Psalmen bij uitvaarten

J.W.N. van Dooijeweert / 1 reactie

Vraag

Ik ben predikant en gevraagd een uitvaart te doen voor iemand die affiniteit heeft met de Gereformeerde Gemeenten. Aangezien dit niet mijn eigen traditie is ben ik op zoek naar psalmen die vaak gebruikt worden bij uitvaarten.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, een goede vraag! Wat laten wij in reformatorische kringen zingen bij een begrafenis. Hierbij is best belangrijk dat je de persoon goed gekend hebt. Dan kun je Psalmen kiezen die aansluiten bij zijn of haar leefstijl.

Wij hadden gisteren een begrafenis van een lieve zuster die volle vrede in mocht slapen. Haar hele leven was een groot getuigenis van de Heere. We zongen onder anderen: Psalm 43:4: “Dan ga ik op tot Gods altaren...” enzovoort. Vaak worden "treurliederen" gekozen om de kortheid van het leven te benadrukken. Ook Psalmen die de nablijvende familie troost geven. Er is ruime keus. Het best kunt u zich zelf verdiepen in de Psalmen en dan uw keus maken.

Ik noem zo maar een paar voorbeelden. Lofpsalm bij een begrafenis van een gelovige: Psalm 45:7; 105:1,5; 138:1,3; 73:12. Nadruk op kortheid van het leven: 89:19; 103:8,9; 39:3,4,5. Om nabestaande te troosten: 11:1,11; 84:2,3. Om de heerlijkheid van de dienst van de Heere aan te prijzen: 25:5,6,7,8; 43:3,5; 95:1,4,5.

Met klem raad ik u echter aan om zelf even het Psalmenboek ter hand te nemen en er even voor te gaan zitten. Het is meestal heel verrijkend voor mijzelf als ik een passende Psalm zoek voor een bijzondere gelegenheid.

Van harte Gods zegen bij deze bijzondere gebeurtenis. U kunt gerust nog even contact met mij opnemen.

Een hartelijke groet,
Evangelist van J. W. N. Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

doodPsalmen
1 reactie
mluther
Graag reik ik je ook nog wat Psalmen aan. Psalmen die niet vaak worden gezongen, maar wel een zeer diepe inhoud hebben. Of ze passen bij een uitvaart weet ik niet. Het is denk ik ook afhankelijk hoe iemand in het leven heeft gestaan. Wat was zijn verhouding met God bijv. Maar ook de familie. Put die troost en kracht uit het geloof.

Hier een klein lijstje: Psalm 88, Psalm 13, Psalm 30, Psalm 31, Psalm 71:1 & 2, Psalm 121:1, Psalm 46:1 en tot slot Psalm 130

Natuurlijk is een en ander ook afhankelijk van de preek/meditatie die je hoopt te houden. Verder sluit ik me verder graag aan bij dhr. van Dooijeweert.