Godsdienstige psychose

dr. J. van der Wal / 19 reacties

Vraag

In mijn directe woonomgeving is er iemand die al een tijd last heeft van psychische klachten. Hiervoor is zij in behandeling geweest en zo lang zij haar medicijnen neemt gaat het goed. Nu is zij onlangs weer teruggevallen. Ik hoorde haar op een gegeven moment aanstalten maken om weg te gaan, dus heb ik haar aangesproken. Ze wilde mij niet vertellen waar ze heen ging, maar wel dat er grote dingen stonden te gebeuren. Ze had van God tekenen gekregen dat ze bepaalde dingen moest gaan doen. Een paar uur daarvoor had ze al vreemde dingen gedaan en bepaalde mensen zwaar beledigd en gekwetst.

Tijdens mijn gesprek met haar begon ze steeds te bidden, voor mij en voor onze omgeving. Opdat mijn ogen geopend zouden worden zodat ik kon zien wat zij zag. Wat zij in haar gebed zei was mooi en raakte me ook echt, hoewel ik een dergelijk gebed niet zo direct gewend ben. Op een aantal vragen van mij reageerde ze echter onverwacht. Ze bad met harde stem om een muur van engelen om haar heen, dat angst van de duivel is en uit mij moest gaan. Het leek alsof ze dit ook daadwerkelijk zag. Ik schrok daar erg van en wist ook niet goed hoe ik daar mee om moest gaan.

Inmiddels weet ik dat ze zich in een godsdienstige psychose bevond (of de voorbode daarvan). Maar waar komt iets dergelijks vandaan? Zij is veel bezig met de Bijbel en godsdienst, vooral ook met de eindtijd, maar lijkt geen rust te kunnen vinden. Dat zij mensen diep beledigt en daarbij zegt dat het onderdeel was van haar opdracht die ze van God heeft gekregen, de manier waarbij ze ‘iets’ lijkt te zien en de duivel bij mij weg stuurt, maakt het voor mij lastig om te geloven dat dit alles bij God vandaan komt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het hele beeld is zorgwekkend. Hier is maar één maatregel op zijn plaats en dat is subiet bevorderen dat deze persoon naar de hulpverlening gaat en dat dit verhaal daar bekend wordt. De beste manier is om te kijken wie de meest nabije naasten zijn van deze persoon en de situatie met hen bespreken. Zij kunnen jouw waarnemingen wellicht in een breder verband plaatsen en op basis van eerdere ervaringen bekijken wat in dit geval gedaan kan worden om haar te begeleiden naar de hulpverlening. In deze situatie is een beoordeling van het bijbelse en/of geestelijke gehalte van haar uitingen minder belangrijk. Zoals je zelf al aangeeft, lijkt er duidelijk sprake van een psychotisch beeld. Dat laat uiteraard onverlet dat het van groot belang is om haar met gebed te omringen en zeker ook het pastoraat hierbij te betrekken.

Dr. J. van der Wal

dr. J. van der Wal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Dordrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Eleos en divisiemanager De Hoop.

Tags in dit artikel:

psychose
19 reacties
andrew
Hoe weet je nu of dit een psychose is en niet iemand die echt dingen ziet?

Want anders kun je wel zeggen dat alle profeten psychoses hadden.
CrA
@andrew, we moeten vast houden aan het feit dat de Bijbel af is. Dus mensen krijgen geen openbaringen meer zoals de profeten dat kregen. Deze mevrouw krijgt geen "openbaringen" als ze haar medicijnen goed gebruikt.
markusa
@CrA

Mee eens, maar toch. Denk aan Alexander Peden, de profeet van het convenant.
andrew
Nou ik zie graag beargumenteerde reacties tegemoet.
Omega
Als je alleen de duivel bij anderen ziet en niet bij jezelf, rammelt in ieder geval je godsdienstig besef. Een goede vriend van ons stopte ook met zijn pilletjes. Hij ging zelfs z'n handdoeken verbranden omdat daarin de duivel zich zou nestelen. Zijn door (een) 'god' gekregen eindtijdvoorspellingen zijn trouwens ook niet uitgekomen ;-)
CrA
Valse profeten zijn er altijd geweest. Jezus waarschuwt er ook voor (Matth. 24).
Het kan zelfs zo zijn, dat wat ze zeggen nog uitkomt ook.(Deut. 13:1-2). Ook de antichrist zal zijn leer bevestigen door tekenen en wonderen. We moeten dus niet zo zeer letten of het uitkomt wat ze zeggen, maar letten op de leer en het leven wat ze voorstaan. Dat staat ook in Deut 13: 2: ze zeggen: laat ons andere goden dienen. Een verzoeking tot afwijken van de leer van Christus. Je ziet dat ook in het leven van die zgn profeten. Geld, bedrog(vaak bedekt), verleiden tot overspel etc. Ik weet van een man, ook zo'n profeet met allerlei openbaringen, die een groep vrouwen om hem heen had verzameld. Hij zei bv. dat ze niet meer met hun echtgenoot naar bed mochten, dat had God hem geopenbaard.Tegen de leer van Jezus, daar kun je ze aan herkennen. Dat deze mevrouw mensen moet kwetsen/beledigen en dat ziet als een opdracht van God is een leugen. Een ander kenmerk van die zgn profeten, is dat ze kunnen ageren tegen zaken(kan op zichzelf genomen nog waar zijn ook), maar ze betrekken zichzelf er niet in. De profeten als ze het oordeel moesten aanzeggen, betrokken zichzelf daar in. Ze zeiden: wij hebben gezondigd. Die zgn profeten: zeggen: zij hebben gezondigd. Een letter verschil, maakt het verschil.
henkie
'Valse profeet' is niet echt een prettige benaming voor iemand die een psychische stoornis heeft...
Joel_1987
Om iemand met een psychische stoornis een valse profeet te noemen vind ik niet juist. Het kan maar zo zijn dat deze mevrouw in het dagelijkse leven veel met God bezig is en naar Zijn wil probeert te leven. De vraagsteller geeft ook aan dat zij veel met Gods Woord bezig is.

In mijn omgeving ook iets dergelijks meegemaakt. Het is heel erg raar dat iemand opeens zo onbereikbaar is.

Een godsdienstige psychose doet rare dingen met mensen, en ik vind het lastig om te oordelen waar iets dergelijks vandaan komt. Wat de vraagsteller ook aangeeft: Een 'mooi' gebed waarin zij haar vragen bij God neerlegt, maar kort daarvoor mensen beledigen die haar 'in de weg' staan.
CrA
@henkie, mee eens. Maar dat is ook niet mijn bedoeling. Ik zal het anders zeggen. Mevrouw zegt een opdracht van God te hebben gekregen. De vraag is:heeft zij de gave van de profetie of is hier sprake van een psychische stoornis. Ik heb aangeven wat de kenmerken zijn van de valse/ware profetie. Stel dat er geen sprake zou zijn van een stoornis, heb ik de conclusie getrokken, op grond van die kenmerken, dat zij niet de gave van de ware profetie heeft. Dus het is niet op de persoon zelf gericht.
Samanthi
Deze vrouw heeft dit allemaal niet als zij haar medicijnen slikt.
Conclusie ze is ziek!
De profeten kregen boodschappen van God.
De valse profeten van de tegenstander.
Maar dat was niet met pilletjes te verhelpen.
andrew
In tijden van de profeten hadden ze geen medicijnen tegen psychoses, dus weet je nooit dat als ze die medicijnen toen wel gebruikt hadden ze niets meer hadden gezien.
Samanthi
@andrew
Dat is waar, maar lees je ergens dat Daniël, Jesaja Jeremia of noem maar op het contact met de werkelijkheid kwijt zijn?
Bovendien waren er ook in die tijd kruiden en medicijnen voor bepaalde ziekten.
CrA
We weten niet of het de wil van God is, dat antipsychotica de gave van de profetie tegenhoudt. Dat staat niet in de Bijbel. Wat er wel in staat is: dat niets Zijn wil kan weerstaan. Dus als het Gods wil is, dat deze medicijnen de gave van de profetie niet zullen belemmeren, dan zal dat ook niet gebeuren. En andersom uiteraard ook. Wij weten Gods wil hierin niet, dus is deze vraag niet van belang.
andrew
Tja, vroeger zeiden ze dat iemand bezeten is, nu dat iemand schizofreen is. Vroeger zeiden ze dat iemand een visioen had, nu dat iemand een psychose heeft. En bij bijna dood ervaring, sterfbedvisioen, uittredingservaring zeggen ze nu dat het gewoon een hallicunatie is.

Wie het weet mag het zeggen.
pindas83
@CrA

Je stelt dat de Bijbel af is (mee eens) en dat daardoor mensen geen openbaringen meer krijgen zoals de profeten.

Maar in Joel 2 vers 28 lezen we dit over de dag des Heeren:

En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;

Hoe zie jij dit dan?
pindas83
Herstel: niet over de dag des Heeren zelf maar kort daarvoor volgens Joel 2 vers .
CrA
@pindas83
Alle openbaringen die nog iets toevoegen aan het heil zoals dat geopenbaard in Jezus Christus, kunnen naar de prullenbak. Er zijn dus geen heilsopenbaringen meer.

Wat wordt er bedoeld met profeteren in Joel 2: 28?
Deze profetie is vervuld met Pinksteren. Dit zegt Petrus in Hand. 2:16. Wat is de inhoud van dit profeteren? Zie vers 11: over de grote werken van God spreken. Iedereen, jood, heiden, jong, oud, man, vrouw, wat je positie ook is in de maatschappij, iedereen die vervuld wordt met de Geest gaat over de grote werken van God spreken. Petrus, vervuld met de Geest, deed dit ook. Lees het in het vervolg van zijn toespraak in Hand 2. De zending van Jezus, het grote werk van God. Daar was Petrus vol van.
pindas83
@CrA

Op die manier heb ik het nooit gelezen maar kan inderdaad ook heel goed Pinksteren mee worden bedoelt.
Bedankt voor de uitleg.
Vlaming
Een psychose betekent dat iemand wanen en/of hallucinaties heeft. Dit komt bij enkele procenten van de bevolking eens in hun leven voor. Dit gaat meestal gepaard met agitatie, rusteloosheid, verwardheid. Dit is een patroon dat voortduurt, dagen en nachten, tot weken, meestal tot even na behandeling. In Bijbelse tijden was men daar ongetwijfeld mee vertrouwd (niet met de huidige medicatie, uiteraard). Meestal komt een psychose van binnenuit, al zou men naar mijn mening kunnen stellen dat er soms sprake is van een demon. Ik ben ervan overtuigd dat echte profetie (in de betekenis van ingevingen) niet gepaard gaat met een langdurige toestand van agitatie, rusteloosheid en verwardheid, en dat de ingevingen kortdurend zijn. Tevens mag het niets toevoegen aan de Bijbel, en moet ermee in lijn zijn. Ik las bijv. dat vandaag nog niet-christenen zich bekeren op basis van een droom of ingevingen. Iemand met een psychose een valse profeet noemen is voorbarig, het is beter te wachten tot na de behandeling, als er eventueel ziekte-inzicht gekomen is.