Geen tijd voor vrouw en jonge kinderen

mr. J.H. Doeven / 7 reacties

Vraag

Ik weet het niet meer. We zijn een jong gezin met kleine kinderen. Mijn man is ambtsdrager. Hij heeft een fulltime baan waarvoor hij thuis moet voorbereiden en hij studeert nog. Ik krijg zo weinig tijd van hem. Wordt er gewoon moedeloos van. Ik heb een zwakke gezondheid. Moet eigenlijk alles alleen doen. De zorg voor de kinderen, schoonmaken van ons huis, bijhouden van de tuin... De kinderen zien hem zo weinig. Ik weet niet wat ik moet doen. We hebben al zoveel gepraat. Eventjes verandert er dan iets, maar nog geen week later zitten we weer in hetzelfde patroon.

Scheiden is geen optie, ook al lijkt het me soms aantrekkelijk zodat ik niet weer teleurgesteld wordt. Maar ik heb geen bijbelse grond daarvoor, houd ondanks alles van hem en wil dit m'n kinderen niet aan doen. Therapie wil hij niet. Hij is erg geliefd bij anderen, maar ik ervaar dat dit ten koste van mij gaat. Ook al weet ik dat hij van me houdt. Ik denk dat hij in de grond van z'n hart niet zichzelf kan verloochenen en egoïstisch is. Maar wat kan ik doen om er het beste van te maken? Ik kan me zo boos voelen. Maar dit staat ook m'n relatie met de Heere in de weg. Ik wil zachtmoedig zijn, maar kan het niet. Daarnaast vreet mijn boosheid zoveel energie van me, terwijl ik die zo hard nodig heb.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wanneer ik je vraag op me laat inwerken en probeer me in te denken hoe je een dergelijke situatie moet taxeren, strijden er verschillende gevoelens in mij. Ik vind het verdrietig dat een man die van zijn vrouw houdt zulk gedrag vertoont. Dat hebben jullie elkaar niet beloofd, toen jullie samen Gods zegen afsmeekten voor Zijn aangezicht in het midden van Zijn gemeente. De eerste reden die het formulier aangeeft waarom God het huwelijk heeft ingesteld is, dat de één de ander trouw zou helpen en bijstaan in alle dingen die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren. De man is gezet tot een hoofd van de vrouw, opdat hij zijn vrouw verstandig leidt, haar naar zijn vermogen zal onderwijzen, troosten en beschermen, zoals het hoofd het lichaam regeert, ja gelijk Christus het Hoofd, de wijsheid, troost en bijstand van Zijn gemeente is.

Ik word ook een beetje boos. Je man heeft een fulltime baan waarvoor hij thuis moet voorbereiden. Je man studeert nog. Je man is ambtsdrager. Je man is erg geliefd bij anderen. Maar voor zijn vrouw en jonge kinderen heeft hij geen tijd. Dan praat ik nog niet eens over een bijdrage leveren aan het huishouden en het huis en de tuin. Dat komt op mij erg egoïstisch over. Je man lijkt alleen maar met zichzelf bezig te zijn. Hij wil graag dé man zijn, op zijn werk, in de kerkenraad en de gemeente. Het zijn op zich allemaal nuttige dingen die hij doet. Maar hij staat dan wel zelf in het middelpunt. Hij vergeet zijn primaire taak, man en vader te zijn, zijn vrouw in alles getrouw bij te staan, haar haar eer gevende als het zwakke vat. En dat geldt in jullie huwelijk en huiselijke situatie zeker.

Mijn advies is om dit met een kerkenraadslid te bespreken, bijv. de dominee of de voorzitter van de kerkenraad, of een ouderling in wie je vertrouwen stelt. Ook zou je het met iemand van “De Vluchtheuvel”  in Goes of in Woerden kunnen opnemen. Of je je man vooraf op de hoogte moet stellen, weet ik niet. Het is wel het beste, maar soms kan dat niet.  Blijf daarnaast je man en jezelf en jullie kinderen aan de Heere opdragen. Blijf de Heere bidden om Zijn hulp. Maar zoek ook hulp. Jij en je kinderen gaan op deze manier, als God het niet verhoedt, een moeilijke toekomst tegemoet, wanneer je man en hun vader niet tot inkeer komt.

J. H. Doeven, Houten

mr. J.H. Doeven

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Was 42 jaar lang ouderling.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

relatieproblemen
7 reacties
pannenkoek
Hoi,
Mijn man werkt ook 50 uur per wk. Is ook ambtsdrager.
Hij zegt tegen mij dat de volgorde moet zijn: Gezin, werk, kerk.
Als jou man echt zo weinig tijd over houd voor jullie is de enigste optie om uit de kerkenraad te stappen. Dan heeft hij alleen gezin en werk nog.
Ermelo
Reactie op pannekoek: als de man stopt met de kerkenraad. gaat hij waarschijnlijk de vrijgekomen tijd aan de studie besteden.
Hij heeft een andere manier van denken, en van kijken naar zijn gezin, nodig. Prioriteiten stellen.
pannenkoek
Als hij thuis studeert is hij in ieder geval thuis;-)
Maar zoals je zegt Prioriteiten stellen is ook belangrijk. Als hij dat niet kan moet hij echt de kerkenraad uit. (is géén schande hoor om uit de kerkenraad te stappen) Het gezin hoor heel duidelijk op nummer één te staan.
AHHK76
Bij ons in de gemeente zijn er verschillende oud-ambtsdragers gescheiden. Dat is heel erg en niet tot eer van God. Voorkomen is beter als genezen...
Als een man werkt en studeert en een vrouw heeft en kinderen dan is het niet raar dat hij geen tijd heeft voor een taak in de kerkenraad. Als daarbij de vrouw nog een zwakke gezondheid heeft, dan is er nog meer reden om niet aan zoiets te beginnen of er mee te stoppen als het teveel blijkt te zijn.
Lieve vrouw kom op voor jezelf en schakel daar hulp van anderen bij in! Als het niet goed gaat met jou en de kinderen dat is ook niet goed voor jouw man! Er staat ook in het bevestigingsformulier dat ambtsdragers hun eigen huis wel goed moeten regeren. Sterkte en wijsheid toegewenst!
Gerard
Laat hem 1 Timotheus 3:5 overwegen. Voor iemand zorg kan dragen voor de gemeente moet hij eerste leren zorg te dragen voor zijn gezin.
sydneylover
Citaat van een ex-diaken in onze gemeente die zich niet herkiesbaar stelde juist omdat werk en gezin teveel tijd vroegen:

"Je bent overal vervangbaar, behalve thuis".

Ik geloof dat dit de meest wijze woorden zijn die ik dit jaar heb gehoord :-)
Lisanne
Het is voor mij een hele herkenbare strijd en dan heeft mijn man géén studie en geen ambtelijke taak (maar wel een hoop andere dingen). Zachtmoedig zijn is zo nodig om het gesprek blijvend met je man te voeren. Ik zou samen een avondje qualitytime afspreken (en doe daar dan ook je best voor, iets koken of maken wat hij erg lekker vindt bijv.) en het gesprek aangaan. Zeg hem dat je het ontzettend waardeert hoe hij zich inzet voor anderen, maar zeg hem ook dat jíj hem mist.. Als je het lastig vindt kun je het ook in een brief verwoorden en deze aan hem geven. Omschrijf daarin gewoon jouw gevoel maar ook situaties waarin je hem juist zo nodig had en hij er niet was.

En wat nog beter helpt.. bid. Elke keer weer als je voelt dat het je teveel wordt, bijt je tong af en ren naar de Heere. Dat is soms moeilijk, maar ik heb tegelijk de uitwerking daarvan gezien. Gebed heeft écht uitwerking. De Heere moet hem uiteindelijk laten zien dat hij zijn prioriteiten verkeert stelt. Dat kun jij niet bewerken, of misschien deels. Bid, desnoods samen met een goede vriendin. Deel het met een vrouw in je omgeving. Ik wil je veel sterkte wensen en aanmoedigen om aan te houden in het gebed!