Korte rokken en lange broeken

Ds. A.L. van Zwet / Geen reacties

Vraag

Zijn korte rokken beter dan een lange broek voor meisjes? Ze ogen erg kwetsbaar.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Er zijn nog steeds heel wat gezinnen waar dit onderwerp aan de orde komt. Ook in een aantal gemeenten en kerkenraden heeft het aandacht hoe de gemeente opgaat naar Gods huis en in Gods huis verkeert. Er is best wat verandert in onze kring wat betreft de stijl van kleden.

In de discussie over ‘wat mag nu wel en wat niet’ is Deuteronomium 22:5 de tekst die vaak geciteerd wordt. Daar staat: “Het kleed van een man zal niet zijn aan een vrouw, en een vrouw zal geen vrouwenkleed aantrekken; want als wie zulks doet, is de HEERE, uw God, een gruwel.” De kanttekenaren van de Statenvertaling zeggen er niet zoveel over. Bij Calvijn is te lezen: De kleding op zichzelf zou niet van zo grote betekenis zijn; maar omdat het een schande is dat mannen verwijfd worden, net zo goed als vrouwen begerig zijn naar mannelijke kracht in gebaar en houding, wordt ingetogenheid en bescheidenheid voorgeschreven.

Ingetogen betekent dat je binnen bepaalde grenzen blijft. Er wordt in Deuteronomium aangegeven dat de kleding van man en vrouw binnen de grenzen moet blijven. Welke grenzen? De grenzen van de scheppingsorde: mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen! God gaf orde en grenzen aan en die moeten niet verwisseld worden. Waar dat wel gebeurt is dat de “de Heere een gruwel.” Calvijn schrijft: Een zeer goede bewaking van de ingetogenheid is dus: eerbare kleding.

Is  daarmee alles gezegd en een afdoend antwoord gegeven? Ik denk het niet. We kijken dan vooral naar de uitdrukking: dat is de HEERE een gruwel. Die woorden komen we meer tegen in het Oude Testament. Lees Leviticus 18: 22-27. Daar wordt het woord “gruwel” gebruikt voor de gewoonten van de Kanaätische volken. Zij hielden er allerlei ontaarde seksuele relaties op na. God geeft aan dat dit niet naar Zijn wil is. Dat geldt ook voor andere zaken zoals het offeren van gebrekkig vee of het meten met valse gewichten. Het valt mij op dat in Deuteronomium veel wordt gezegd tegen de achtergrond van de afgodische gewoonten van de volken rond Israël (zie Deuteronomium 7:25 en 26). Daarom ben ik van mening dat in Deuteronomium 22: 5 ten diepste de levensstijl van de afgoden wordt afgewezen. Die bestond hierin: mannen trokken vrouwenkleren aan om mannen aan te trekken en vrouwen trokken mannenkleren aan om vrouwen aan te trekken. Het gaat om tegennatuurlijke zaken die de plaats van man en vrouw aantastten. We mogen die achtergrond niet vergeten en klakkeloos zeggen: zo wil God het! Het gaat er om dat we naast het onderscheid van de kleding van man en vrouw ontdekken: wat zit er achter?

Het ging en gaat de Heere er om dat Zijn volk een vrij volk is. Vrij om Hem te dienen! Zijn geboden worden gegeven om die vrijheid niet kwijt te raken. Israël moet zich de gewoonte van de omliggende volken niet op laten dringen.  Dat moet een christen ook niet. Laten we onze christelijke verantwoordelijkheid nemen om in de Bijbel te ontdekken wat God met de kleding bedoeld. Daarbij gaat het om het stellen van de vraag: waar komt het vandaan? En om de moed te leven naar het: Gij geheel anders!

Vriendelijke groet,
Ds. A. L. van Zwet

Ds. A.L. van Zwet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

kledingrok-broek