Huis openstellen voor asielzoekers

drs. F.W. den Boef / 16 reacties

Vraag

Als je op dit moment je huis openstelt voor asielzoekers dan zegt de Nederlandse overheid dat dit niet hoeft, want ze zoeken grotere opvangmogelijkheden. Wat zou er gebeuren als we als christenen een initiatief lanceren waarop mensen/gezinnen zich aan kunnen melden om een asielzoeker (of twee, of een gezin) in huis te nemen? Gewoon niet te ingewikkeld. Website in de lucht. Mensen melden zich aan. Gaat alleen nog maar over bereidheid. Als we 5.000 adressen (bijvoorbeeld) bij elkaar hebben, bieden we deze aan in Den Haag of aan het COA. Ben benieuwd.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat een mooi initiatief. Hartelijk mee eens. De vluchtelingencrisis vraagt om een antwoord, ook van ons. Laat deze stakkers niet in de steek. Mooie gelegenheid om te laten zien dat je echt iets om je medemens geeft.

Ik hoop dat ik geen gelijk heb, maar ik ben er wel een beetje beducht voor dat velen in refokring - vooral de ‘gevestigde orde’ met de mooie huizen en de dikke auto’s- dit openlijk of bedekt zullen afkeuren. Wat zijn we op ons eigen gemak gesteld, nietwaar? En de excuses om vooral toch maar niets te doen, zijn er te over:  “De overheid faalt, die moet het maar oplossen, wij hebben het probleem niet veroorzaakt,  laat die lui ophouden met vechten en hun eigen land opbouwen. Door ze op te vangen bevorder je de toestroom, je haalt jezelf een hoop problemen op de hals.” En ga zo maar door. Maar ondertussen het gaat wel om medemensen. Wie is mijn naaste?

Ik denk wel dat het goed is om een soort centrale sturing te hebben: alleen als je zorgt voor coördinatie kan het goed gaan. Ook moet je vooraf een aantal ‘spelregels’ opstellen: waar bind je je aan als je je huis openstelt, voor hoe lang, e.d. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat vluchtelingen zo maar weer op straat gezet kunnen worden. Ook moet je zorgen voor enige begeleiding van mensen die hun huis openstellen. Kortom: bezint, eer ge begint.

Met vriendelijke groet,
Mr. Fred den Boef

drs. F.W. den Boef

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Leusden
  • Status:
    Inactief
16 reacties
hans0166
het idee is niet zo nieuw maar je hoort er erg weinig van, er is veel geld gemoeid met dit onderwerp... dan kun je wel raden wat er zoal gebeurt.

zomaar een paar stukjes van nog niet zo lang geleden:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3954573/2015/04/14/Vluchteling-in-huis-nemen-Beter-van-niet.dhtml

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/31674_vluchtelingen_thuis_opvangen_steeds_normaler/
Jourtje
Voorzichtig graag!
Bedenk dat je iemand (of meerdere personen in huis haalt met een totaal andere achtergrond, cultuur en religie. Onderzoek wat de gevolgen daarvan kunnen zijn en neem een heel weloverwogen beslissing!
Hoe sympathiek dit idee ook lijkt, het kan onbedoeld zo faliekant verkeerd uitpakken en zorgt dan voor meer ellende dan geluk!
Spontaniteit is in dit geval meestal niet goed. Misschien beter als je samen met anderen iets organiseert om de nood te lenigen. Mooi voorbeeld hiervan is hoe mensen spontaan gingen helpen op Lesbos en Kos - zie www.bootvluchtelingen.nl Dit is uiteindelijk ook voortgekomen uit spontaniteit, maar is op een goede manier georganiseerd, samen met anderen en door weloverwogen beslissingen.
Lees ook de artikelen via de link in de eerdere post (hans0166)!
Nomad
Bedankt voor uw antwoord meneer den Boef. Helder! Ondertussen ben ik ook iets verder. Heb contact met het COA. Zij geven aan dat er geen behoefte is aan opvang voor nieuw ingekomen asielzoekers.
Wel aan ruimte voor de (ca. 12.500) mensen die vergunninghouder zijn. Zij hebben dus een verblijfsstatus.
Voor deze mensen zou ik graag iets willen organiseren. Het COA zoekt grote opvangplekken/ruimtes. Ik wil eigenlijk toe naar een (gedeeltelijke) gastgezin-opvang.
Daar het mensen met een verblijfsstatus betreft heb je geen probleem met juridische procedures op het gebied van wel/geen verblijfsvergunning.
Wat zou het geweldig zijn als van de 2,5 miljoen christenhuishoudens er 0,5% bereid is om iemand in huis te nemen voor een jaar.
Dan hebben alle 12.500 mensen die wettelijk hier mogen blijven een dak boven een hoofd. Ook leren ze op een natuurlijke manier hoe we hier leven.
Natuurlijk kleven er risico's en gevaren aan. Maar die hebben we nu ook.
Wat een gebaar zou het zijn om 5.000 adressen te kunnen overhandigen!! Ik heb me laten vertellen dat er ongeveer 2000 kerken zijn in onze achterban. Kunnen wij er 2,5 per kerk onderhouden/plaatsen/verzorgen?
Mooi voorbeeld van participatiemaatschappij.
handelingen2_21
wow, prachtiog als we zo de verdrukte en vluchteling zouden kunnen helpen. het hele OT het uit: onze God is een God van de onderdukte, wees etc. in het NT is het niet anders - Matt 25 - en natuurlijke de SP'er onder de bijbelschrijvers: Jakobus!
hans0166
@ Nomad

zo als ik je reactie lees denk ik dat je je hoofd eens uit de roze wolk moet trekken en naar de werkelijkheid kijkt. Het COA zal hier niet aan meewerken omdat ze zelf belanghebbende zijn bij het opvangen en hier een bom duiten door ontvangen. Daarom willen ze alleen grote opvang en dat zélf in handen houden.
Voor het opvangen van andere culturen en mensen met de oorlog in hun hoofd is meer nodig dan een christelijk gezin. Voor je het weet zit je met de allergrootste psychische problemen opgezadeld waar je geen kant mee uitkan.
2 per gezin is ook niet realistisch, gezinnen maar opsplitsen?..opa en oma in Groningen en broer en zus in Vlissingen? ... of bij elkaar in de straat zodat één opvanggezin constant 10 man over de vloer heeft? Ik geef het je te doen. Het is echt zo eenvoudig niet te regelen. De bedoeling is goed, maar werkt niet.
Nomad
Tja.. ik begrijp wat je zegt. Begrijp ook wel dat mijn voorstel als heel idealistisch gezien wordt. En wat die roze wolk betreft: Als we allemaal blijven denken in problemen en obstakels gebeurt er niet veel.
Ook al zou mijn idee de opstap zijn tot een bredere maatschappelijke discussie over hoe we hier mee om kunnen gaan, dan is er al winst.
Ik probeer een andere zienswijze levensvatbaar te maken. Het zijn geen twaalfenhalfduizend mensen die voor jouw of mijn deur staan: Als we uitgaan van 2.500.000 christelijke gezinnen dan staat er bij jou en mij 0,005 asielzoeker voor de deur. Iemand die al toegelaten is en een verblijfsvergunning heeft
Nomad
En wat het COA wil : Volgens mij is het COA een overheidsinstelling die uitvoert wat de overheid ongeveer wil. Natuurlijk zullen zij hun eigen agenda hebben. Ook financieel. Maar wat als we daar gewoon een ordner/usb-stick/website met 5.000 adressen aanbieden?
Nomad
En wat betreft de gedachte over wat deze mensen nodig hebben in verband met hun psychische gesteldheid (trauma's e.d.). Je hoort mij niet zeggen dat we dat als gezin moeten oplossen.
Maar nu komen deze mensen ook ergens terecht...of niet. Dit los je niet op door de deur dicht te houden.
En natuurlijk bemerk ik die angst voor wat als ook bij mezelf maar weet niet of dit een christelijke voedingsbodem is.
Dan kom je in een soort verhaal van een zeker mens die van Alleppo naar Homs reisde. En in moordenaarshanden viel. En vluchtte met zijn gezin of wat daarvan over is.
Mijn vraag aan mijzelf en jou en eigenlijk iedereen is: wat doe ik dan...aan de overzijde doorlopen...of stoppen en helpen...
Ideetje
Denk zeker een goed initiatief. Maar misschien is het goed om vooraf deze uitzending over particuliere opvang vluchtelingen te bekijken. Programma van de EO.

http://www.npo.nl/dilemma/08-08-2015/VPWON_1242441
handelingen2_21
Jongens; meld je aan! https://m.facebook.com/Gastgezinvoorvluchteling
Arjan
Een erg slecht plan. Wanneer u echt iets voor deze mensen wilt doen, raad ik u aan u aan te melden op de website van vluchtelingenwerk als vrijwilliger.
Nomad
@ handelingen 2_21 : Wist niet van genoemd facebook-initiatief. Inmiddels contact gezocht.

@ Arjan : Prima denk ik om je aan te melden voor vrijwilligerswerk maar kun je me vertellen waarom je het plan slecht vindt?
huibertus
Wie is in staat deze vluchtelingen stroom te screenen op jihadisten?
het gezin in Aalten ben ik nog niet vergeten,en welke Christen geeft
zijn 2 de rok of moet toch de overheid deze rok geven?
Arjan
@nomad
Realiseer je wat de eigenschappen zijn van deze mensen. Ze komen uit een crisissituatie en zijn in de meeste gevallen getraumatiseerd. Daarnaast hebben ze een totaal andere culture achtergrond. Het is vragen om problemen als je deze mensen opneemt in je gezin. Nederland heeft een prima systeem van opvang. Als u iets wilt doen voor vluchtelingen, focus u dan op die mensen die al een aantal jaren in Nederland zijn en/of de mensen die een verblijfsstatus hebben gekregen. Die mensen gaan hier blijven en hebben steun nodig om de dagelijkse zaken op te pakken.
Nomad
@ Arjan: Zoals je kunt lezen in mijn reactie op het antwoord van meneer den Boef gaat het mij ook om de 12.500 mensen die al vergunninghouder zijn.
Doordat zij geen woning hebben stromen zij niet door en zitten ze nog steeds in een AZC terwijl ze daar eigenlijk gewoon weg mogen.
Door deze mensen een plek aan te bieden komt er lucht bij de bestaande centra.
Dit is ook wat ik van het COA begreep wat op dit moment prioriteit heeft'.
Daarnaast begrijp ik dat opvang/plek/woonruimte aanbieden aan deze mensen meer is dan alleen maar een plaats faciliteren.
Arjan
@nomad
Mijn excuses, ik heb een reactie geschreven zonder jou bijdrage goed te lezen. Je hebt inderdaad de juiste doelgroep te pakken.