Boekje bij doop gekregen

Ds. C. den Boer / 4 reacties

Vraag

Een paar maanden geleden hebben we (in ons kerkverband Ger. Gem.) ons kindje mogen laten dopen. Een zeer mooi moment! Nu hebben we van kennissen van ons een boekje gekregen: “Eenmaal gedoopt” van ds. Van der Laan. We hebben het boekje doorgenomen, maar een aantal zaken hierin stuit ons tegen de borst. Ook de suggestie van een nieuw doopformulier aan het eind van het boekje brengt ons op de vraag of wij dit boek beter niet weg kunnen doen, of dat dit wel geschikt is om te lezen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Ik ga graag akkoord met wat mijn (overleden) collega Exalto over het boekje van Van der Laan schreef. Het oude en gelukkig nog steeds ook onder ons in gebruik zijnde doopsformulier is mij dierbaar. Elk nieuw formulier zal zeker het niveau van het oude niet halen. Met de noodzaak van de wedergeboorte aan het begin en de verbondsmatige aanneming tot kinderen in het vervolg. Leg het boekje van van der Laan gerust naast je neer.

Als u gebruik kunt maken van mijn website lees dan ook nog eens wat ik in mijn website schreef: de heilrijke betekenis van de waterdoop.

Hartelijke groet,
Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

doopdoopformulier
4 reacties
wallabie
Ook al ben je het niet 100% eens met een boek dan hoef je het toch niet weg te gooien? Het kan juist verfrissend zijn om eens een andere mening te horen.
Gerard314
Zoals de dominee zegt "Elk nieuw formulier zal zeker het niveau van het oude niet halen". Dan moet je een boek dat wel een modern formulier aanprijst niet in huis willen hebben.
wallabie
Ik zou ook niet perse pleiten voor een nieuw formulier, maar de gedachte vind ik ook niet perse direct enorm verwerpelijk. Als ik alle boeken waar ik het niet 100% eens mee zou zijn weg zou gooien, zouden er weinig overblijven. Mensen als Keller en Lewis zijn ook niet altijd helemaal in lijn met de gereformeerde theologie maar die staan toch op een prominente plaats in mijn boekenkast.
Catherine
Met boeken kan het heel gevoelig liggen. Ik zal nooit iemand die ik niet goed ken, een boek kado doen.
Maar dan nog, als je iemand wel heel goed kent, maar je hebt geestelijk niet dezelfde "ligging", is het bijna niet te doen. Want als je dan een boek geeft waar je zelf wel achter kunt staan, hoeft het niet zo te zijn dat de ontvanger hier echt blij mee is.
Ik ken dit betreffende boek niet, maar ik zou zeggen, zet het in je boekenkast naast alle andere. Misschien wordt het nog eens tot goede gespreksstof met iemand.