Partner kijkt graag naar porno

Ds. A.A.F. van de Weg / 12 reacties

Vraag

Ik kamp al een tijd met dit probleem, maar heb geen idee hoe ik hiermee om moet gaan. Mijn partner kijkt graag naar porno en doet daar dan soms ook graag de 'handelingen' bij. Ook meldt hij zich aan op datingsites en zet zichzelf neer als single en zoekt naar een 'flirt'. Ik heb erover gesproken met hem en vroeg hem wat hij nou eigenlijk wilde en zocht. Zijn antwoord was dat hij het niet wist en tevreden was met mij. Maar het gaat van kwaad tot erger. Tegenwoordig weigert hij mij en gaat vervolgens over op porno, zodra ik in bed lig met tranen op mijn kussen uit wanhoop! Ik heb hem vaak vergeven (God vergeeft mij keer op keer voor zonde die ik bega), maar deze strijd maakt mij moe. Mijn energie raakt op en dus komt de frustratie opspelen. Maar onze baby lijdt daar wel onder, want die voelt het en dat merk je goed aan hem! Ik ben zwaar gebroken en weet bijbels gezien niet meer hoe ik hiermee moet omgaan.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat een intense en zware problematiek. Op afstand vind ik het lastig concrete hulp te bieden. Mijn primaire reactie is: naast bekering is er professionele hulp nodig om je man te helpen. Hij zet jullie huwelijk op het spel en zijn gedrag trekt bovendien een zware wissel op het gezinsleven. Dat je je “zwaar gebroken” ervaart, zegt genoeg. Slechts met externe hulp van Boven en van derden kan er uitzicht geboden worden op voorzichtig herstel. Maar wat is veel vertrouwen bij jou beschadigd!

Ik adviseer je om dit te delen met je eigen predikant, of om een privemail naar mijn adres (via Refoweb; vragen@refoweb.nl) te sturen. In overleg kan dan gekeken worden of en hoe er professionele hulp geboden kan worden.

Veel sterkte in de Heere, voor Wie geen ding onmogelijk is!

Met een hartelijke groet,
Ds. A. van de Weg

Tags in dit artikel:

porno
12 reacties
andrew
Ik vraag me af of porno kijken een mannenprobleem is of dat ook vrouwen er wel naar kijken, maar dit nooit durven toe te geven?

Maar als je partner op datingsites gaat staan, dan is die gewoon aan het vreemdgaan, dus zou ik zeggen zoek maar een ander.
VrouwkeZondernaam
Zoek echt hulp! Als je partner niet wil desnoods alleen voor je zelf!
Ik denk aan Stichting De Vluchtheuvel, ABConsults of iets anders wat daar op lijkt.
Héél veel Sterkte!
wijnand
Dat is echt heftig en deed mij denken aan dit stukje op deze website: http://levendenstromendwater.blogspot.nl/2015/05/in-de-slaapkamer-kan-jezus-erbij-zijn.html

De vraag is: is je man een christen? en een tweede vraag: wil je man zelf stoppen met porno of niet? Als hij wil stoppen en hij is christen zijn er wegen zoals A van de Weg aangeeft. Als hij wil stoppen en geen christen is, dan ligt daar een eerste stap. Als hij geen christen is en niet wil stoppen, dan zit je in een heel lastig parket en is het inderdaad verstandig om hulp te zoeken bij je lokale gemeente of via andere christenen die vaker met dit soort problematiek hebben gestreden.
Kvsonneke
Heftig hoor! Heb zelf heel veel gehad aan de partnergroep op internet 'kostbaar vaatwerk', info, forum, gespreksgroepen, ontmoetingsdagen, je kunt kiezen wat bij jou past en waar jij behoefte aan hebt...
Veel sterkte en kracht toegebeden, geef je grens aan, voor jezelf en voor jullie kindje! Maar dat is zoo moeilijk... ik bid voor jou en vele andere partners (vrouwen èn mannen!) om Zijn kracht en nabijheid! Dat je in zijn armen mag vluchten op die ondraaglijke momenten...
Svw
Wat moet je je ellendig voelen! Vraag of de Heere hem de ogen wil openen! Ik zou hem ook gewoon voor blok zetten en zeggen dat hij moet kiezen tussen jou en je kind en hulp zoeken voor zijn gedrag en probleem of anders dat je een poos weggaat omdat je het niet meer ziet zitten en de spanningen ook voor je kindje te veel worden. Als jij niet duidelijk bent denkt hij dat hij wel gewoon door kan gaan. Laat hem merken hoeveel verdriet je ervan hebt, en zeg tegen hem dat je voor hem bid!
AHHK76
Lieve vriendin,
Wat een eenzaamheid, pijn en strijd ervaar je! Dit doet zoveel met je...
Er zijn helaas veel vrouwen die met deze dingen worstelen. Ik sluit mij aan bij het antwoord en de andere reacties. Voor informatie bijv. over hoe je grenzen kunt stellen, kun je artikelen lezen op www.kostbaarvaatwerk.nl
Voor lotgenotencontact is daar ook een gesloten anoniem forum. Daar bemoedigen en adviseren de vrouwen elkaar over hoe ze met de situatie om kunnen gaan.
Verder hebben jullie zeker hulp nodig en als jouw man nog niet mee wil, ga dan eerst alleen.
Je mag mij ook gerust mailen, want ik heb hier helaas ook ervaring mee.
Laat dit niet gewoon zo verder gaan, want het verandert niet vanzelf!
Veel sterkte toegewenst!
Groetjes van Heleen (ahhk76@gmail.com)
moedervan2
Ik zou zeggen: zet er eerst maar eens een goed filter op! Dat schermt al veel af! Waarschijnlijk zal je man het niet willen maar ik zou het gewoon doen. Dat dit al lang zo gaat vind ik echt ongehoord. Als je man zegt van jou te houden, moet hij zijn probleem toegeven en samen op zoek gaan naar een oplossing.
Porno stompt af want als vrouw kun je nooit aan zoveel prikkels voldoen. Porno is verslavend, goedkoop en zondig!

Plan een gesprek met je man en zeg dat dit gewoon vreemdgaan is, dat je nu echt ook klaar bent met deze zaak. Dat er aan een oplossing gewerkt moet worden, dat je anders niet met hem verder kan. Jou weigeren en daarna verder gaan met porno, het is gewoon vreemdgaan. Ik merk ook weinig van strijd bij je man, weinig verdriet over de zonde. Hoe kan hij! Ik zou heel boos zijn, kom eens op voor jezelf, voor je gezin. Dit mag en hoef je niet te pikken!
mortlach
Wat een ellende. Het moet zeker worden aangepakt, want zo kun je als gezin niet verder.

Dat gezegd weet ik niet of een filter de juiste weg is. Het lijkt misschien een goede oplossing, maar een alcoholist zijn bier afpakken, blijkt de zaak in de praktijk vaak alleen maar erger te maken. Zo vast ook met dat filter. Het pakt het symptoom aan, maar de onderliggende oorzaak blijft liggen.

Nee, het is van zeer groot belang dat je man gaat inzien dat hij moet veranderen, en dat hij dan ook WIL veranderen.
andrew
Maar ja, geef eens goede tips!

Wat simpel is tegen een alcoholist te zeggen, gewoon niet meer drinken en tegen een pornoverslaafde te zeggen, gewoon niet meer kijken. Maar ja zo schijnt het niet te werken.
M71
Tja, wat een moeilijke situatie. Als buitenstaander denk ik: dit heb je veel te ver laten komen! Je bent te vask over je grenzen heengegaan, en hij nog vaker over jouw grenzen! Heb altijd gedacht: dit kan me 1 x overkomen dat ik hem zou betrappen hierop, en dan maak ik hem heel gauw duidelijk: ik vergeef je dat je nu aan t vreemdgaan bent, de eerstvolgende x kun je gaan!
Maar blijkbaar gaat dat dus niet zo. Toch denk ik echt dat de verandering nu bij jou vandaan moet komen. Zolang jij niets doet, gaat dit door, en wordt het erger. Ik denk aan een bekende van mij, haar man was verslaafd aan gokken en drank. T veranderde nirt, hij ging ook niet naar therapie. Toen ging zij op therapie en heeft daar geleerd hoe haar gedrag het in stand hield. Dat ze niet sterk genoeg was om het te stoppen. Ze leerde hier haar grenzen aan te geven. Maar ook leerde ze dat niet alleen zij, maar ook haar kinderen de dupe er van werden. Zij kon vervolgens hier zo goed mee omgaan, hem zeer kort houden wat geld betreft etc, dat hij uiteindelijk ook in therapie is gegaan. Het gaat nu gelukkig al weer jaren goed.
Vecht voor jezelf, je baby, en voor je man. Je helpt hem niet door zo verder te gaan. Je helpt elkaar door nu te veranderen. Ik denk dat je hier professionele hulp bij moet hebben! Die je leren hoe te handelen! Veel sterkte!
AHHK76
Het is waar dat als de vraagstelster niet verder in actie komt, er waarschijnlijk niets gebeurt/verbetert... Maar deze vrouw heeft niet stil gezeten! Ze heeft met haar man gepraat, hem vergeven enz... Nu is ze ten einde raad! Het gebeurt wel vaker voor dat de porno, zelfbevrediging enz. een vervanging worden van het echte leven. Deze man leeft in een schijnwereld, waar hij op een makkelijke bevrediging lijkt te vinden van zijn behoeftes. Het heeft alleen niets meer met liefde te maken en ook niet met trouw aan zijn eigen vrouw... Dat is heel verdrietig. Voor de vraagstelster is het ook moeilijk om hier met anderen over te praten omdat het een intiem onderwerp is. Toch hoop ik dat ze het wel gaat doen en dat er zo verandering komt. Maar zelfs al doet de vraagstelster er alles aan om een verandering teweeg te brengen, dan is het nog niet gezegd dat de man mee gaat werken aan hulpverlening en verandering.
Ik hoop en bidt dat het wel zal gebeuren, het is mogelijk!
markusa
Internet is een open riool, en elke belemmering om porno te kijken is er één. Dus ik zou snel gefilterd internet nemen.