Geloof zakt beetje terug

ds. D.M. Elsman / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 12 jaar. Mijn geloof zakt de laatste tijd een beetje terug. Ik snap niet hoe het komt. Ik bid vaak of ik het geloof in God terug kan krijgen. Op de christelijke school waar ik geweest ben zeggen ze dat het kan dat je in de pubertijd gaat twijfelen over die dingen. Mijn ouders zeiden hetzelfde. Maar wat moet ik doen om mijn geloof weer terug te krijgen? Ik ben ook iemand die héél veel nadenkt. Dan ga ik al snel twijfelen. Ik zou gewoon moeten geloven zonder zoveel na te denken. Kunnen jullie mij helpen?

Antwoord

Beste jonge vriend, Bedankt voor je vraag; laat me je eerst een compliment geven dat je de weg naar de vragenrubriek hebt gezocht. Je mag weten dat je in je geloofsvragen niet alleen staat.

Je schrijft dat je geloof de laatste tijd wat terug zakt – kan dit met de pubertijd te maken hebben en/of ook met je karakter? Want je bent nogal een denker, waardoor je snel gaat twijfelen.

Daarmee zet je het voor jezelf al op een rij. Je bent gekomen op een leeftijd dat je voorzichtig het kind-zijn achter je laat en toe gaat groeien naar volwassenheid. Wat je voorheen als vanzelfsprekend aannam begin je nu te onderzoeken en te wegen. Dat is heel normaal en ook nodig, want jij moet leren om zelfstandig keuzes te maken. Het gevolg is echter wel, dat het je een gevoel van onzekerheid (twijfel) geeft. Daarbij ben je ook nog eens iemand die heel veel nadenkt. Begrijpelijk dat je denkt: Help, waar is m’n geloof gebleven?!

Je schrijft dat je vaak bidt of je het geloof in God terug kunt krijgen. Is het weg? Of wil de Heere je in de weg naar volwassen-worden je geloof verdiepen? Vaak willen wij ‘voelen’ of wij nog wel geloven.

Misschien ken je het bekende voorbeeld van drie gestalten die achter elkaar op een hoge muur lopen: Belofte, Geloof en Ervaring (gevoel). Belofte loopt voorop, daarachter Geloof en daarachter Ervaring. Zolang Geloof recht voor zich uit blijft kijken naar Belofte gaat het goed. Maar zodra hij achterom begint te kijken of Ervaring nog wel volgt, begint hij te wankelen en valt hij naar beneden.

Hebreeën 11 leert: Het geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. Klamp je vast aan wat vast is: Gods Woord. Denk eens na over 1 Tes.2: 13: wat het betekent om Gods Woord aan te nemen. Je bent gekomen op een leeftijd om heel bewust met het Woord van de HEERE bezig te zijn. Laat het je verlangen zijn om net als Timotheüs van jongs af de heilige Schriften te kennen (2 Tim.3). Probeer bij het maken van je keuzes steeds weer je te laten leiden door Gods Woord. Wees trouw in het komen onder het Woord. Bid of de HEERE het ware, zaligmakende geloof in je hart wil werken en versterken. Volg de catechisatie trouw. Zoek vrienden met wie je over het geloof kunt spreken, de jeugdvereniging van je kerk. Lees ook eens wat er staat in 2 Tim.2: 22 en 23.

Ik hoop dat je iets aan m’n antwoord hebt. Daar bid ik voor.

D.M. Elsman

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfel
2 reacties
Enkidoe
Blijf vooral het verschil tussen goed en kwaad zien en handel daar na.
SolaGratia
Jonge christenjongen, goed om te lezen dat dit je bezig houd! Je hebt de leeftijd dat je in een turbulente periode komt van je leven (pubertijd, veranderen van school, studierichting etc.)in een al even turbulente wereld waarin je leeft en nu zakt je geloof ook nog weg. En dat roept weer twijfels op.

Twijfel hoort bij het geloofsleven. Of je nu oud of jong bent. Ook het geloof is de ene keer sterker aanwezig dan de andere keer. Dynamisch noemt men dit ook wel. En dynamisch ( je hoort het woord: dynamiet) is het tegenovergestelde van krampachtig / star. Nu ligt het aan onze zondige aard dat wij twijfelen,de duivel gebruikt dit natuurlijk om ons ermee te sarren.
Maar weet 1ding zeker in je leven jongen: Aan de Heere God hoef je niet te twijfelen. Hij houdt Zijn Woord: Belofte. Je hebt hiervan het teken en zegel van op je voorhoofd gekregen met je doop. HIJ HEEFT JE BIJ JE NAAM GEROEPEN.Hij wilt je God zijn uit Genade!
Kijk nu eens naar Petrus. Hij leefde heel dicht bij Jezus. Hij had beleden dat Jezus de Zoon van God is. Ja zelfs met het zwaard zou hij voor Jezus vechten. En dat deed hij zelfs ook in Getsemaneh. Hij sloeg dat oor van die soldaat af. En een paar uur later loog hij 3keer over Jezus. Hij vervloekte zelfs Jezus!! MAAR Jezus zocht hem op en vroeg hem 3x "Heb je me lief" Dat is nu die Jezus waarin jij mag geloven en op mag vertrouwen. HIJ laat je niet vallen. En zelfs alzou je (God verhoede het!) Hem vervloeken. Zo groot is Zijn Liefde Zijn Genade.
Je mag bij komen als zondaar zoals Petrus. Elke dag weer opnieuw beginnen (Luther)
Is Jezus het ook niet die zegt :" de duivel heeft jullie gezocht om te ziften(zeven). Ik bidt dat uw geloof niet ophoudt"?
Ons geloof is niet van ons, Hij schenkt het ons doir Zijn kruis en dierbaar bloed. Hij verzoent ons met Gid de Vader. Wat een Heiland hebben we toch he! t'Is haasr niet te geloven. Het is voor de wijzen en verstandigen verborgen en aan de kinderen geopenbaard\bekend gemaakt.
Dus IN Christus zijn we veilig en het is DOOR Zijn geloof dat God de Vader ons als Zijn Kinderen ziet.
Blijf maar dicht bij de Heere door gebed en het lezen inZijn Woord. Zo komt Hij ook weer in jouw geloofsleven.
God zegen je!