Geesten opgeroepen

Ds. J.J. Tigchelaar / 1 reactie

Vraag

Als God net zo gemeen is als de mensen die Hij maakt (van binnen, niet van buiten), waarom zou ik Hem dan in mijn leven willen? Ik heb een vriend die zich bezig houdt met wicca en zo. Hij beweert dat hij visioenen heeft. Toen zag er nog niets slechts in, maar op een avond toen we geesten wilden oproepen (er waren nog twee andere vriendinnen bij) zei hij dat er iets kwaad op mijn kamer was. Hij had angst en ging naar beneden. Ik was natuurlijk boos en riep hem terug. Toen hebben we de geest zogezegd verbannen. Later moest een vriendin eerder naar huis en ik ging haar uitwuiven. Een andere vriendin en die wicca-vriend bleven alleen achter op mijn kamer. Later hoorde ik van mijn vriendin dat hij vreemde taal op mijn bed sprak en een hele angstaanjagende blik in zijn ogen had. Ik twijfel. Is hij bezeten? Of gewoon een totale freak? Ik heb nu alle contact met hem verbroken en zie hem alleen soms op school.

Antwoord

1. Wat is je vraag eigenlijk? Je begint met de overweging waarom je God in je leven zou willen, als God gemeen zou zijn. Verderop zet je een vraagteken bij het gedrag van je vriend, is hij bezeten of een totale freak?

2. Op het eerste kan ik eenvoudig antwoorden. Het is niet de vraag of jij God in je leven wilt hebben. Het is geen keuzeprogramma. God heeft je geschapen, houdt je tot nu toe in leven, spreekt tegen je in Zijn Woord en heeft in Christus Jezus zijn liefde voor de wereld en de mensen laten zien. En Hij wil dat je Hem als Koning erkent en dient. Daar is niets gemeens aan.

3. Dat mensen, Zijn schepselen, ik en jij niet uitgezonderd, zich vaak slecht en raar gedragen dat is wel duidelijk, ook in het verhaal van jouw belevenissen. Dat is de schuld van de zonde, het nalopen van de satan met al zijn tricks. Je bent niet geschapen als een steen of een stuk hout maar als mens met de mogelijkheid en vrijheid om de verkeerde kant op te lopen, ondanks al Zijn waarschuwingen. En dat heb je gedaan!

4. Waarom was je zo dom om te spelen met dingen die je niet begrijpt en niet aan kunt? Had je gedacht daar iets goeds van te krijgen. Je gaat toch ook niet met vrienden en vriendinnen zwemmen in een bad met krokodillen en piranha’s?  En wanneer je het wel doet en het loopt mis, krijgt God dan de schuld?

4. Nu de tweede vraag: Is je vriend (is hij dat werkelijk?) bezeten of een freak? Ik weet het niet, trouwens maakt dat voor jou in je omgang met hem enig verschil? Heeft hij je als een goede vriend gelukkig gemaakt?

5. En heb jij je als een goede vriend ten opzicht van hem gedragen? Waarom heb je hem niet gewaarschuwd zich niet in te laten met demonische zaken? Waarom heb je je kamer voor dit soort gevaarlijke en zondige praktijken beschikbaar gesteld? Dacht je dat je een geest -of wat het is- zomaar kunt verbannen? Uit het vervolg blijkt dat jullie dat niet gelukt is. En dat is te best te begrijpen. Het is net als verslaving aan drank, drugs of egocentrische seks, daar kom je ook zomaar niet van af.

6. De boze en zijn trawanten laten zich zomaar niet weg jagen. Hij is als een brullende leeuw ( 1 Petrus 5:8). Alleen door gebed en geloof, dat is vertrouwen, in God kun je weerstand ontvangen. Wie hier een spelletje van wil maken moet maar eens Handelingen 19:13 en volgende lezen.

7. Het leven is geen spelletje, geen speeltuin, geen experimentenwinkel, maar een leerschool om van het verkeerde en al verleidingen te leren afzien en tot eer van God te leven. Dat is niet het volgen van eigen plannetjes en eigen inzicht . Je moet en je mag een discipel, een leerling, van Hem worden, luisteren naar Hem, vastgehouden door Hem, gereinigd en vergeven door Hem. Het ga je goed op die weg.

Ds. J. J. Tigchelaar

Tags in dit artikel:

geestenoccultwicca
1 reactie
CeesvanBeek
Besten vragensteller.

In aansluiting het antwoord van dominee Tichelaar heb ik hier een weblink naar een blogpost over buitengewone gevaarlijke handelingen met de machten uit de duisternis: http://levendenstromendwater.blogspot.nl/2015/06/de-brullende-leeuw-achter-charlie.html

Je hebt je ingelaten met het rijk van de boze, met de duisternis van satan en zijn demonen. Dat is levensgevaarlijk voor je ziel die daardoor voor een deel of het kan ook geheel onder hun directe invloed is gekomen.

Altijd zul je, als je je daarmee hebt ingelaten en/of erbij aanwezig bent geweest, tol gaan betalen. Die machten en demonen laten je niet zomaar los. Dit is alleen te verbreken na schuldbelijdenis, vernedering en berouw in de Naam van Jezus.

Als jullie, en met jullie bedoel ik je vriend en twee vriendinnen, hulp nodig hebben dan ben ik er voor jullie.

Met hartelijke groet.

Cees van Beek
Genemuiden
levendenstromendwater@gmail.com
en zie verder bereikbaar via alle sociale media op mijn blog: http://levendenstromendwater.blogspot.nl/