Zoveel verschil tussen CGK-gemeenten

Ds. P.D.J. Buijs / 38 reacties

Vraag

Ik vraag me af waarom er zoveel verschil zit tussen de CGK-gemeenten en -dominees terwijl ze, neem ik aan, toch dezelfde opleiding krijgen. En terwijl er bij andere kerkverbanden ook wel verschil is, maar eigenlijk niet zoveel dan bij CGK.

Antwoord

Beste lezer,

Tja, dat valt meer mensen op, zowel binnen als buiten de CGK.

De CGK is altijd een divers kerkverband geweest. Er was altijd een stroming die zich vooral oriënteerde op de Reformatie, en ook een stroming die zich daarnaast sterk verwant wist aan de Nadere Reformatie. Maar de bandbreedte is in de loop van de jaren breder geworden. De laatste tientallen jaren is er op het gebied van de hermeneutiek (de regels die voor de uitleg van de Schrift gelden) nogal wat aan het verschuiven. Dat geldt voor delen van de CGK, maar ook voor delen van de GKv, de NGK en de Geref. Bond. Concreet wordt dat zichtbaar in de visie op vrouw en ambt, homoseksualiteit, ongehuwd samenwonen en de visie op de zondag.

Over samenwerking met andere kerken wordt heel verschillend gedacht. Enerzijds zijn er gemeenten die zich sterk verwant voelen met de GKv en/of de NGK, anderzijds gemeenten die zich meer oriënteren op de HHK en/of de Geref. Bond (met de Ger. Gemeenten zijn geen verdergaande contacten mogelijk, al zijn er gemeenten die daar dicht tegenaan zitten). Dat heeft ook te maken met de prediking: zien we de gemeente als een gemeente van louter gelovigen, of gaan we er vanuit dat er twee soorten verbondskinderen in de kerk zitten en dat ook een verbondskind wederom geboren moet worden? Daarnaast zijn de CGK liturgisch steeds meer uit elkaar gegroeid, zodat iemand die de ene week een dienst bezoekt in gemeente x en een volgende zondag gemeente y binnenkomt, niet weet wat hij meemaakt.

Ik beschrijf het nu even vrij objectief, maar het zal duidelijk zijn dat deze dingen in de CGK in toenemende mate spanning veroorzaken. De generale synode heeft dat ook ingezien. Daarom heeft de synode aan deputaten eenheid onder andere de opdracht gegeven om niet alleen het gesprek met andere kerken te zoeken, maar ook het onderlinge gesprek te entameren. Daar wordt momenteel aan gewerkt. Of het nog lukt om de kerken samen te binden? Of zullen de CGK op den duur uit elkaar vallen? Geen mens die het weet. Gelukkig is de kerk niet van mensen, maar van de Heere. Dat geeft veel stof tot gebed: 'Heere, ontferm U en bewaar ons/breng ons terug bij Uw Woord'.

In de vraag stond ook de verwijzing naar dezelfde opleiding. Nu, ik kan verzekeren dat de TUA een degelijke, gereformeerde opleiding is. Maar studenten komen uit de volle breedte van de CGK (naast studenten die uit andere kerken komen) en schudden uiteraard niet zomaar hun veren af. Ieder verwerkt de opleiding ook weer op eigen manier. Bovendien zijn er broeders die, eenmaal predikant geworden, een ontwikkeling doormaken die niet te voorzien was. Maar aan de opleiding ligt het in elk geval niet.

Met een hartelijke groet,
P.D.J. Buijs

Lees meer artikelen over:

Christelijk Gereformeerde Kerken (CGK)
38 reacties
Unionist
Eigenlijk zou dit geen uitzondering moeten zijn, maar regel: Ook al denk je over veel dingen verschillend, als je grondslag dezelfde is, is er geen reden om te scheuren. Respecteer elkaar, erken elkaar als broeders en zusters. Waarom niet? Als je goed naar elkaar luistert, ontdek je dat veel verschillen heel oppervlakkig blijken te zijn, terwijl de diepte kern dezelfde is.
Omega
@Unionist Tot op zekere hoogte, maar ik vrees dat de grootste verschillen ontstaan door de vormen van geloof die er zijn (historisch geloof, tijdgeloof en waar zaligmakend geloof). Niet iedere kerkganger is een waargelovige en zoekt dan vooral naar wat prettig klinkt, licht verteerbaar is en past bij zijn/haar emoties. De liturgie bestaat vervolgens uit veel leuke (opwekkings)liedjes en een blij evangelie, zonder de noodzakelijke oproep tot geloof en (dat vooral) bekering van verloren zondaren. In wezen is dan de grondslag niet meer dezelfde binnen de eigen kerk. Wonderlijk genoeg zie je dan over kerkmuren heen wel dezelfde grondslag bij broeders en zusters in andere kerkverbanden.
mluther
De vraagsteller vergeet dat ook de PKN nog bestaat. Volgens mij zijn daar de verschillen even groot of misschien nog wel groter. Enfin, dat geeft niets.

@Omega Je spreekt wel enigszins denigrerend over (opwekkings)liedjes en een blij Evangelie. Dat is nergens voor nodig volgens mij. Neem de ander serieus, ook als het wat anders eraan toegaat als je gewend bent. Juist de diversiteit in een en hetzelfde kerkverband vind ik bijzonder.

Verder heb je het over de grondslag die niet hetzelfde meer zou zijn. Het is maar de vraag wat je dan in de grondslag opgenomen hebt natuurlijk.

Tot slot, begeef je denk ik op glad ijs als je met termen gaat gooien als 'waargelovige'. Als je dat niet bent, ben je volgens jou opzoek naar iets wat licht verteerbaar is. Mijn ervaring is een heel andere. Dat zijn mensen die opzoek zijn naar God en Hem in de 'zwaardere' CGK's niet vinden. Daar gaat toch in de eerste plaats om. Dat je God ontmoet tijdens een kerkdienst. Een levende relatie met Jezus Christus krijgt.
Omega
@mluther Ho, wacht even. De termen betreffende waargeloof (historisch geloof en tijdgeloof) komen wel uit de Bijbel en zijn niet door mij verzonnen. En zijn mensen oprecht op zoek naar God? De Bijbel zegt iets totaal anders: "Er is niemand die God zoekt, tot niet één toe." En evenzo wonderlijk is het dat degenen die zich prima thuis voelen in en bij de wat 'lichtere' modaliteiten, tegelijkertijd weinig willen horen over de verlorenheid van de mens, over schuld, bekering en wedergeboorte. Openbaringen (de brieven aan de zeven gemeenten) heeft daar een verklaring voor. Ik ben benieuwd wat de jouwe is.

Overigens is er op zich weinig mis met veel opwekkingsliederen en het evangelie is een blijde boodschap. Maar als het alleen bij de boodschap blijft zonder bijbehorend geloof en bekering, dan is het slechts een lege huls. Een vormendienst voor het vlees.
mluther
@Omege "Maar als het alleen bij de boodschap blijft zonder bijbehorend geloof en bekering, dan is het slechts een lege huls. Een vormendienst voor het vlees."
Dit geld voor alles omtrent geloof. Of je nu 'licht' of 'zwaar' bent.

De Bijbel zegt van alles. Dat moet je niet tegenover elkaar uitspelen. Wat wil je bijv. zeggen met "Er is niemand die God zoekt, ook niet tot een toe"? Je ziet, dat je in botsing komt met andere Bijbel passages. Passages waarin de Here beloofd dat die Hem zoeken, Hem vinden zullen.

Tot slot, wat je zegt over degene die zich beter thuis voelen bij 'lichtere' modaliteiten. Die willen niets horen over de verlorenheid, schuld en bekering. Kan je dat onderbouwen? In 'zwaardere' kring hoort men veel over verlorenheid en schuld (*en in sommige gevallen maar mondjesmaat genade ), maar is het daar zoveel beter gesteld dan?

*Bedoel hiermee dat het gelukkig soms meer in een bepaald evenwicht staat.

PS. Je zegt dat de termen historisch, tijdgeloof en waargeloof uit de Bijbel komen. Wijs ze me eens aan. Op www.statenvertaling.nu kwam ik ze zo snel niet tegen via de zoekfunctie...
evantorisch
Tja, lichte gemeentes met een blij evangelie en opwekkingsliedjes zonder bekering en 'echt' geloof :-(((
1. Bestaat er een droevige blijde boodschap (evangelie)?
2. Ik zing liever een opwekkingslied als bijv. psalm 137.
3. Feitelijk is het gewoon de positieve benadering van de boodschap.
De mensen vertellen over Jezus, hen oproepen tot Hem te komen om gered te worden. En hen daarna leren Hem te volgen.
Dat houdt automatisch bekering en geloof in, want wie tot Jezus komt en Hem gaat volgen, kan niet tegelijkertijd blijven waar hij is en zn eigen ding blijven doen.

De zwaren benaderen de zaken van de negatieve kant.
Niet meer a en b doen, en y en z is 'moet' je juist wel doen.

Verder vind je in lichte en zware gemeentes meelopers, dat komt heus niet door opwekkingsliedjes dan wel van donkerbruine tot lichtzwarte preken.
cees0102
@evantorisch:
1. Nee, in de Bijbel gelukkig niet. Dat moet je echt zoeken in andere boeken bij andere religies. Wel bestaan er droevige reacties op de verkondiging van de blijde boodschap.
2. Interessant, vanwaar deze vergelijking? In ieder geval zijn de psalmen Bijbels!
3. Oké, en het gaat juist over een Bijbelse benadering. Een onderscheid maken tussen positief/ negatief of licht/zwaar, doet de Bijbel niet.
Omega
@mluther Bijbelpassages botsen niet zo snel met elkaar hoor ;-) Als een mens zoekende wordt gemaakt, is dat wel door de Heilige Geest in de wedergeboorte (Joh. 3:5 en Ef. 2:8).

Tja, kun je onderbouwen dat mensen in de lichtere kerken niets moeten hebben van termen als verlorenheid, schuld en bekering? Dan zou ik in al die gemeenten een dienst moeten hebben bijgewoond. En dat is niet het geval. In de 'lichtere (en evangelische) gemeenten' waar ik ben geweest (en dat zijn er door omstandigheden/reizen/werkbezoeken best aardig wat), ben ik die termen in hun werkelijke verband nog nooit tegen gekomen. Daar proef ik slechts de veronderstelde wedergeboorte en/of verbondsoptimisme. En ja, in de zwaardere kerken is het niet veel beter. Maar dat heb je al eerder van mij kunnen lezen in andere reacties ;-)

De gebruikte termen waargeloof, historisch geloof en tijdgeloof (het zijn er trouwens meer) kun je terugvinden in de gehele Bijbel, w.o. de gelijkenis van het zaad (Matt. 13), maar ook in het voorbeeld van Demas (2. Tim. 4:10).

@Evantorisch 1. Er bestaat inderdaad een droevige blijde boodschap. Rom. 7:25: "Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde." Eigenlijk moet je daar vers 24 ook bij pakken. Of deze: "Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid" (2 Kor. 7:10). Oftewel, te weten dat er niets goeds van jezelf bij is, maar dat je alles moet en mag krijgen uit enkel genade. In de Psalmen zie je ook droefheid en blijdschap door elkaar lopen. 2. Vreemd, want Ps. 137 (The Rivers of Babylon, gezongen door Boney M), was in de jaren zeventig enorm populair in evangelische kringen. Maar ja, toen waren er natuurlijk nog geen opwekkingsliederen met hun mantra's ;-) 3. Mooie theorie, maar de praktijk is helaas weerbarstiger. Bovendien was de eerste preek van Jezus niet slechts een blijde boodschap, maar dezelfde als van Johannes de Doper: bekeert u en gelooft het evangelie. En vergeet niet dat onder de grootste donderpreek in de bijbelse geschiedenis, de meeste mensen tot bekering kwamen.
cees0102
@omega,

Ik wil er geen taalspelletjes op na houden, toch een kleine aanvulling. Vooropgesteld ondersteun ik je laatste bijdrage. Het enige wat ik anders zou verwoorden is dat er geen sprake kan zijn van een droevige blijde boodschap. Het evangelie is de blijde boodschap en dat alleen. En ja, uiteraard impliceert de blijde boodschap de droevige omstandigheden van een onwedergeboren mens. Maar de boodschap is en blijft een 'blijde boodschap'. Op dit punt was je voorlaatste reactie sterker.
Antoinette1986
Even aan aanmerking voor Omega,
die "gebruikte termen" over soorten geloven is typisch iets wat gebruikt word door de gergem, nergens in de bijbel lees je dat dit ermee word bedoeld. Dit is hoe jùllie het interpreteren....
cees0102
@antoinette1986,
Als dit je vaststelling is, ben ik benieuwd naar jou interpretatie over de gelijkenis van het zaad. En hoe typeer je bijvoorbeeld het geloof van Bileam, koning Saul, de Farizeers, de discipelen uit joh 6:66, Annanias en Safira, Agrippa?
markusa
Interessant en mooi ook wel om deze discussie te volgen. De 4 soorten geloof (Waar zaligmakend geloof, historisch geloof, tijdgeloof en het wondergeloof) zijn voluit bijbels, ik heb het 1 en ander gevonden:

Tijdgeloof - Je ontvangt terstond met vreugde de prediking van het Evangelie van Christus als jouw Zaligmaker en je meent oprecht dat je het ware geloof hebt en dus zalig zult worden, maar je vergist je voor eeuwig

Mattheüs 13 vers 20, 21: Maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt;
Doch hij heeft geen wortel in zichzelven, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil, zo wordt hij terstond geergerd.

Mattheüs 25 vers 1-12: Wijze en dwaze maagden.

Lucas 18 vers 18-30: Rijke jongeling.

Handelingen 8 vers 13: En Simon geloofde ook zelf, en gedoopt zijnde, bleef gedurig bij Filippus; en ziende de tekenen en grote krachten, die er geschiedden, ontzette hij zich.

Handelingen 8 vers 21: Gij hebt geen deel noch lot in dit woord: want uw hart is niet recht voor God.

Lukas 8: De gelijkenis van het zaad, bij de uitleg zegt de Jezus van degenen die op de steenrots bezaaid worden: "Dezen hebben geen wortel, die maar voor een tijd geloven".

Wondergeloof - Je bent er vast van overtuigd, dat God dóór of áán jou een wonder kan / zal doen.

Mattheus 7 vers 22, 23: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

1 Korinthiërs 13 vers 2: En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

Lukas 17: Tien melaatsen die allen door de Heere Jezus gereinigd worden. Slechts één man komt er terug en aanbidt de Heere. De andere negen hadden blijkbaar alleen maar een wondergeloof. Ze geloofden in de Heere Jezus om beter te worden, maar brachten Hem niet de eer en de dank.

Historisch geloof - Door de opvoeding meegekregen. Je houdt alles van de Bijbel voor waar, maar je hart is er niet bij, je kunt er dezelfde onder blijven.

Handelingen 26, 27: Paulus zegt tegen Agrippa: "Gelooft gij de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft". Hier hebben we een duidelijk voorbeeld van een historisch geloof. Agrippa geloofde wel in de profeten, het Oude Testament, de toen bekende Bijbel. Maar dat geloof ging niet verder dan dat hij de geschiedenissen voor waar hield. Hij geloofde niet met zijn hart tot zaligheid in God en Christus.

Zaligmakend geloof - Kennis van de ellende, diepe val en totale verdorvenheid, en vertrouwt, dat God om Christus'' wil met hem wordt verzoend. Ellende, Verlossing, Dankbaarheid.
Omega
@Cees0102 Het gaat mij niet zo zeer om de twee componenten die in de blijde boodschap besloten liggen (zij die geloven en degenen die deze boodschap verwerpen), maar de droeve blijdschap na ontvangen genade. Dat is enerzijds de zekerheid van het kindschap, de verlossing, de zaligheid, maar anderzijds (Paulus beschrijft dat helder in Romeinen 7), ook de kracht van de zonde te ervaren. Daarom klaagt Paulus: "want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik." Maar dan het crescendo in Rom. 8, waarin hij de kracht van het evangelie, dat is het volbrachte wetswerk van Christus, bejubelt. Dus in de blijde boodschap ligt tevens de kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. Oftewel, de blijde droefheid (of droevige blijdschap) van ieder kind van God die heilig wil leven, er niets van terecht brengt, maar mag zien op Jezus Christus, Die hem vrijgemaakt heeft van de wet der zonde.

@Antoinette1986 De termen betreffende de soorten geloof waar we het over hebben worden voor zover ik weet in ieder kerkverband en zelfs in evangelische kringen gebruikt. Ik kom ze tenminste overal tegen. Lees ook de heldere bijdrage van @Markusa hierover. Waarvan acte.
evantorisch
1. Je zit te knutselen @Omega, het evangelie is een blijde boodschap.
De nare dingen die je bij jezelf waarneemt doen aan die zeer blijde boodschap niets af.
2. Jij hebt zeker liever het mantra van Psalm 136?
Heus knul, ik raak niet in trance van wat herhalingen. Maar als er zwakken aanwezig zijn zou ik een lied kiezen waar wat minder van ' t zelfde in staat.
3. Jezus opdracht is om het evangelie te gaan preken over de hele wereld.
Het zou mooi zijn als iedere voorganger zich door de Geest zou laten leiden bij zijn preken.
Maar vaak weten ze zelf al precies wat er allemaal in de preek thuis hoort: een stuk wet, wat vermaningen, meer of minder bemoedigingen, en tot slot een vleugje (droevig) evangelie.
"Mag God het misschien voor het zeggen hebben?" denk ik dan.
Hij weet het best wat de gemeente nodig heeft, misschien wil Hij heel niet zo'n georganiseerde mix.
Met 1 Korinthe 14 heeft het weinig te maken, bij ons vaak van tzelfde laken een pak. Jammer!
Omega
1. Vertel eens @evantorisch, hoe luidt volgens jou die blijde boodschap?
2. Ken je nog meer mantra's in de Psalmen dan alleen 136 ;-) Volgens Peter van Essen, lid van de selectiecommissie van de Opwekkingsbundel, moeten de liederen passen in de Pinkstertheologie, het gedachtegoed van de Pinksterbeweging. Het gaat dus om beleving en mystiek. In Gods Woord gaat het echter om geloof. Boeiende uitspraak van Bapistenvoorganger Henk Bakker: "De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte."
3. De beste stuurlui staan aan wal. Sticht je eigen gemeente. Misschien wil er, naast jezelf, wel iemand lid worden.
huibertus
ergens gelezen blijdschap wordt uit droefheid geboren
daar weten veel blijde mensen van
evantorisch
@Omega:

1. In de notendop Johannes 3:16.
2. Misschien heb je ook wat aan Psalm 118.
Verder kijk ik gewoon naar de inhoud van de liederen, de vorm is een kwestie van smaak. En wat ik en anderen daarbij beleven is geheel subjectief, niet afhankelijk van de schrijvers en hun (veronderstelde) bedoelingen.
Ik mag er, hoop ik, toch wel vanuit gaan dat jullie niet dezelfde gevoelens hebben als de schrijvers van de haatpsalmen? Of krijg je ook de neiging om kleine kinderen tegen de steenrotsen te pletter te slaan ect?
3. Slappe hap, waar je overigens zelf van kunt mee-eten met je kritiek op ons.
Omega
@evantorisch 1. Dat is wel een piepklein notedopje als je één tekst (hoe waar ook) uit z'n verband van het hele evangelie haalt. Vers 3, 18 en 19 ook gelezen als onderdeel van het evangelie? Of deze: "En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel" (Joh. 16:8).

2. Je haalt één piepklein slotzinnetje uit één van de 150 psalmen (ook nog eens totaal uit z'n verband) en opeens deugen de psalmen niet meer. Ben je met je opwekkingsliederen net zo objectief? Je hebt er vast ook moeite mee dat God een groot deel van het land Kanaän liet uitroeien (inclusief vrouwen en kinderen). Lastig ook zeker dat God datzelfde doet met 99 procent van de wereldbevolking die weigert in Hem te geloven. "Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil" (Rom. 9:18). Ook dat is evangelie. Kun je ook gewoon overslaan natuurlijk en doen alsof het niet geschreven is.

3. Ik kan me niet herinneren dat ik van predikanten vind dat ze een eenzijdige boodschap (in welke vorm dan ook) moeten brengen. Daarnaast zijn er genoeg reformatorische kerken/gemeenten waar het bijbels evenwicht (wet en evangelie) in de prediking terug te vinden is.
evantorisch
@Omega,

1. Ik ga geen evangelie en theologie mengen tegenover mensen die het evangelie niet kennen. De taak van een evangelist verschilt met die van herder, profeet, leraar ...

2. Ja duh, je kan zelf in het verband nalezen. En als je toch bezig bent, Psalm 109 is ook zo'n gezellige vloekpsalm.
En ja, ik bekijk opwekkingsliederen ook heel kritisch. (alles trouwens)

Verder is Rom. 9:18 helemaal geen evangelie. Lang niet alles wat in de Bijbel staat is een blijde boodschap. Genocide kan mij inderdaad niet bekoren, dat heb je goed door. Ik ga dan ook niet huichelachtig zeggen dat ik er geen moeite mee heb, maar evenmin schrap ik het uit de Bijbel. Er zijn meer dan twee opties snap je?

3. Je snapt het hele punt niet. Als een voorganger zich laat leiden door de Geest zou het zomaar kunnen gebeuren dat hij een onevenwichtige boodschap moet brengen. God weet welke gemeente wat nodig heeft, en dan moet het niet bij voorbaat al vast staan dat het 'bijbels evenwichtig' MOET zijn. Dat maakt de Geest wel uit, hij kent de harten van iedereen.
Omega
@evantorisch 1. Je introduceert nu de component evangelisatie. Dat is een andere discussie, maar ook daarbij zul je moeten vertellen dat mensen ergens van verlost moeten worden. Waarom hebben ze Jezus anders nodig? Kortom, in geen enkel opzicht ontkom je aan de trits ellende (zonde/schuld), verlossing en dankbaarheid (in welke volgorde dan ook). De blijde boodschap betekent dus automatisch ook slecht nieuws: je bent een (verloren) zondaar en wil je gered worden, dan is bekering nodig. En zoals gezegd: 99 procent van de mensheid zit niet op dat evangelie te wachten.

2. Misschien moet je Ps. 109 onberijmd maar eens helemaal lezen, dan zie je waar het overgaat en hoe David over zichzelf spreekt: "Want ik ben ellendig en nooddruftig, en mijn hart is in het binnenste van mij doorwond." En als je objectief naar de teksten van Opwekking kijkt, dan zie je (over het algemeen) vaak oppervlakkig geneuzel, waar iedere taalpurist rode vlekken van op z'n spraakorgaan krijgt. Niveau Elly en Rikkert. En nogmaals, de grootste genocide, hoe vreselijk ook, zal plaatsvinden als Christus terugkeert op de wolken. Maar niemand zal zichzelf kunnen verontschuldigen.

Als Rom. 9:18 geen evangelie is, wat is het volgens jou dan wel? Heb je moeite met een verkiezende God? Wel, dan heb ik slecht nieuws voor je. Zonder verkiezing, geen genade en geen evangelie. Voor niemand.

3. Bedoel je nu te zeggen dat de onevenwichtige eenzijdigheid in de ultra rechterflank (waar Christus niet of nauwelijks wordt aangeboden), geleid wordt door Gods Geest? Of geldt dat alleen voor onevenwichtigheid ter linkerzijde? Het wordt nu pas echt een warboel.