Jeuk en irritatie

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Hallo, ik ben een meisje van 16. Ik bevredig mezelf meestal tweemaal per dag of omdat ik niet kan slapen, of omdat ik zoveel jeuk en iritatie heb dat masturberen de enige optie is om het te verhelpen. Door de jeuk en irritatie krap ik ook veel, waardoor ik een aantal wondjes heb die heel veel pijn doen. Over die zelfbevrediging (soms ook een paar dagen niet) maak ik me niet heel veel zorgen, maar over de jeuk en irritatie die ik heb wel. Ik weet niet hoe het komt en hoe het weg gaat. En het is nou niet echt iets waarmee ik graag naar de huisarts ga.

Antwoord

Begrijp dat het echte probleem waar je mee zit de wondjes en de jeuk zijn en niet het masturberen. Daarbij geef je wel aan dat er een relatie is. Tenslotte wil je niet naar de huisarts. Als ik het allemaal combineer dan is er sprake van irritatie en misschien wel een lichte candida-infectie (een lichaam-eigen gist die m.n. in vochtige (slijmvlies) gebieden jeukende uitslag kan geven), in de schaamstreek mogelijk ontstaan of in stand gehouden door manipulatie. Het kwetsbaarst daarbij is het slijmvliesgedeelte. Voor genezing is lokaal ‘rust’ nodig en in geval van een candida-infectie ook een behandeling met een middel als miconazol. Als huisarts zou ik adviseren om het even te laten zien, maar zonder visie mag je altijd miconazol proberen. Het is vrij verkrijgbaar bij apotheek en drogist. Kom je er dan toch niet van af dan zou ik je schroom om naar de huisarts te gaan, proberen te overwinnen.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

jeukvaginazelfbevrediging