Visioen van oude christin

Ds. H. D. Rietveld / 3 reacties

Vraag

Wij hoorden onlangs een preek van een dominee die zei dat er geen visioenen meer worden gegeven door de Heere, maar ik las deze onlangs op internet van een gelovige vrouw. Er staat toch in de Bijbel (in Joël) dat jongelingen gezichten zullen zien en ouden dromen dromen? Het staat in handelingen ook. Kan er dan toch nog een navervulling van die beloften zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het viel me op dat Dirk van Genderen in zijn reactie op het visioen van de oude christin terecht zei dat we ook dit visioen hebben te toetsen. Uit welke geest komt het? Ook als het van een diep gelovig mens komt is het nog geen garantie dat het daarmee ook algemeen  geestelijk gezag heeft. Immers: hoe interpreteren we alle ontwikkelingen in de wereld en hoe interpreteren we de Bijbel daarbij?

Mij dunkt dat iedere serieuze christen toch met deze vragen leeft. Dan kan onze geest er met al onze zorgen of verwachtingen in biddend opzien tot de Heere mee bezig zijn en zo tot een bepaalde visie komen. Laten we dat eerst nuchter vaststellen.

Vervolgens moeten we de politieke en culturele ontwikkelingen ook wel goed duiden. We moeten altijd beseffen dat we vanuit onze eigen tijd en plaats op de wereld de Bijbel lezen. Er zijn heel wat eindtijdprofetieën geweest die alleen vanuit Europees of Amerikaans standpunt een visie uitdroegen. Bekend voorbeeld waren de bestsellers van Hal Lindsey uit de jaren zeventig (“De planeet die aarde heet” en enkele andere titels), die precies wist wat God allemaal zou doen in de eindtijd. Zijn met overtuiging gebrachte politieke voorspellingen zijn niet uitgekomen.

Voor wat Europa betreft kwam er in de jaren zestig een grote maatschappelijke omwenteling. Alles wat met kerk en christendom te maken had moest worden vervangen door de vrijheid van het individu, met alle gevolgen van dien. Dat voelde deze oude christin goed aan, ook zonder dat ze daarvoor m.i. een openbaring nodig had.

Wat het eerste punt betreft lijkt het me moeilijk vast te stellen dat er vrede en ontspanning komt tussen de grootmachten van oost en west. Rusland moet niets van het westen hebben en China is een echt grote macht aan het worden die op eigen belang uit is. Nu hoef ik verder geen politieke beschouwingen te geven, maar ik wijs wel op het gevaar van IS, dat de bedoeling heeft om zowel het oosten als het westen zijn wil op te leggen. Deze terreurgroepering gebruikt de islamitische eindtijdverwachting om in Syrië plaats te maken voor de terugkeer van profeet Mohammed en Isa (Jezus). Het is nu de vraag in hoeverre deze IS een factor gaat worden die de ontwikkelingen in een gistend Midden-Oosten tot een uitbarsting op wereldschaal zal brengen omdat alle grootmachten zich er mee hebben te bemoeien. Daar zijn allerlei schrikbeelden bij te bedenken... Ook dat er atoombommen kunnen worden gebruikt (waar Israël zo bevreesd voor is.). Door de toegenomen communicatiemiddelen denken veel vluchtelingen in Europa een betere toekomst te krijgen, maar ieder kan bedenken dat het er alleen maar moeilijker op zal worden.

Wat is na al deze overwegingen mijn antwoord op de gestelde vraag? Dat het inderdaad nog steeds zo kan zijn dat christenen visioenen krijgen. Wij mogen de Geest immers niet uitblussen/uitdoven. Maar laten we die wel toetsen en nuchter en kritisch blijven. En bovenal waakzaam. De apostel Johannes schreef: de wereld gaat voorbij, maar wie de wil van God doet (geloven in Christus en leren leven van Zijn genade en Geest) die zal blijven tot in eeuwigheid ( 1 Joh. 2:17). Dan kunnen we alles wat er nog komen gaat in Gods hand leggen en onszelf erbij.

Laat dat onze eigenlijke drijfveer zijn bij iedere dag die God ons geeft.

Ds. H. D. Rietveld

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nijkerk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

dromenvisioen
3 reacties
andre123
hee ik ben andre

hmm: hoe zal ik het u vertellen:
Ik heb een erg moeilijk leven ondertussen gehad en als ge het moeilijk hebt en ge bidt dan zal de Zoon van God u helpen. Dus ik ben in een ongelovig gezin opgevoet en iemand anders heeft een visioen voor mij gekregen omdat ik zelf verstikt was door de problemen (Zie verhaal met de zaaier waar dat het plant verstikt word door de distels of waar het woortd van God word geroofd door de duivel: de vogels die het zaat wegpikken) hmm: als ge dagelijks lang en juist bidt dan kunt ge met hem praten over u probleem en als ge dan niet te veel zondigt: 9/10 dat hij u zal helpen en dat je dan gered word.

ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.

groetjes Andre
Omega
@Andre123 Als je niet teveel zondigt? Wat bedoel je? Wij doen ons best en God doet de rest? Dan zou het geen genade meer zijn, maar eigen verdienste.
Samanthi
Heb moeite met profetieën wat moet je ermee? bekeerd u met of zonder profetie, wees waakzaam, leg de gebeurtenissen naast de Bijbel. Stel je weet; Jezus komt in september terug, je bent onbekeerd en dan?
Of je verongelukt vandaag en dan?
We moeten letten op de tekenen, dat staat in de Bijbel, maar voorspellen? Nee Jezus zou al zoveel x terug gekomen zijn, maar nog was het einde niet, nee de Bijbel vraagt om bereid te zijn Heden!