Kramp en verkouden

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van halverwege 40 en sinds een jaar heb ik bij de minste geringste beweging al heel gauw kramp in mijn tenen. Als je iets moet pakken onder uit de kast, bij de eerste zwemslagen, een beweging die je niet zo gauw maakt en er komt wat kracht op je voet te staan. Ook heb ik best snel last van koude voeten en dan wordt het alleen maar erger. Wat kan ik hier het beste aan doen? Daarnaast ben ik in december verkouden geworden en het lijkt wel chronisch. Elke keer krijg ik weer keelpijn en begin ik te snotteren. Dan is het weer even over, maar daarna komt het weer. Op de fiets slaat al heel gauw de kou in mijn nek voor mijn gevoel en doe ik maar gauw een sjaaltje om. Maar er helpt niks. Ik eet elke dag fruit, groente, slik vitamine C en echinaceaforce, maar ook dat helpt niet. Heeft u nog tips?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst excuses voor de late beantwoording. De reden is dat ik op vakantie was.

Ik zal eerst ingaan op de kramp in de tenen. Het kan zijn dat de stand van de voet afwijkend is. Bij een geforceerde houding/stand kan er sneller spierkramp in de voet optreden. Andere oorzaken kunnen zijn: een slechte doorbloeding of een afwijking in de hoeveelheid elektrolyten in het bloed. Uiteraard kunt u bij uw huisarts dit even na laten kijken. Soms kan een steunzool goed helpen maar vaak kun je er niet zoveel aan doen.

Dat u sinds december frequent last heeft van verkoudheid kan verschillende oorzaken hebben. De weerstand wordt door meerdere dingen beïnvloed. Naast een gezond eetpatroon is ook het leefpatroon van belang. Stress kan bijvoorbeeld de weerstand sterk beïnvloeden. Ook ziektes kunnen de weerstand verminderen. Meestal is er niets bijzonders aan de hand. Het ene jaar heb je er wel eens meer last van dan het andere.

Wilt u meer zekerheid dan kunt u ook hiervoor het best even langs uw huisarts gaan.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

krampverkoudheid
2 reacties
Catherine
Ik heb snel kramp in mijn handen, bijvoorbeeld wanneer ik de krant zit te lezen. Op aanraden van een vriendin ben ik magnesium/calcium/zink tabletten gaan slikken. En bij mij hielp dat.
Let wel op dosering, want er zit heel veel verschil tussen!
broedmachine
gewoon bidden toch?