Door een tekst zalig worden

Ds. W. Arkeraats / 1 reactie

Vraag

Laatst las ik dat je niet door een tekst zalig wordt, maar door Christus. Ik hoorde het ook pas in een preek. Maar Christus spreekt toch door Zijn Woord? Het geloof is toch uit het gehoor en het gehoor uit het Woord Gods? Is men bang dat je door een tekst je iets te snel toeëigent dat er niet is? Hoe moet ik dit zien?

Antwoord

Beste vriend(in),

Ik weet niet in welk verband de door jou genoemde woorden gebruikt zijn en dus ook niet, wat de schrijver ervan (en de dominee, die ze in zijn preek noemde) er precies mee bedoelde. Mijn antwoord houd ik dus wat ‘algemeen’.

Laat ik voorop stellen dat we alleen zalig kunnen worden dankzij het Middelaarswerk van Christus. Hij heeft de straf op de zonde op zich genomen. Daarover lezen we in het Woord van de Heere, van Genesis tot Openbaring. Direct na de zondeval wordt al over het werk van de Heere Jezus gesproken en in de hemelse heerlijkheid staat Hij als het Lam, dat geslacht is, in het middelpunt.

Hoe krijgen we deel aan Zijn genade? We kunnen kort en bondig zeggen: door het geloof! Door het geloof, dat is uit het gehoor van het gepredikte Woord van God.

Maar dan komen de pastorale ‘problemen’: hoe kan ik zeker weten, dat ik het ware geloof deelachtig ben? Die vraag kan heel veel achtergronden hebben. Hij kan voortkomen uit een oprechte vrees, de belofte van de Heere ten onrechte toe te eigenen. Maar (misschien wel onbewust) uit een verkeerd verstaan van de bijbelse boodschap.

Hoe dan ook: soms leidde dit tot de gedachte dat je er beter aan toe was als je een heel speciale tekst met kracht in je hart kreeg. Daar kon je dan uit afleiden dat de Heere van je af wist.
Zo kan het overigens best wel gebeuren. Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die door een bepaald woord uit de Bijbel zo getroffen werden, dat dit een middel tot hun bekering was. Maar het gaat fout, als we denken dat het altijd zo moet. Dan ga je als het ware op een bepaalde tekst zitten ‘wachten’. Overigens helpt dat lang niet altijd, want áls je een bepaalde tekst ‘krijgt’, kun je ook weer denken, dat het van jezelf is en dan ben je weer terug bij áf.

Kennelijk heeft de dominee, die dit noemde, dit op het oog. Ik denk wel: terecht. Als het krijgen van speciale teksten teveel aandacht krijgt, bestaat het gevaar dat de betekenis van Christus’ werk uit het oog verloren wordt. Hij is het enige fundament van onze zaligheid en het gehéle Woord getuigt van Hem.

We beseffen dat we het werk van de Heilige Geest nodig hebben, die ons aan onze zonden ontdekt en in die weg de heerlijkheid en de genade van de Zaligmaker voorstelt en toe-eigent. Dat doet Hij door het Woord in zijn volle breedte en diepte.

Bid daarom maar gedurig om de werking van de Heilige Geest, opdat we Christus door het geloof (meer en meer) mogen leren kennen, waar deze tot ons komt ‘in het gewaad van Zijn Woord’.

Ds. W. Arkeraats

1 reactie
Rkapitein
Leuke vraag,

Het geheim is.
Dat als je leven toegeweid is aan het navolgen van Christus.
Dus dagelijks met Hem leeft in al je handel en wandel.

Je leven beproefd met het Woord.

Dan gaat de bijbel voor je leven.
Dan spreken de teksten tot je.
Dan spreekt het Woord letterlijk tot je in leven, en nietmeer in kennis.

Dan maakt de HG het levend in je.

Mensen van welke kant ze ook komen. De HG, kan ze allen toebrengen door 1 tekst.

Het is niet aan ons om dan alles in twijfel te trekken,

Zie het maar als een Vader die Zijn
Kind roept.. heel eenvoudig.
Wat je zegt, niemand kan zalig worden door teksten, dan alleen door Christus.

En als het goed is. Moet dat ook de halte zijn waar de HG ons naar verwijst door het Woord.

Tekst of geen tekst.
Christus als de bron, maakt het woord levend.