Onnodig zweren

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

Al een aantal jaren geleden (ik was 9 en ben nu 14) heb ik (eigenlijk tegen mijn geweten en wil in) gezworen. Mijn beste vriendin wilde iets vertellen, maar dan moest ik eerst zweren dat ik het niet zou doorvertellen. Ik heb er nog steeds veel spijt van, maar weet niet echt wat ik ermee aan moet. Ook heb ik een keer gehoord dat zweren een zonde tegen de Heilige Geest is en dat zonden tegen de Heilige Geest nooit meer vergeven kunnen worden. Klopt dit? Dan zou ik dus nooit zalig kunnen worden...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Je was nog heel jong: 9 jaar. Toen heb je tegen je geweten en wil in gezworen. Nu ben je 14 jaar en heb je daar last van gekregen. Waar je vooral mee tobt is of je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan. Want als dat zo is, dan kun je dus nooit zalig worden...

Laat het direct duidelijk zijn: iemand die zondigt tegen de Heilige Geest krijgt daar geen last van. Die verhardt zich tegen God. Als ik jouw vraag lees dan is het heel duidelijk: die zonde heb je niet gedaan. Waarom weet ik dat? Anders zou jij deze vraag nooit stellen. Jij tobt nu met de gevolgen van wat je hebt gedaan. Iemand die de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan, zit daar niet over in.

Wat heb je gedaan? Tegen je geweten en wil in gezworen. We mogen inderdaad niet onnodig zweren. Soms is het wel nodig (zie HC, zondag 37). Maar niet onnodig. Jij hebt daar spijt van, maar weet niet echt wat je ermee aan moet. Mag je ik een raad geven?

Heel eenvoudig. Ga er mee naar de Heere. Belijdt Hem je zonden. Vertel Hem eerlijk waar het bij jou mis zit. En waar het mis is gegaan. “Wie zijn zonden belijdt en laat, zal barmhartigheid verkrijgen” (Spreuken 28:13). En geloof de Heere op Zijn Woord. Ook al gaat het misschien tegen je gevoel in. Steun op Zijn Woord alleen!

Is zweren een zonde tegen de Heilige Geest? Weet je, de duivel wil je dat graag laten geloven. Die zit niet stil. Die wil maar één ding: jou bij de Heere vandaan houden. Daarom wil die leugenaar je laten geloven dat het voor jou  niet meer kan. Zweren is pas een zonde tegen de Heilige Geest wanneer we daarin volharden en heel bewust God lasteren. En we ons niet bekeren, maar ons verharden tegen God. Kortom, zweren is geen onvergeeflijke zonde. Gelukkig!

Zie op de Heere Jezus Christus alleen. Waarom? Hij heeft de Naam van God volkomen geëerd. Door Zijn offer is er vergeving van zonden van vloekers, spotters en eedzweerders. Ook voor jou en mij!

Hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

Ds. J.A. Mol

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Harskamp
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

eedzonde tegen Heilige Geest