Maar wie doet wat God wil

Ds. R.H. Kieskamp / Geen reacties

Vraag

In 1. Joh. 2:15-17 (Het Boek) staat: “Houd niet van de zondige wereld en van wat die te bieden heeft; want als u van de wereld houdt, blijkt daaruit dat u de liefde van de Vader hebt afgewezen. Alles wat van de wereld is (de zondige begeerten, de hebzucht en de hoogmoed, die door macht en bezit ontstaat) is er niet door de Vader, maar door de wereld. Aan de wereld en haar zondige begeerten komt een einde; maar wie doet wat God wil, zal eeuwig blijven leven.” Wat wordt er bedoeld met “doet wat God wil”?

Antwoord

Het antwoord op de vraag wat er bedoeld wordt met het doen van de wil van God, wil zeker niet de kant op van het verrichten van goede werken om daarmee het eeuwige leven te verkrijgen. Het gaat hier niet om de rechtvaardiging, maar om de heiliging. Preciezer gezegd gaat het om de volharding, dat we door ons leven van alle dag laten zien dat we van Christus zijn. Dat wordt duidelijk uit het verband. Vers 3 vraagt van ons te laten zien dat we Christus kennen, door Zijn geboden te bewaren. Vers 5 spreekt op gelijke wijze. Uit vers 4 blijkt het tegendeel. Door het geloof in Christus zijn we verlost van zonde en dood, daarom mogen we niet meer terugvallen in alles wat zonde is. Het gaat dan om zonde om ons heen in de wereld, maar ook in ons eigen hart, waar de wereld ook tracht ons in te palmen. Dat betekent dus de zonde haten en ontvluchten, te beginnen in ons hart. Het heeft onder ander te  maken met ons afsluiten voor alles wat ons hart en leven kan bevuilen via lectuur, film of de verkeerde knop van de computer. Dat wil niet zeggen dat van ons gevraagd wordt om zonder zonde te zijn, wel dat we er voor zorgen dat de zonde in ons niet de baas gaat spelen. Het betekent ook dat we de strijd aanbinden tegen zonden die we nog uit zwakheid tegen onze wil helaas maar al te vaak doen. Kern is dat de liefde van de Vader ons in Christus geopenbaard, geen schade zal lijden (vers 15b). Tot slot wijs ik op de troost die in het eerste vers naar ons toe komt.

Ds. R. H. Kieskamp