel aan gewend vrees ik dat er zo veel verscheidenheid en gescheidenheid is .U mag het anders zien maar k vrees toch dat er weinig respect is soms voor en met elkaar .
En terecht mekt de vragensteller op dat men elkaar beoordeeld en de maat neemt wat betreft de bijbel vert enz enz .
Als je nu bedenkt dat er altijd weer nieuwe vertalingen blijven komen denk maar eens terug ,toen pas de nbg vertaling ontstond hoeveel kritiek daar op was .en nu dan de BIJBEL met uitleg wat is er op tegen ? om die voor studie enz te gebruiken Je mag evengoed je eigen voorkeur hebben bv voor de stvert en dan zeker de kantekeningen die zeer duidelijk zijn lijkt mij .
Kijk je mag bezwaren hebben tegen bepaalde teksten die mi soms tekort doen bv noem ik bij de herz st vert het woordje goedertieren heid wat soms geheel anders word ingevuld En naar gelang je zelf in je geloofs beleving dat mist kan je dat verdrieten .
Maar daarom mag je geen mensen afstoten en alles maar bij het oude willen houden zonder een greintje bewogenheid met je naaste en in je eigen paroschie allerlei bijeenkomsten via stichtingen houden voor een bepaalde vert vertalen blijft altijd vertalen ook de st vert heeft schuin gedrukte invoegingen .En ik weet heb het zelf ondervonden afgeserveerd te worden op bij zaken en inderdaad de dode vormelijke godsdiest in driedelig zwart kan met droge ogen de buurman voorbijlopen als hij op zondag zn auto staat te wassen o er zoveel wat alles lijkt een skelet van degelijkheid Maar geen giunning voor die in de heggen en steggen leven dus vragen steller je hebt helaas gelijk