Wrijven langs de luier

C. den Hamer / 1 reactie

Vraag

Mijn dochtertje van 1,5 'masturbeert' voordat ze in slaap valt. Meestal alleen bij haar middagslaap. Ze doet dit al maanden. Ze wrijft met haar handjes over haar luier. Ze gaat dan ook erg zweten en ik hoor haar puffen/kreunen. Ik denk dat het een soort gewoonte geworden is. Misschien een soort ontspanning om in slaap te kunnen komen. Als ze uit bed is, is ze hier nooit mee bezig. Het is echt alleen voor (en soms na) het slapen gaan. Toch vind ik het vervelend. Als ik de slaapkamer binnen kom en ze bijvoorbeeld uit bed wil pakken protesteert ze hevig. Ik heb geen idee hoe ik dit kan doorbreken en of ik dit moet doorbreken.

Antwoord

Uw vraag is duidelijk en de beschrijving ook. Van alle kleine kinderen van 4 jaar en jonger masturbeert gemiddeld 10 procent. Geen uitzonderlijke situatie in het geval van uw kind. Waarschijnlijk heeft uw dochtertje bij toeval ontdekt dat wrijven langs haar luier een prettig gevoel teweeg brengt. Het beperkt zich ook tot haar middagslaapje en uiteraard  leiden de handelingen naar een zich prettig ontspannen voelen.

Ik merk dat  u al zorgvuldigheid betracht in uw overwegingen hoe hierop te reageren. Uw kind zelf legt zelf geen enkele verband tussen de handelingen en seksualiteit. Voor haar is het simpel, het voelt gewoon heel fijn en wenst daarin niet gestoord te worden. Het leidt er ook niet toe dat zij later op een ongezonde manier bezig zal zijn met seksualiteit.

Er zijn ook situaties dat er dwangmatig en veelvuldig wordt gemasturbeerd door jonge kinderen als reactie op (huiselijke)spanningen. Daar lijkt het in uw situatie niet op. Uw vraag is of u het moet doorbreken of niet. Mijn advies is er niet veel aandacht aan te schenken. Uw kind is te jong om uitleg hierover echt te begrijpen en reageert gefrustreerd bij het actief willen doorbreken. Praktijk leert ook dat het uiteindelijk doorgaans vanzelf verdwijnt op wat oudere leeftijd.

Ik wens u en uw kind alle goeds toe.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

opvoedingpeuter
1 reactie
anna30
Een jong kind als je dochtertje zoekt ontspanning voordat het gaat slapen. Mijn zoontje rolt minutenlang met zijn hoofd voordat hij in slaap valt. Het is het prettige gevoel dat de ontspanning geeft.
Een kind op die leeftijd heeft geen enkel benul van seksualiteit en doet dus niets fout. Hoe meer aandacht je het zal geven, hoe interessanter het voor haar wordt.
En weet je... alle kinderen gaan alles ontdekken. Jongetjes lopen soms maanden met hun plasser te spelen, meisjes doen hetzelfde. Het hoort ook bij de ontwikkeling van de ontdekkingstocht van het eigen lichaam. Wat voel ik allemaal en wat gebeurd er allemaal?
Je kunt niet altijd toezicht houden op wat je kinderen doen in bed. Vanaf een jaar of 3/4 zal dit nog lastiger los te laten zijn als je er zo mee bezig bent. Het hoort er echt bij, dus maak je maar geen zorgen.