Schildklierpatient door ziekte van Graves

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Al jaren ben ik schildklierpatient door de ziekte van Graves. Na jaren Strumazol heb ik een radioactieve slok gehad. Daardoor is de schildklier nu te langzaam. Maar door levothyroxinenatrium is hij wel ‘stabiel’. Toch blijf ik tobben. Psychisch totaal niet in orde. De internist zei dat de antilichamen in mijn bloed weg zijn en de Graves dus genezen is... Daardoor kon ik daar weg om bij de huisarts verder het bloed af en toe te laten controleren. Bij hem heb ik ook mijn psychische klachten voorgelegd. Hij adviseerde een psycholoog. Daar heb ik heel lang over gedaan om naar toe te gaan. Zij heeft diverse diagnose's gesteld. Onder ander een persoonlijkheids- en angststoornis. Ook denkt zij aan hormonale klachten in de vorm van PMS/PMDD. Inmiddels ben ik doorgestuurd voor verder onderzoek en medicijnen bij een psychiater. Ik voel me hierdoor erg wanhopig. Echter, toch hoor je ook nog wel eens dat dergelijke klachten van de schildklier blijven komen. Heeft u hier ervaring mee? Zijn er mensen die dit lezen die deze ervaring hebben?

Antwoord

Wat u beschrijft is herkenbaar. Er kan best nog een link zijn met uw schildklier, want een instelling die volgens het laboratorium goed is, hoeft nog helemaal niet optimaal voor u als persoon te zijn. De normaalwaarde voor T4 heeft een brede range. Het komt daarnaast vaak voor dat problemen welke mogelijk met de schildklier samenhangen heel lang nodig hebben om te verdwijnen en het is niet zo dat dat ook altijd lukt. Bijkomende zaken kunnen dan één en ander versterken waardoor je steeds verder afdwaalt van de bron van de klachten. Om dieper op uw situatie in te gaan, zou ik meer gegevens moeten hebben. Als ik u was dan zou ik contact leggen met de Schildklierstichting Nederland (www.schildklier.nl of telefonisch 0900 8998866).

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

schildklier
1 reactie
Dorah
Je vraagt of er mensen zijn die er ervaring mee hebben en dat heb ik. Ook ik heb Graves en sinds een operatieve verwijdering van het grootste gedeelte van mijn schildklier, gebruik ik Thyrax. De klachten die je beschrijft herken ik, hoewel ik natuurlijk niet weet wat je psychische klachten precies zijn. Ik ervaar het als een wankel evenwicht en toen ik nog onder behandeling was van een internist en mijn psychische klachten soms wanhopig aan hem voorlegde, nadat ik goed was ingesteld, gaf hij aan dat hij het erg vervelend voor mij vindt, de klachten herkende van vele patiënten maar dat men niet weet wat eraan gedaan kan worden, omdat er simpelweg geen onderzoek naar wordt gedaan.
Hij verwees me naar dezelfde instantie waarnaar je in het antwoord wordt verwezen en ik ben een tijdje op het forum actief geweest. Lastig is dat je dingen kunt linken aan je schildklierfunctie maar het nooit zeker weet.
Mocht je behoefte hebben aan contact, dan kan dat en kun je mijn e-mailadres opvragen bij de redactie. Sterkte.