Minions

Ds. M.F. van Binnendijk / 3 reacties

Vraag

Onlangs heb ik dit artikel gelezen op internet. Moeten we ons nu echt zorgen maken om de Minions of is dit wel erg ver gezocht? Mijn kinderen spelen graag met de poppetjes en overal duiken gadgets van deze rage op. Moeten we ons huis hiervan vrijmaken? Bezorgde ouders.

Antwoord

Genoemd artikel heeft een sterk Amerikaans-christelijke inslag. Daar wil ik dan ook verder niet op ingaan en dat is ook niet uw vraag.

Minions hebben hun oorsprong in de tekenfilm “Despicable me” (2010).  Wikipedia zegt o.a.: “De Minions zijn een ras van gele, humanoïde wezens, die al sinds het begin der tijden bestaan en maar voor één doel leven; kwaadaardige meesters dienen... maar door hun onhandigheid zijn ze er steeds de oorzaak van dat hun meester aan zijn einde komt.”.

Het Amerikaanse artikel lezend bekroop mij in toenemende mate het gevoel dat er sterk op één onderwerp wordt gefocust, terwijl de satan duizend-en-één dingen kan gebruiken en ook daadwerkelijk gebruikt en gebruikt heeft om ons te misleiden of te verleiden. Ik zou willen volstaan door te zeggen, dat de satan al van vóór de schepping bezig is te verleiden en dat op allerlei manieren. De kern, waar het om in deze (altijd weer) om gaat, is deze: “WAAR ZETTEN WIJ ONS HART OP?”

Wanneer uw kinderen plezier hebben in het spelen met minions, ga er dan niet bij voorbaat van uit dat ze ‘belast’ worden of bewust kwade en snode plannen door middel van hun minions gaan uitvoeren. En als u twijfelt, bespreek het met ze.

Ik kan mij bepaalde zaken en gedragingen voor de geest halen binnen christelijke gezinnen die ongekend méér schade hebben toegebracht aan kinderen, (jonge) mensen en gezinnen en hen verder bij Gods Koninkrijk vandaan gebracht heeft en brengt, dan een pluchen of plastic Kevin, Stuart en Bob. Kortom: Lekker laten spelen!

Ds. M. F. van Binnendijk

Tags in dit artikel:

films
3 reacties
mortlach
Dat gelinkte artikel is een draak, zeg. Alleen al door de layout en kleurkeuze weet je eigenlijk al dat het een soort samenzweerderige site is. Het feit dat ze de Illuminatie ook nog eens noemen, maakt dat idee compleet.

Hier op refoweb gelukkig een beter antwoord. Dat artikel gewoon vergeten en niet al te 'moeilijk' doen. Weet je wat ik altijd denk als ik dit soort dingen zie: waarom kiest Satan toch altijd voor zaken die zo vreselijk voor de hand liggen?
Arjan
Of Minions verkeerd zijn of niet kan ik niet beoordelen. Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat mijn kinderen er ook weg van zijn, en dat ze die filmpjes ook kijken. Ik weet dus niet goed genoeg wat ze zien. Ja, ik zie de beelden wel, maar begrijp ik de context? Mijn kinderen wel denk ik. En daar maak ik me zorgen over. Onze kinderen groeien op met veel beelden. Ze worden overladen met filmpjes op YouTube, netflix etc. Als ouder probeer je grenzen aan te geven en dingen uit te leggen. Maar ondanks dat ben ik bang dat deze wereld een grotere invloed heeft dan die van het Bijbelverhaal en het bidden. Ik kan het nooit winnen van Spiderman en Minions. Gelukkig is er een die dat wel kan.
mortlach
Kinderen vinden minions grappig juist omdat ze weten wat goed en kwaad is. Ze wéten dat de minions voor de slechterik werken, maar omdat ze zo onhandig zijn en de boel voor hem verstieren, is het grappig.